Branko Meh, az OZS elnöke sajtótájékoztatóján kiemelte: a koronavírus-válságból még ki sem lábalt az ország, a gazdaság máris új krízisbe került. Ezúttal az energia- és nyersanyagárak drágulása, valamint az ukrajnai háború miatt – tette hozzá.

Hirdetés

Az „abnormális” üzemanyagár-emelkedés dráguláshoz vezet a gazdaság minden szegmensében. Ezért elmondása szerint a kamara azonnali lépéseket vár az új kormánytól, amely nagy valószínűséggel június elején alakul meg.

Úgy vélte: támogatási rendszert kell kialakítani a vállalkozók számára, vagy újra kell szabályozni az üzemanyagárakat. Meh szerint a vásárlóerő csökkenése a kereslet visszaeséséhez vezet, amelyet elbocsátások követnek.

A leköszönő kormány nem hosszabbította meg a két és fél hónappal korábban maximalizált üzemanyagár alkalmazásának időpontját, amit azzal magyarázott, hogy a piacok stabilizálódtak. Azóta már kétszer is emelkedett a benzin és a dízel ára Szlovéniában.

Korábban írtuk

Jelenleg a 95-ös oktánszámú benzin literenkénti ára szolgáltatótól függően 1,652-1,716 euró. Május 1-jéig 1,503 euró volt a felső határ. A dízel ára 1,853-1,913 között mozog. Ennek rögzített ára szombatig 1,514 euró volt.

Peter Pisek, az OZS közlekedési részlegének vezetője elmondta: nagyon meglepte őket a 45 napos árszabályozás április 30-i eltörlése. A jelenlegi problémát pedig a „politikai vákumban” látja. A régi kormány már nem akar új rendelkezéseket hozni, az új pedig még nem alakult meg.

„Nagyon jól együttműködtünk a leköszönő kormánnyal, sokat tett a kézművesekért és a vállalkozókért a koronavírus-járvány ideje alatt” – emlékeztetett. A készülő európai uniós olajembargóval kapcsolatban az OZS világos forgatókönyvet követel az államtól, hogy milyen alternatívái vannak az orosz olajnak.

Ha nincs más lehetőség, azt javasolják, Szlovénia csatlakozzon azon keleti beszerzésnek súlyosan kitett országok csoportjához, amelyek átmenetileg felmentést kaphatnak az embargó alól.