Fotó: Demokrata/T. Szántó György
Hirdetés

2022 februárjában történelmi léptékű felújítás vette kezdetét a veszprémi várban, a munkálatokat a magyar kormány támogatta. Ez a grandiózus, veszprémi várprojektnek is nevezett egyházi építkezés léptékében is igazi kuriózum, hiszen 22 épületet, 35 ezer épített és tízezer szabadtéri négyzetmétert érint, vagyis a várnegyed jelentős részét. Ennek részeként újult meg most a magyar királynék koronázásának hagyományos helyszíne, a magyar kereszténység egyik legősibb központja, a Szentháromság téren álló Szent Mihály-főszékesegyház, melyet a mélyen vallásos, bajor hercegi családból származó Gizella királyné kezdett el építtetni valamikor 1030 környékén. Bár a templomot az évszázadok során többször is újjáépítették, falaiban máig ott vannak a királyné által alapított egykori székesegyház építőkövei.

Évszázadok lenyomata

A várhegy csaknem függőleges sziklafallal határolt gerincére épült veszprémi vár stratégiai pontként az elmúlt évszázadok alatt rengeteg támadásnak volt kitéve. Ezek – és persze a természeti katasztrófák – nem kímélték a székesegyházat sem: 1276-ban egy területi vita hevében Csák Péter nádor dúlta fel és rabolta ki, majd száz évvel később, 1380-ban súlyos tűzvész rongálta meg. A templom a török időkben előbb muszlim imaházként működött, majd a vár visszafoglalásakor ismét leégett, csakúgy, mint a Rákóczi-szabadságharc során, amikor is Heister császári generális hadai ágyúval pusztították a fejedelemhez hű Veszprémet.

Fotó: Demokrata/T. Szántó György

A romossá vált székesegyházat Esterházy Imre püspök barokk stílusban újíttatta fel 1723-ban, majd legközelebb jelentősebb mértékben 1907-ben nyúltak hozzá, amikorra is az épület olyan statikai állapotba került, hogy az újjáépítés halaszthatatlanná vált. A munkálatokra Hornig Károly püspök Aigner Sándor budapesti műépítésznek adott megbízást, aki a gótikus szentélyt és az altemplomot meghagyta ugyan, de a barokk falakat a középkori falmagokig visszabontotta, és a meglévő alapszerkezetekre gyakorlatilag új neoromán-neogótikus templomot emelt, amelyet fakazettás lapos mennyezettel fedett le. Az 1910 októberében újraszentelt Szent Mihály-főszékesegyház valójában ekkor nyerte el ma is látható formáját, hiszen az elmúlt 115 évben jelentős átalakításon nem esett át. Belsejében 1968–1978 között zajlott ugyan egy szakaszos felújítás, melynek azonban szomorú hozadéka is lett: a falfestés „restaurálását” nem művészek, hanem feltehetően egy kisipari termelőszövetkezet dolgozói végezték, akik egész egyszerűen át-, pontosabban újrafestették Szirmai Antal falképeit.

Részlet Orbán Viktor miniszterelnöknek a Szent Mihály-főszékesegyház újraszentelési ünnepségén elmondott beszédéből

„Ezek a falak, ezek a tornyok, ezek a kövek látták a dicsőséget, amikor a hit ereje a nemzetet megvédeni képes seregeket toborzott, és látták a pusztítást, amikor idegen hatalmak dúlták földünket. Látták, amikor a hit ereje éltette a magyarságot, és látták azt is, amikor a világ zajában feloldódott az Örömhír üzenete. Látták, hogy az ötvenes években a Veszprémi Egyházmegye harminc papja szenvedett börtönfogságot és internálást, sőt a főpásztort is internálták. Látták, amikor feloszlatták a szerzetesrendeket, és államosították az egyházi szociális intézményeket. Látták, amikor 1951-ben bezárták a szemináriumot is. Látták, amikor a püspöki aulába kinevezett Állami Egyházügyi Hivatal megbízottai, a rossz emlékű bajszos püspökök politikai felügyelet alá helyezték az egyházat. A nemzet elnyomása kéz a kézben járt az egyház nyomorgatásával. Ezt sohasem szabad elfelejtenünk. Az egyház- és keresztényellenes erőket nem szabad félvállról venni. Az egyházaink ellen agitáló félbolondok, a mai erőszakos Lenin-fiúk, a papokkal üvöltöző, felheccelt, bolsevik szabadcsapatok ismét feltünedeztek a magyar politikában. Időben ki kell állnunk ellenük és magunk mellett. Nem adunk egy négyzetcentiméternyi teret sem a keresztény közösségek zaklatásának és üldözésének Magyarországon. Helyette folytatjuk a templom- és nemzetépítő munkánkat. Az elmúlt évtizedben közel négyezer templom újult meg szerte a Kárpát-medencében, és több mint kétszáz új keresztény templomot építettünk. S erről az útról nem is fogunk letérni, ahogy kell: egyik kézben a kard, a másikban a vakolókanál.

Fájdalom, de az egykor keresztény Európában ma más szelek fújnak. A kontinens, amely egykor templomépítő kultúra volt, mára templomrombolók civilizációjává vált. Németországban huszonöt év alatt ötszázötven templom ürült ki, ezek közül százhatvanat le is bontottak, és csak ötven új épült helyettük. Franciaországban tavaly 1700 templom volt egész évben zárva, és mintegy 5000 épületet fenyeget a bontás vagy az eladás. Hasonló a helyzet a hollandusoknál és Angolhonban is. Hála Istennek, itt, Közép-Európában még más szelek fújnak. Közép-Európa kitart, újra és újra talpra áll. Itt még tudják, ha elvész a kereszténység, oda a haza is.

Fotó: Demokrata/T. Szántó György

Fehér falak, színes üvegablakok

Tulajdonképpen ennek az 1970-es évekbeli „rendbe rakásnak” köszönhető, hogy ma, amikor belépünk a Szent Mihály-főszékesegyház kapuján, visszafogott, kőszínű vakolat fogad bennünket. Kezdetben persze sokan tiltakoztak a „díszítő falfestés lemeszelése” ellen, ám a miértre egyszerű a magyarázat. Jóllehet a felújítás előtt szinte mindenki azt hitte, hogy a falfestések az 1907 és 1910 között zajló átalakítás eredményeképpen kerültek a templom falára, a komplex állapotfelmérés meglepő eredményt hozott.

– A falkutatás során a szakemberek hiába keresték, nem bukkantak a barokk kifestés nyomaira. Találtak viszont helyette valami egészen mást, egy olyan második festett réteget, melyhez a felső, látható falfestés kísértetiesen hasonlított – magyarázza a Veszprémi Érsekség turisztikai munkatársa, és a felső réteg olyan hibáira is felhívja a figyelmünket, amelyeket egy művész biztosan nem követett volna el. – A kutatómunka során hatalmas mennyiségű pauszpapírról került elő számla, amiből arra lehetett következtetni, hogy a templom belsejében 1978 környékén dolgozó brigád pauszra másolta át Szirmai falfestésének mintáit, majd enyves festékkel újrafestette őket. Az alsó, vagyis az eredeti réteg ezzel olyannyira károsodott, hogy már nem restaurálható. A falakon most látható festés valójában pedig nem más, mint egy védőréteg, amely alól később mind a legutóbbi, mind pedig az 1907 környéki festés feltárható.

Fotó: Demokrata/T. Szántó György

És hogy miért kellett lecserélni a templom Sztehlo Lili készítette üvegablakait? A válasz tulajdonképpen erre is logikus. Mivel a XX. századi eleji, Waltherr Gida által tervezett neogótikus üvegablakok többsége a II. világháborúban megsemmisült, azokat az 1950-es években öt-hat, Waltherr Gida stílusától idegen új ábrázolásokkal pótolták. Ezek helyére kerültek most Wölfinger Barnabás és Hegyvári Bernadett üvegtervező-iparművészek az eredetiek motívum- és formavilágát idéző alkotásai, a jellemzően a karzatszinten részlegesen fennmaradt Waltherr Gida-féle ablakokat pedig restaurálták.

Részlet az 1110 körül íródott Szent Imre-legendából:

„Megtörtént, hogy mikor egyik éjjel titokban, csupán egyetlen szolgát magához véve imádkozni ment abba az igen ősi és ódon templomba, amit Veszprém városában Krisztus drága vértanújának, Györgynek a tiszteletére építettek, hogy ott imádságba merülve magában azt fontolgassa, milyen még kedvesebb dolgot ajánlhat fel Istennek, hirtelen nagy ragyogással világosság árasztotta el az egész templomot. Isteni hang bent a magasban így szólt: A legkiválóbb dolog a szüzesség! Lelked és tested szüzességét kívánom tőled. Ezt ajánld fel, ebben a szándékodban tarts ki!”

Fotó: Demokrata/T. Szántó György

Női cipő a sziklák alatt

A megújult főszékesegyház 2023 húsvétján nyitotta meg újra kapuit a hívek előtt, ám mivel az altemplom rekonstrukciója csak a közelmúltban készült el, így azt csak most, az október 5-i újraszentelést követően tudjuk meglátogatni. Ez a székesegyház legősibb része, melyet az 1380-as tűzvészt követő helyreállítás során építettek. Belsejét gótikus oszlopok és boltozatok díszítik, falain pedig ma is felfedezhetjük a történeti kifestés nyomait. Padlószintje alatt sziklába vájt sírokat fedeztek fel, ezekből került elő a várban folyt feltárás egyik legérdekesebb lelete, egy közel 400 éves női papucs.

Az altemplomból gazdagon díszített kapu vezetett az ellenreformáció egyik vezető egyénisége, Padányi Biró Márton sírkápolnájához. Bár úgy tűnik, hogy a püspök 1760-ban emelt barokk síremlékét márványból faragták, ez csak a látszat. Merthogy a felszínen látható műmárvány réteg valójában mészkövet takar, ami különösen érzékeny a vizesedésre.

Fotó: Demokrata/T. Szántó György

– A vizesedés nemcsak itt, az altemplomban, de a székesegyház falain is komoly gondokat okozott: a vízben oldott sók a falakban felhalmozódva, majd kikristályosodva jelentős károkat okoztak a vakolatban. Ezért a felújítás során meg kellett oldani a templom szigetelését, a belső terekben pedig páraelszívókat is elhelyeztünk. A sírt most ugyan nem bontottuk meg, de a szondás vizsgálatok után a szakemberek alulról szigetelték a síremléket is – magyarázza kísérőnk, majd az altemplom után megmutatja nekünk azt a Szent György-kápolnát is, ahol a legenda szerint Szent Imre herceg a szüzességi fogadalmát tette, és amelynek helyén már az államalapítás előtt, valamikor a 860-as évek végén egy rotunda állhatott. Mára az épület visszakapta egykori funkcióját, így most is, mint a késő középkorban, a főszékesegyház keresztelőkápolnájaként működik, ahol már meg is tartották az első keresztelőt.

A Szent Mihály-főszékesegyház újraszentelése után, az októberi várséták során az altemplommal együtt a Szent György-kápolna is megnyílik a látogatók előtt, csakúgy, mint az Érseki Palota egyes termei, a Gizella-kápolna földszinti helyisége, illetve kiemelt alkalmakkor a palotakápolna és a Koller-könyvtár is bejárható lesz.

Fotó: MTI

Öreg Mihály Innsbruckba ment

2024 októberében kiemelték a Szent Mihály-főszékesegyház tornyából Magyarország legrégebbi nagyharangját, az 1725-ben Bécsben készült, mintegy 3338 kilogramm súlyú Szentháromság-harangot. Elmozdítására azért volt szükség, mert a harang tetején levő rögzítőfület, azaz koronát 1937-ben lefűrészelték, helyébe egy öntött vasból készültet csavaroztak, illetve egy új tartószerkezetet is készítettek. Az évtizedek alatt azonban a csavarokon tönkrementek a menetek, ráadásul a harang jelenlegi állapotában a főszékesegyház északi tornyának boltozatát is károsította.

– Az Öreg Mihálynak is nevezett harangot lényegében középkori módszerekkel kellett eljuttatnunk a torony közepéből az ablakig és onnan a daruig. A harangszék alá készült egy acélszerkezet, amelyre a harangot csörlővel, kézi hajtással emeltük rá. Ezután egy speciális görgősoron, centiméterenként juttattuk el a nagyharangot a főszékesegyház egyik toronyablakához, onnan pedig a daru horgához – ecseteli Most Balázs nemzetközileg elismert harangszakértő.

A harangot Európa legrégebbi harangöntő műhelyébe, Innsbruckba vitték, ahol két-három hétig egy hatalmas hőpajzs alatt, 800 fokra fölhevítve tartották. Így nemcsak hozzá tudták forrasztani az újonnan öntött koronát, de a hő hatására a harang az évszázados lerakódásoktól is megszabadult. A főszékesegyházba idén tavasszal került vissza öt másik, az innsbrucki Grassmayr műhelyben készült haranggal együtt. Így ma nemcsak zúgnak a főszékesegyház harangjai, hanem a fülnek kellemes dallamot játszanak.