Az Új Főnix Terv Debrecen számára a rendszerváltás utáni időszak legkiemelkedőbb fejlődését teszi lehetővé. A több mint 200 milliárd forintból megvalósuló fejlesztések évtizedekre meghatározzák a város jövőjét.

Az elmúlt évtizedek legnagyobb városfejlesztése vette kezdetét Debrecenben Új Főnix Terv néven, amely egy több mint 200 milliárd forintos komplex gazdaság- és városfejlesztési program európai uniós (Területi- és Településfejlesztési Operatív Program), állami (Modern Városok Program) és egyéb gazdaságélénkítő programok forrásaiból. Az Új Főnix Terv erénye, hogy egyaránt koncentrál a kisebb, a város polgárainak hétköznapi életét könnyebbé, komfortosabbá tevő fejlesztésekre és a város nemzetközi regionális szerepét erősítő, kiemelkedő jelentőségű beruházásokra.

Papp László (Fidesz–KDNP), Debrecen polgármestere a Demokratának elmondta, a kétezres évek elején, az első Főnix Terv kapcsán fogalmazta meg a város vezetése azt, hogy Debrecennek regionális szerepet kell betöltenie Kelet-Magyarországon. Akkor elsősorban városfejlesztési beruházások valósultak meg, így jött létre például a Kölcsey Központ és újult meg a Parkerdő, a sportuszoda. Miután az első Főnix Terv minden eleme megvalósult, 2014-ben kezdtek el dolgozni az Új Főnix Terven, amely elsősorban gazdaságfejlesztésre, munkahelyteremtésre, oktatásfejlesztésre koncentrál, és jelentős városfejlesztési projekteket is tartalmaz.

A programot 2016 őszén ismertették a debreceniekkel. Papp László nagy eredménynek tartja, hogy nemcsak a város lakossága, hanem a közgyűlés politikai szereplői is egyöntetűen támogatják a programot, amely a város jövőjét évtizedekre fogja meghatározni.

– Az Új Főnix Terv fejlesztései össz­hangot teremtenek a múlt értékei és a jövő lehetőségei között. Erre jó példa a debreceni főpályaudvar épülete, amely építészeti értékeit megtartva fog megújulni – mondja a polgármester.

Az új főpályaudvar, a program egyik leggrandiózusabb vállalkozása állami beruházásban valósul meg. Az újjáépített városrész egyesíti a vasúti, helyi és helyközi buszközlekedést, villamos- és trolimegállókat. A beruházás egyik leglátványosabb része, hogy a 4-es főút érintett szakaszát 350 méter hosszan a föld alá viszik, a távolsági és a helyi autóbusz-állomás is a felszín alá kerül. Így a főpályaudvar előtti Petőfi tér is megújul, élhetőbb közösségi tér jön létre.

– Az Új Főnix Terv fontos eleme Debrecen és egyúttal a régió gazdasági fejlesztése is. Nagyon élénk a város iránti gazdasági érdeklődés, sorra épülnek a gyárak az ipari parkban. Az elmúlt másfél évben százmilliárd forint tőke áramlott a városba, és háromezer új munkahely létesítését jelentettük be – mondta a polgármester.

A már meglévő ipari park mellett tehát újabb területeket kell a betelepülő cégek rendelkezésére bocsátani. Az új ipari parkot a Modern Városok Program keretében a repülőtér melletti területen alakítják ki, ahol kétszáz hektárnyi területen valósul meg a beruházás. A működéshez szükséges infrastruktúra kiépítése már elkezdődött. Ide költözhet például a leendő debreceni buszgyár. Augusztus végén rakták le Kelet-Magyarország legnagyobb irodaépületének alapkövét. A 22 ezer négyzetméteres hasznos alapterületű, ötszintes irodaház a szolgáltató szektor igényeit fogja kielégíteni.

Papp László elmondta, az Új Főnix Terv már országhatárokon átnyúló, régiós szerepet tűz ki célul, Kelet-Szlovákia, Nyugat-Ukrajna és Nyugat-Románia integrálásával. Debrecennek vannak ilyen jellegű hagyományai, hiszen a XVI. század óta az oktatás regionális központja, a Debreceni Egyetem hallgatóinak nagy része ebből a régióból származik. A város erős kapcsolatokat ápol a régió meghatározó városaival, különösen Ungvárral, Beregszásszal, Nagyváraddal és Szatmárnémetivel.

– A debreceni repülőtér fontos szerepet tölt be a gazdasági-fejlesztési folyamatokban, nélküle nem lehetne regionális célkitűzéseket megfogalmazni. Bár Kassán és Nagyváradon is van repülőtér, de a régióban a debreceni fejlődik a legdinamikusabban: 2011-ben 18 ezer fő volt az utaslétszám, ez az idén el fogja érni a 320 ezret. A repülőtér jelenleg a Wizz Air és a Lufthansa járatait fogadja, amelyekkel hat európai nagyvárosba (München, London, Milánó, Párizs, Eindhoven, Malmö) lehet eljutni.

Decembertől pedig Moszkvába is lehet repülni a Wizz Airrel. A repülőtér az áruforgalom szempontjából is jelentős, mert a régió egyetlen olyan repülőtere, amely vasúti kapcsolattal is rendelkezik. A most zajló autópálya-építésnek köszönhetően a debreceni repülőtér közvetlen összeköttetést kap a gyorsforgalmi úthálózattal és a mellette található ipari övezettel is.

Történelmi jelentőségű a közlekedésfejlesztési program, amely lényegesen megkönnyíti a városi, illetve a városba vezető közlekedést. Az M35-ös új szakaszát két ütemben építik meg. December közepén adták át az autópálya folytatásának első ütemét és a debreceni déli elkerülő utat. A második szakasz az elkerülőtől Berettyóújfaluig tart, amelyet 2018 végére fejeznek be. Papp László, Debrecen polgármestere az átadáson elmondta, a debreceniek évtizedes álma valósult meg azzal, hogy elkészült a város elkerülő körgyűrűjének nyugati oldala.

A gazdasági fejlesztés szoros összefüggésben van az élet egyéb területeivel, mint az oktatás és a kultúra. A Debreceni Nemzetközi Iskola létrehozásával a régióban egyedülálló intézmény jön létre, ahol az óvodától az érettségiig tanulhat angol nyelven 500 diák. Az iskola tervpályázata lezárult, a kivitelezés jövőre kezdődik, az intézmény 2019 szeptemberében nyílik meg. A Zenede műemlékileg védett épületének leromlott állapota miatt a felújítás évek óta indokolt. A felújítás révén a debreceni Zenede Kodály Zoltán nevéhez méltó térségi zenei központtá válhat. A Modern Városok Program keretében elindul a Csokonai Színház teljes felújítása 6,3 milliárd forintból. Tavaly kezdődött el a tervezés, az építkezés java 2018-ban várható. A belvárosban kulturális negyedet hoznak létre egy új hangversenyteremmel. Tovább bővül a belvárosi sétálóövezet, megújul a virágpiac is. Korlátozzák a forgalmat, kevesebb lesz a földfelszíni parkoló és több lesz a zöldfelület. Megújul és kibővül a Nagyerdei Kultúrpark (állatkert és vidámpark), új látogatóközpont épül.

Az Új Főnix Terv biztosítja Debrecen egységes, valamennyi városrészre kiterjedő dinamikus fejlődését. A program koncentrál a lakótelepi fejlesztésekre, hogy a helyenként több évtizedes hiányosságok megszűnjenek. Felújítanak parkokat, játszótereket, szervizutakat és parkolókat. Jelentős források bevonásával fejlesztik a keleti és a déli városrészt. A kertségek infrastrukturális ellátottságát is növelik, amelybe beletartozik a csapadékvíz-elvezetés, földút-stabilizáció, kerékpárút-építés, nagy felületű aszfaltozás, valamint a lakossági kezdeményezésre önkormányzati forrásból megvalósuló kertségi útépítés is. Idén ezekre 2,7 milliárd forintot fordítanak.

A fejlesztések az emberek mindennapjait is komfortosabbá teszik. 13 óvoda és bölcsőde felújítása indult el, emellett 19 intézmény – iskolák és kollégiumok – energetikai felújítása is elkezdődik. Továbbá 11 háziorvosi rendelőt újítanak fel, valamint 522 millió forintból megépül a Család és Gyermekjóléti Központ, amely nemcsak a fiataloknak, de a nyugdíjas korú debrecenieknek is kikapcsolódást nyújt. Az intézményi beruházásokkal együtt összesen 27,8 milliárd forintot fordítanak ebben az időszakban fejlesztésekre.

Debrecen kiemelt turisztikai régió központja lett. Egy kormányhatározat szerint a Magyar Turisztikai Ügynökség 2017 és 2030 között 18,6 milliárd forint értékben támogat turisztikai fejlesztéseket. A teljes térségre összesen 35,8 milliárd forint jut. Egymilliárd forintból turisztikai központ létesül az Ötholdas Pagonyban, másfél milliárd forintból teljesen megújul az Aquaticum Mediterrán Élményfürdő. Elkezdődik a Nagyerdei Strandfürdő átépítése bruttó 5 milliárd forintos forrásból, az 1932-ben átadott régi épület teljesen megújul, területén szálloda is épül. A Nagyerdei Szabadtéri Színpadot 400 millió forintból fejlesztik.

Az Új Főnix Tervnek köszönhetőn Debrecen európai viszonylatban is értékelhető regionális vezető szerephez jut, így megvalósul az a cél, amelyet a város elöljárói az elmúlt évszázadokban mindig kitűztek. Az Új Főnix Terv 2021-ben fejeződik be, de a hatása a város életére még hosszú évtizedekig tart majd.

Lass Gábor