Nemzeti burzsoázia
Vajon miért fáj jobban, ha egy magyar tőkés nyer el egy magyarországi közbeszerzést, mint ha egy holland tenné?Vajon miért fáj jobban, ha egy magyar tőkés nyer el egy magyarországi közbeszerzést, mint ha egy holland (német, dán, francia, nyugat-európai) tenné? Mert a holland távoli és arctalan, a magyar viszont közel van és nagyon is látható? Vajon neki is kevésbé láthatónak kellene lennie?
Azt értjük, hogy a magyar tőkés csak nemrég lett azzá, hiszen a régiek egy részét annak idején elvitték Auschwitzba, a másik részét meg a Gulágra (a szerencsések egy bőrönddel elmenekülhettek). A rendszerváltás után pedig a nomenklatúra emberei lettek tőkésekké, az állampárti pozíciót gazdasági hatalomra váltva. Vajon rosszul teszi a jobboldali kormány, ha ez utóbbiak mellé jobboldali tőkéseket is helyzetbe akar hozni?
Vajon célja legyen-e a magyar államnak új magyar tőkésosztály életre segítése? Vagy hagynia kell, hogy most már a piaci szabad verseny döntsön ebben is?
Aztán: a holland (német, dán, francia, nyugat-európai) tőkés hatalmas előnnyel indul minden versenyen. Évszázados rutin áll mögötte, kapcsolatrendszer, profi menedzsment és rengeteg pénz. Vajon helyesen teszi-e a magyar állam, ha a magyarországi beruházásokért folyó versenybe beavatkozva megpróbálja kompenzálni ezt az előnyt a magyar tőkés javára? Vagy maradjon ettől a versenytől távol?
Vajon ezt az egész nemzeti burzsoázia dolgot meg lehet-e csinálni erkölcsösen? Ki lehet-e választani az új tőkéseket közmegelégedéssel? Mennyit nyer és mennyit veszít az ország egésze ezzel a folyamattal? Mennyit nyer és mennyit veszít, ha a kormány nem avatkozik közbe, és a magyar közbeszerzéseket rendre holland (német, dán, francia, nyugat-európai) tőkések nyerik?