A kancellár rámutatott, hogy a Frankfurtból Münchenbe költöztetett, új néven és új koncepcióval megrendezett szakmai vásáron – amelynek  hivatalos neve korábban nemzetközi autókiállítás (Internationale Automobil-Ausstellung – IAA) volt – már minden német autógyártó társaság bemutat mindennapi használatra alkalmas elektromos autókat, holott néhány éve többségük legfeljebb tanulmányautókkal, kísérleti modellekkel jelentkezett.

Hirdetés

Az elektromobilitás jelentőségét mutatja az is, hogy egymilliónál is több elektromos autót használnak Németországban, és az év első hét hónapjában 370 ezer elektromos meghajtású és plugin hibrid kocsit állítottak forgalomba, ami több mint hatszoros növekedés tavalyhoz képest.

Azonban a klímavédelmi szempontból fenntartható mobilitásért dolgozva nem szabad végérvényesen elköteleződni technológiák mellett, hanem ki kell használni minden ígéretes innováció, péládul a szintetikus üzemanyagok és a hidrogénhajtás lehetőségeit is – mondta Angela Merkel.

Az elektromobilitás „fontos pillér”, de fő vezérlő elvnek a minden lehetséges technológia iránti nyitottságot kell megtenni – fejtette ki a kancellár, akinek szavait vastapssal fogadta a közönség, soraiban a német autóipar számos vezetőjével.

Korábban írtuk

Aláhúzta: jogos kritika az ágazattól, hogy lassan bővül az elektromos autók töltésére szolgáló állomások hálózata.

Az állam a hagyományos üzemanyagot árusító állomások – benzinkutak – hálózatának kiépítésében ugyan nem vett részt, de az elektromos meghajtású kocsikhoz szükséges töltőhálózat megteremtésében szerepet kell vállalnia. Ebben „jobban kell teljesítenünk, és ez egész Európára érvényes” – mondta.

Kiemelte, hogy kulcsfontosságú támogatni a töltőoszlopok kiépítését magánterületen – például lakóházak garázsában -, mert az elektromos autókat az esetek 85 százalékában a tulajdonos otthonában töltik fel. Ezért a kormány már el is határozta, hogy több mint 730 ezer privát töltőponthoz biztosít támogatást.

Ugyanakkor az állam legfontosabb feladata a fenntartható mobilitás keretfeltételeinek megteremtése. Így az elektromobilitás esetében gondoskodni kell a többi között az áramszolgáltató hálózat stabilitásáról, a töltőállomások diszkriminációtól mentes hozzáférhetőségéről és az egyszerű, gördülékeny fizetési megoldásokról – mondta a kancellár.

Kiemelte, hogy a közlekedési ágazatnak, és benne az autógyártásnak sokat kell tennie a klímasemlegességért, és sokat is tud tenni. Ezt jelzi, hogy a ágazat német szereplői 2025-ig együttvéve 150 milliárd eurót fordítanak fejlesztésekre az elektromobilitás, a digitalizáció és az új hajtási technológiák területén. Ez „hatalmas erőfeszítés”, azonban az IAA-n körülnézve „szilárd meggyőződésem, hogy az áttérés a klímasemlegességre sikeres lesz az országunknak és autóiparunknak” – mondta Angela Merkel.

A korábban frankfurti autószalonnak is nevezett IAA tavaly a koronavírus-világjárvány miatt elmaradt, és idén rendezték meg először Münchenben. A kiállítás témája az autózás helyett a szélesebb értelemben vett mobilitás, „társadalmunk egyik legfontosabb ügye” – emelte ki Hildegard Müller, a német autóipari vállalkozások érdekképviseletének (Verband der Automobilindustrie – VDA) vezetője.

Mint mondta, az emberek világszerte jobb megoldásokat keresnek mobilitási igényeik kielégítésére, a vállalatok pedig az új igényekre építve számos újítást fejlesztettek ki. Ezek bemutatására kínál lehetőséget az IAA.

A vasárnapig tartó szakmai vásáron több mint hatszáz kiállító vesz részt, autógyártók mellett kerékpárgyártók, informatikai vállalkozások,  távközlési vállalatok és feltörekvő technológiai vállalkozások – startup cégek – is. Az ágazat szemléletmódjának átalakulását, a környezeti és éghajlati fenntarthatóság szerepének erősödését jelzi a többi között, hogy az egyik leghíresebb német autógyártó bemutat egy kísérleti modellt, amely kizárólag újrahasznosított anyagokból áll.

Az viszont még bizonytalan, hogy az új helyszínen és új koncepcióval jelentkező IAA ugyanúgy a szakma egyik legfontosabb fóruma lesz, mint a frankfurti autószalon. Ezt a bizonytalanságot jelzi egyebek mellett, hogy több vezető szereplő, illetve márka, köztük a Toyota, az Opel és a Fiat távol maradt a rendezvénytől.