Az amerikai parti őrség felvétele a libériai zászló alatt közlekedő Morning Midas teherhajóról az alaszkai Adak szigetétõl mintegy ötszáz kilométerre, délnyugatra 2025. június 3-án
Fotó: MTI/AP/Amerikai parti õrség
Hirdetés

Elsüllyedt a Morning Midas autószállító hajó a Csendes-óceánon hétfő este, miután az elektromos autókat is szállító hajó fedélzetén tűz ütött ki a hónap elején. A mintegy 200 méter hosszú hajót a legénység még a tűz kitörésekor, június 3-án kénytelen volt elhagyni – írta meg a Világgazdaság.

A hajó tulajdonosa, a londoni központú Zodiac Maritime szerint a tűz terjedését az időjárás is fokozta és a Kínából Mexikóba tartó autószállító mintegy 650 kilométerre Alaszka partjaitól merült a mélybe.

Nem csak elektromos autók voltak a fedélzeten

A The Wall Street Journal összefoglalója szerint a Morning Midas fedélzetén 3 ezer autó volt, amiből 800 volt elektromos hajtású, az autók döntő többsége Kínában készült. Az elektromos autókban találhható lítium-ion akkumulátorok rendkívül gyúlékonyak, ám egyetlen hajótüzet sem tulajdonítanak közvetlenül ezeknek a járműveknek.

A lítium-ion akkumulátorok nagy száma a fedélzeten pedig segítette a tűz terjedését, miközben az oltási folyamatot nehezítette.

Az Allianz biztosító a múlt hónapban figyelmeztetett a lítiumtartalmú járművek szállításának veszélyeire, több tüzet és majdnem bekövetkezett katasztrófát hozva fel példaként a tengeri szállítás és a logisztika világából. Az elektromos autók tengeri szállításának biztosítása így drágább lehet a hagyományos autókénál, ám a kínai gyártók árelőnye még így is jelentős maradhat nyugati versenytársaikkal szemben.

A Szegeden gyárat építő BYD sem tart az elektromos autók tengeri szállításától, sőt a kínai vállalat már egész flottát üzemeltet elektromos autóinak szállítása céljából.