A Századvég szerdán arról közölt elemzést, mekkora lenne az üzemanyagár-emelés Magyarországon, amennyiben teljesülne az Európai Bizottság orosz energiahordozók tiltására vonatkozó célkitűzése.

Hirdetés

Ez azért is aktuális kérdés a Világgazdaság cikke szerint, mert a 2026-os hazai választásokra készülő ellenzéki erő, a Tisza Párt a brüsszeli cselekvési tervhez igazodó intézkedéseket ígér. Az elemzőcég emlékeztetett rá, Magyar Péter pártelnök az augusztus 20-án bemutatott programjának részeként arról tájékoztatott, hogy csatlakozna az uniós Ukrajna-politika egyik legfontosabb törekvéséhez és megszüntetné Magyarország orosz energiavásárlásait.

Brutális üzemanyagár-emelés Magyarországon

Az intézkedés nyomán Magyar Péter nagyobb önállósággal és kedvezőbb beszerzési feltételekkel kecsegtet, de valójában súlyos ellátásbiztonsági kockázatokat és áremelkedést idézne elő – szögezte le a Századvég. Egy korábbi vizsgálat rámutatott, hogy

  • az orosz gáz kiesése három és félszeresére növelné a magyar családok rezsiszámláit, ami évente több mint félmillió forint többletköltséget okozna egy átlagos háztartásnak.
  • az Oroszországból érkező olajszállítmányok tilalma pedig hasonlóan súlyos következményekkel járna: a benzinért literenként 1026 forintot, a gázolajért pedig 1051 forintot kellene fizetni.

Utóbbi kapcsán arra is felhívták a figyelmet, hogy nem csupán az üzemanyagárak drágulása rontaná a magyar családok megélhetési lehetőségeit, hanem mindez a szállítási költségekbe és így a gazdaság egészébe is begyűrűzne, ami általános inflációs nyomást idézne elő.

A témában a DPK – amelynek alapítói között ott van mások mellett Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is – Facebook-csoportjában is fontos észrevételek jelentek meg.

A kialakult beszélgetés, közös gondolkodás arra fókuszált, hogy milyen gazdasági hatásai lennének a Tisza Párt energetikai programjának.

A Hortay Olivér, a Századvég Energia- és Klímapolitika Üzletágának igazgatója által felvetett kérdésre több tucat válasz érkezett. Egy fuvarozással és logisztikával foglalkozó DPK-tag kifejtette: a Tisza benzinára nemcsak a gazdaságra és a bolti árakra lenne hatással, hanem a családoknak is komoly nehézséget okozna.

Mennyit jelentene Magyar Péterék terve családonként?

Egy olyan családnak, ahol mondjuk a gyerekeket autóval viszik iskolába és esetleg a munkahelyükre is azzal közlekednek, akár 40-60 ezer forinttal is többe kerülne egy hónapban a benzin.

Éves szinten egy teljes családi nyaralás költségét jelenti

– fogalmazott. Valóban adódik a kérdés, hogy mennyivel növelné egy átlagos család kiadásait a jósolt 1000 forintos üzemanyag? Ennek a körülbelüli, durva kiszámolását nem lehetetlen elvégezni, a legfontosabb adatok ehhez rendelkezésre állnak.

Először is a Magyar Ásványolaj Szövetség statisztikáiból tudjuk, hogy az idei első félévben mintegy 750 millió liter benzint, illetve 1,15 milliárd liter dízelt vásároltak a magyarok.

A kettő együttesen tehát közel 1,9 milliárd liter üzemanyagot tesz ki.

Az üzemanyagár-figyelő blog, a Holtankoljak.hu nyilvántartása szerint június végén a 95-ös benzin átlagára 594 Ft/liter volt, míg a gázolajé 597 Ft/liter. Ugyanez az év elején még 650 forint magasságában húzódott, de a félév második felében az 580 fontos szint is közel került. Az egyszerűség kedvéért vetítsünk rá a január–június időszakra egy 600 forintos átlagárat.

Ezt felszorozva az 1,9 milliárd literrel azt kapjuk, hogy a magyarországi benzinkutakon hat hónap leforgása alatt mintegy 1150 milliárd forintot költöttek el, havonta tehát 190 milliárdot. (Nyilván ebben benne vannak a külföldi költések is, de természetesen a zömét magyarok fizették.) 

Ezt az összeget szét lehet szálazni az egyes járművekre is. A KSH szerint 2024-ben nagyjából 5,2 millió darab járművet tartottak nyilván Magyarországon, ebből a személyautók száma 4,3 millió. A teljes járműállományra vetítve azt kapjuk, hogy havonta minden egyes járműbe kerekítve 35-40 ezer forintért tankoltak. Ha arányosítjuk a költéseket csak a személyautók kategóriájára, akkor szintén ezt a sávot állapíthatjuk meg.

A teljes cikk IDE kattintva érhető el.