Orvosi szaklap hazudik Magyarországról

Fotó: MTI, archív, illusztráció

Közhely, hogy naponta több tucatszor lőnek a nyugati hegemón médiahatalom hazugságért jól fizetett vazallusai a magyar miniszterelnökre és Magyarországra jobboldali kormányok idején. 
 


Fotó: MTI, archív, illusztráció

De arra még nem volt példa, hogy a világ egyik legnevesebb orvosi folyóirata, a brit The Lancet hetilap politikailag és irdatlan hazug módon támadja a magyar miniszterelnököt egészségügyi politikája kapcsán. 

A dolgot még súlyosabbá teszi, hogy a szóban forgó cikk „vezércikk” jelzéssel jelent meg a hetilap április 21-i számának legelső oldalán, „The Lancet” aláírással, ami azt jelenti, hogy az egész folyóirat szerkesztőségi álláspontjáról van szó. 

A cím: „Orbán nem gondoskodik Magyarország egészségéről”.

Annyi tisztesség viszont volt a hetilapban, hogy május 2-i számában online – vagyis nem nyomtatott kiadásában – engedélyezte Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyért felelős államtitkár válaszát a levelezési rovatban. 

Először nézzük a hecc-cikket, amelynek első bekezdését elolvasva azonnal láthatjuk, hogy milyen áramlat tette a hegemón sajtó cselédjévé e szaklapot is: „Orbán Viktor harmadik egymást követő megválasztása Magyarországon betekintést nyújt a nyugati országoknak azzal kapcsolatban, hogy milyen egészségügyi következményekkel jár a kormányok számára, ha a populizmust és a gazdasági erőt polgáraik egészsége fölé helyezik. Az ellentmondásos populistát többek közt olyan kinyilatkoztatásai miatt vitte be a hatalomba a támogatás hulláma, mint a liberális NGO-k kormány általi megleckéztetése. Orbán a választás előtt kijelentette, hogy ellenfelei »erkölcsi, politikai és jogi bosszúval« szembesülnek majd.”

A vezércikk ezután további politikai ügyekben fejezi ki végtelen rosszallását, így azzal kapcsolatban, hogy 2015-ben Magyarország kerítést épített a magyar–szerb határon a migránsok ellen. (Amihez megjegyezhetjük: nyilván a The Lancet főszerkesztőjének vagy George Sorosnak a házát nem kerítés, hanem kolbász védi, mint ahogyan a hazai Nyugat-nyaló balliberálisok budai dombokon épített házait is. - L. I.) 

Ami a szakmai részt illeti, a The Lancet ott is szándékosan belekeveri a politikát, közben ugyanúgy hazudva, mint a közmondásos vízfolyás, félretájékoztatva a világ vezető orvostársadalmát. 

Ezt írja például: „Orbán vezetése alatt az új HIV/AIDS megbetegedések száma egy évtized alatt több mint a kétszerese lett, a 2005. évi százezrenkénti 1-ről a százezrenkénti 2,7-re emelkedve 2015-ben.” 

Amivel „csak” az a baj, hogy az említett időszak felében Magyarországon nem éppen jobboldali kormány volt. És - tegyük hozzá tényként - tavaly például tízen haltak meg nálunk AIDS-ben és a megbetegedés kezelése ingyenes. 

Ónodi-Szűcs Zoltán válaszában rögzíti, a szerkesztőség rosszul tájékozott az érvelés alátámasztására felhozott megállapításokat illetően, és nem ismeri el a kritikus tényeket.

Majd felsorolja, milyen intézkedéseket hoztak Magyarországon az emberek egészségének megőrzése és betegségek megelőzése érdekében, valamint megemlíti például, hogy 2013-ban a miniszterelnök az Egészségügyi Világszervezet (WHO) díját kapta a dohányzásellenes törvényért. 

Ami az egészségügyi kiadásokat illeti, azok azt mutatják, hogy 2016-ban a GDP tíz százalékával magasabb összeget költöttek egészségügyre, mint 2010-ben.  Forintban ma a kormány 546 milliárd forinttal többet fordít egészségügyre, mint 2010-ben.

Az AIDS-et illetően az államtitkár idézi, hogy milyen új megbetegedési arányok vannak például az USA-ban és Nagy-Britanniában. Jóval magasabbak.

Az államtitkárnak nem csak az a szerencséje, hogy levelét a The Lancet méltóztatott közölni online felületén, de az is, hogy nem 2020-at írunk, amikor hasonló tényállításait minden bizonnyal már „gyűlöletkeltőnek” nevezik majd, azaz nem közlik, öt évvel később pedig ugyanezért nyilván már börtönbe is kerülhet. 

Lovas István