Egy XX. századi eleji nagyvállalkozó pazar villája a Munkácsy utcában
Szépség és gazdagság
Mi történik, ha az 1900-as évek elejének egyik leggazdagabb magyar vállalkozója összefog a korszak egyik legnagyszerűbb építészével? Schiffer Miksa Munkácsy utcai villájában járunk, amelyet Vágó József pazar összművészeti alkotásnak álmodott meg, benne mintegy 35 négyzetméteres, Kernstok Károly tervezte üvegablakkal, Csók István, Iványi Grünwald Béla és Rippl-Rónai József festményeivel. A villa ma a Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum otthona.
Ha valamire igaz, hogy Janus-arcú, akkor a Schiffer-villára mindenképp. Mert nem elég, hogy a körülötte álló impozáns épületektől eltérően nem az utcafrontra, hanem attól jó néhány méterrel beljebb épült, és szinte alig észrevehetően bújik meg a több mint százéves platánfák takarásában, de modern, már-már puritán homlokzata sem árul el semmit arról a szépségről és gazdagságról, amitől az épületbe lépve szinte elakad a lélegzetünk. Odabent már látszik, hogy építtetőjének a pénz nem számított, mindenből a legjobbat akarta. És Vágó József teljesítette is Schiffer Miksa kérését. A villában minden egyedi, minden mindennel harmonizál. De ki az a Schiffer Miksa, aki Richter Gedeon és Goldberger Leó mellett a két világháború közötti időszak egyik leggazdagabb vállalkozója volt?
Stílusok harmonikus kavalkádja
Ha Schiffer Miksáról nem is, de a központi porszívóval felszerelt és margitszigeti termálvízzel ellátott Palatinus-házakról, illetve Budapest első szabadtéri strandfürdőjéről, a Palatinusról feltehetően mindenki hallott. Mindezek mögött pedig a Palatinus Építő és Ingatlanforgalmi Részvénytársaság, illetve Schiffer állt, aki vasúti mérnökből lett ingatlanvállalkozó és mecénás.
A Műegyetem elvégzését követően a Grünwald testvérek építési vállalkozásában kezdett el dolgozni, majd gyorsan feleségül is vette a leánytestvért, Grünwald Saroltát, így üzleti kapcsolatai a családdal tovább erősödtek. Mesés vagyonát mások mellett olyan sikeres beruházásainak köszönhette, mint a székely körvasút Déda és Gyergyószentmiklós közötti utolsó szakaszának kiépítése; a Böszörményi úti csendőrlaktanya felépítése; illetve Magyarország első és egyik legnagyobb völgyhídjának, a veszpréminek a kivitelezése. És bár vagyonának gyarapodásához ugyan nem járult hozzá, de ő volt a producere az 1931-ben készült első magyar hangosfilmnek, a Kék bálványnak is, amely korszakalkotó jelentősége ellenére végül megbukott.

Schiffer Miksa az 1900-as évek elején bízta meg családi otthonának megtervezésével a korszak egyik legfontosabb építészét, a Lechner Ödön-tanítvány Vágó Józsefet. Az építkezés Budapesten, a Munkácsy utca 19. szám alatt 1910-ben kezdődött el. Vágó nem csupán egy épületet álmodott meg, hanem a korszak legnevesebb hazai képzőművészeivel együttműködve alig két év alatt pazar összművészeti alkotást hozott létre. Vágó József a Schiffer-villa tervezésekor a legapróbb részletre is odafigyelt, SM monogramos kilincstől kezdve a gyöngyházberakásos ajtókon keresztül a monumentális üvegfalig. Mindehhez persze kellett megrendelőjének nagyvonalúsága is, aki szabad kezet adott a mesternek, és miként vállalkozásaiban, itt is mert kockáztatni, nem ragaszkodott kizárólagosan egyetlen stílushoz sem.

– Ennek köszönhetően a villán három különböző stílus figyelhető meg: míg a külső homlokzata díszítetlen premodern, addig a gazdag ornamentikájú belső terekben egyszerre van jelen a késő szecesszió és a korai art deco, amelyek nem egymás ellen hatnak, hanem éppen ellenkezőleg, jól kiegészítik egymást – hívja fel a figyelmünket Millisits Máté művészettörténész, a Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum muzeológusa.

Idilli Paradicsom
Arról, hogy Schiffer villájában a különböző stílusok ellenére minden mindennel harmonikus, hamarosan meg is győződhetünk. A több mint hét méter magas reprezentatív fogadóhelyiségbe lépve nem győzzük kapkodni a fejünket. Tekintetünket először az a Kernstok Károly tervezte hatalmas üvegfal vonzza, amelynek idilli világa – Árkádia, Paradicsom, Békesség, Termékenység, Szépség – a villa egész művészeti programját meghatározza. Bár az eredeti, feltehetően Róth Miksa műhelyében készült alkotás a II. világháborúban megsemmisült, a rekonstrukció hűen adja vissza a festett üveg eredeti szépségét köszönhetően annak, hogy Vágó József a kész épület belső és külső tereit fényképpel dokumentálta. A hall falait két méter magasságig különleges – sehol máshol nem használt színű – Zsolnay csempék borítják, a padló burkolatához pedig erdélyi bányákból hozatták a márványt különböző színekben. Ha pedig a talpunk alatt futó geometrikus minták láttán hiányérzetünk támadna, nem tévedünk: kiderül ugyanis, hogy a terem közepén Schiffer Miksa idején egy kis medence, feltehetően szökőkút állt, két oldalán Ádámot és Évát megjelenítő bronzszobrokkal. Ha visszapillantunk a bejáratra, mellette Ligeti Miklós vagy Borsos Miklós kis torzóját, felette pedig hazánk egyik legnagyobb Kernstok-pannóját láthatjuk, melynek közepén maga Schiffer áll, akit talán két sógora fog közre. A képen megjelenik mindaz, ami a tulajdonos életében meghatározó szerepet játszott: férfiak és nők, egy vasúti híd, ami a mérnöki munkát szimbolizálja és a kedvenc szórakozása, a lósport is. Az eredetiben megmaradt alkotások sora Fémes Beck Vilmos tervezte, háromféle márványból készített virágtartóval zárul. Merthogy a villa egyéb bútoraiból és műtárgyaiból mára szinte semmi sem maradt a helyén. És bár tudjuk, hogy Schiffer dolgozószobáját Iványi-Grünwald Béla nagy méretű olajfestménye, Schifferné hálószobáját pedig Csók István Tavasz című képe díszítette, ezek eredetijét a nagyszalon – Schiffernét és négy lányukat ábrázoló – Rippl-Rónai-festményével együtt ma már a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteménye őrzi.

Az adózás múzeuma
Schiffer Miksa 1944 áprilisában hunyt el – hivatalosan szívinfarktusban –, nem sokkal az után, hogy a Gestapo elvitte, majd mégis szabadon engedte. Családja ezt követően hagyta el a később államosított villát, amely ettől kezdve egészen az 1980-as évek végéig a Hungarofruct vállalat központjaként működött. A rendszerváltozást követően az időközben emeletráépítéssel bővült épület új tulajdonosa a Vám- és Pénzügyőrség lett. Ekkor kezdődtek el azok a rekonstrukciós munkálatok, amelyeknek köszönhetően a villa ma közel olyan, amilyennek Vágó és a Schiffer család megálmodta. A felújítást követően a reprezentatív terekbe a Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum költözött, amely ingyenesen látogatható, de csoportoknak előzetesen be kell jelentkezniük.

– A múzeum alapítása azonban ennél jóval korábbra tehető, és Bittermann Béla pénzügyőr főfelügyelő nevéhez fűződik, akinek köszönhetően 1930. október 4-én a Fiumei úti pénzügyőr-laktanyában nyitották meg, Európában második csempészmúzeumként a Magyar Királyi Pénzügyőrségi Múzeumot – magyarázza Turi Zsolt pénzügyőr alezredes, szakértő az előtt az emlékvitrin előtt állva, amelyben mások mellett a szakértő Bittermann Béla életéről írt könyve is megtalálható. – A múzeum értékes anyagának jelentős része a II. világháborúban megsemmisült, ami megmaradt, azt hosszú évtizedekig dobozokban tárolták. 1995-ben aztán Arnold Mihály altábornagy, a vám- és pénzügyőrség országos parancsnoka a Schiffer-villába hozatta a gyűjteményt, ahol ma már állandó kiállításon mutatjuk be a magyar pénzügyőrség történetét Mária Teréziától napjainkig.
A múzeum vitrinjei pedig legalább olyan izgalmas titkokat rejtenek, mint maga az épület. Kiderül például, hogy milyen módszerekkel próbálták a csempészek kijátszani a hatóságokat; mi történik a lefoglalt hamis áruval és az is, miért viseltek a pénzügyőrbiztosok kakastollat a csákójukon.
