Súlyos visszalépés a budapesti szmogriadó-rendeletben?
A Közép–Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatójának a Fővárosi Önkormányzathoz intézett levele szerint a ”fekete és piros matricával ellátott gépjárművek részvétele a budapesti forgalomban igen csekély, a módosítás során a tájékoztatási és riasztási fokozatban elrendelhető intézkedéseknek a környezeti levegő minőségére történő hatása jelentéktelenre zsugorodott”. A szakirodalom ráadásul egyértelműen kimutatta, hogy a szmoghelyzetet elsősorban a dugóban araszoló járművek okozzák, hiszen a lassú haladás, illetve az eközbeni állandó lassítás és gyorsítás esetén a szennyezőanyag-kibocsátás a többszörösére növekszik az egyenletes haladáshoz viszonyítva. Amennyiben a járművek kis hányadának a közlekedését tiltják meg, a magas szennyezettség továbbra is fennmarad – folytatódik a közlemény.
A Levegő Munkacsoport levélben kérte a Fővárosi Közgyűléstől, hogy vagy utasítsák el a módosítást vagy terjesszék ki a tilalmat a kék környezetvédelmi plakettel ellátott járművekre is, hiszen például egy nagy teljesítményű Euro-II-es dízel jármű szennyezése igen jelentős. Elfogadható és igazságos lenne ugyanakkor egy olyan változtatás, hogy csupán az 1500 köbcentiméter motortérfogatnál nagyobb járművekre vonatkozzon a kék plakettű járműveket érintő korlátozás. Mivel a korábbi szabályozás, a páros-páratlan rendszám alapján történő korlátozás a környezet számára kedvezőbb és hatékonyabb volt, ezért a tervezett módosítás alkotmányellenes is, hiszen sérti az Alkotmánybíróság 28/1994. AB határozatát, amely szerint a környezetvédelem jogszabályban elfogadott szintjét csökkenteni nem lehet. Aggályosnak tartjuk azt is, hogy a színes plakettek a gépjárműveken csak felmenő rendszerben, később fognak teljes számban megjelenni, hiszen az ezt megalapozó jogszabály csak 2010. január 1-jén lépett hatályba – zárul a közlemény.