Új nézőpontokkal gazdagodva
Erős érdeklődést hozott az MVM EDISON harmadik kiírása, hiszen az első év 118 és a második év 50 pályázója után idén 104-en indultak a versenyen. Márton István, az MVM Smart Future Lab Zrt. vezérigazgatója szerint a legnagyobb érdeklődést az elektromobilitás és az okoseszközök témaköre keltette.– Az idei volt az Edison-verseny harmadik kiírása. Voltak-e a jelentkezők által különösen kedvelt témák?
– Több kitüntetett téma is volt – ez minden startupversenynél megfigyelhető –, illetve mi is próbáltuk felhívni a jelentkezők figyelmét azokra a területekre, amelyek kiemelkedően fontosak az MVM számára. Az elektromobilitás az egyik, de emellett az okoseszközök, okosváros, energiaelosztás, energiakereskedelem témakörében is vártunk jelentkezőket. Gyakorlatilag az energetika teljes spektrumából számítottunk ötletekre, akár nagyon korai fázisban levőkre is, amikben látjuk a lehetőséget, hogy a későbbiekben nagy jövedelemtermelő képességű startup, üzleti vállalkozás nőjön ki belőlük. A több mint száz jelentkező pályázata azonban azt mutatta, hogy az elektromobilitás és az okoseszközök voltak a legkedveltebb pályázati témák.
– Az elmúlt három év három versenye során történt elmozdulás a népszerű témák tekintetében, esetleg a világtrendeket követve?
– Erre válaszolni azért is nehéz, mert az elmúlt két szezonban már összesen több mint 160 jelentkezőnk volt, és ehhez jött most további 104 pályázat. A mostani slágertémák közül az elektromobilitás már az első kiírásnál is markáns irányt képviselt, az okoseszközök viszont csak az utóbbi időben kerültek jobban előtérbe. Ez nyilván összefügg azzal, hogy egyre több az okosháztartás, amelyek energiagazdálkodásán vagy kényelmi szintjén jelentősen lehetne javítani, fejleszteni.
– Immár a harmadik kiírás időszakában mennyire ismerték a startupok világában az önök által kínált lehetőséget?
– Az idei év nagy létszáma azt bizonyítja, hogy a döntőbe való bekerülés és a képzési programon való részvételi lehetőség jóval több embert tudott megmozgatni. Nyilván sokat jelent az is, hogy már van múltja ennek a versenynek, a startup-ökoszisztémában is érezhető a várakozás. Ugyanakkor a korábbi tapasztalatokat mi is igyekszünk hasznosítani, a döntőbe jutott versenyzők oktatási programját például jelentősen átszabtuk, figyelve arra, hogy mi a csapatoknak a leghasznosabb, miből tudnak a legtöbb muníciót szerezni a későbbiekre.
– Inkább fiatalok jelentkeznek, egyetemisták?
– Nem kifejezetten. Sokan gondolják a startupvilágról, hogy csak az egyetemisták terepe, de valójában a késői húszas, harmincas, illetve negyvenes korosztályból jöttek a jelentkezők, ezeket a korosztályokat képviselte mind a nyolc döntőbe jutott csapat is. Nekik már van némi rálátásuk, hogy miként működik a piacon egy vállalkozás, miként tud életképes maradni; szinte mindenkinek van korábbi vállalkozása, és munkaviszonya is. A tapasztaltabb, de nem annyira idős réteget vonzza leginkább ez a program.
– A kiírás interneten is olvasható filozófiája szerint a versenyt az MVM azért indította, hogy új nézőpontokkal és ötletekkel gazdagítsa üzletpolitikáját. Hozzá tudtak járulni az elmúlt két pályázat győztesei ehhez a megújuláshoz?
– Az első Edison-versenyből két csapat is pilot- (mintaprogram-)lehetőséget kapott, az egyik az MVM tagvállalatában, a másik pedig egy cégcsoporton kívüli vállalkozásnál jutott tesztelési lehetőséghez. Most azon dolgozunk, hogy az Edison2 egyik csapatának a termékéből is prototípus készüljön, és meglássuk, mik a piaci reakciók. Célunk az, hogy a mostani győztesekkel is meg tudjuk találni az együttműködésnek azt a módját, amiből versenyképes piaci termékek születhetnek.
(x)