Fotó: MTI/AP
Hirdetés

„Őszintén hiszem, hogy a legjelentősebb horvát infrastrukturális projekt lezárása, amelyet nemzetközi partnerek közreműködésével hatékonyan valósítottak meg, történelmi mérföldkő a Horvát Köztársaság számára” – írta levelében Orbán Viktor, hozzátéve: az új híd, amely véget vet Horvátország infrastrukturális szétszakítottságának, kiváló példa a régió jobb összekapcsolhatóságára.

„Nekünk, magyaroknak Horvátország hagyományosan az egyik legkedveltebb nyári üdülési célpontunk. Ezért örülök, hogy az új Peljesac-hídon keresztül turistáink, valamint a világ minden tájáról érkező utazók ezentúl biztonságosabb és sokkal gyorsabb úton fedezhetik fel Dél-Dalmácia kivételes szépségeit” – zárta gratuláló levelét Orbán Viktor.

A Horvátország számára stratégiai fontosságú Peljesac híd a szárazföld és a Peljesac-félsziget között ível át Bosznia-Hercegovina tengerpartjának elkerülésével, megépítése ellen Szarajevó többször is szót emelt.

A megnyitón Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök történelminek nevezte ezt a napot. Kijelentette: újra egyesült két horvát terület, ez óriási jelentőségű esemény az ország számára. Hozzátette: a híd számos eddig fennálló idegenforgalmi, gazdaság, közlekedési és ellátási gondot megold. A horvát kormányfő szerint ez egy állami, stratégiai és összhorvát projekt volt, amelyet sikerült megvalósítani, és erre mindenki büszke lehet.

Korábban írtuk

Zoran Milanovic államfő arról beszélt, hogy a hidat nem valaki ellen, és természetesen nem Bosznia ellen építették, hanem azért, hogy az embereket szolgálja.

A híd 55 méter magasságban ível át a tengeröböl felett 2,4 kilométeren át, és így a boszniai tengerpartot kikerülve teremti meg az összeköttetést a Horvátországhoz tartozó Adria-parti területek között. A Komarna és Bijesta térségében megépített híddal a két horvát országrész 300 év után „egyesült” újra.

A híd építéséről négy évvel ezelőtt állapodott meg Zágráb a kínai China Road and Bridge Corporation vállalattal. A stratégiai fontosságú, kiemelt projekt összértéke 525 millió euró (mintegy 209,5 milliárd forint) volt, a kivitelezést 357 millió euróval támogatta az Európai Unió.

Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt a híd megépítése ellen, mert Szarajevó szerint felépítésével ellehetetlenítik az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.