Hosszú út balról jobbra
A Demokrata a 70 éves államalapítás alkalmából járt Izraelben.Hosszú és küzdelmes évtizedek után Izrael, beváltva küldetését, a világ üldözött zsidóinak hazája lett. Hasonlít-e Izrael ahhoz, amilyennek az alapító atyák anno megálmodták? Tényleg nemzetté váltak-e a világ megannyi országából érkező zsidók, és miként valósul meg az arab–zsidó együttélés? A Demokrata a 70 éves államalapítás alkalmából járt Izraelben.
A cionizmus ősatyja, Herzl Tivadar, csakúgy, mint az államalapító David Ben Gurion baloldali, európaias államnak álmodták meg Izraelt, amely menedéket nyújt a világ minden üldözött zsidójának. A brit mandátum alatt álló Palesztinába érkező cionisták gondolkodását alapjaiban határozta meg a baloldaliság és az európai jobboldallal való szembenállás. Ugyanakkor európai askenázi zsidókként maguk is az európai kultúrából táplálkoztak. Ideálképüket leginkább a Paul Newman által az Exodus című filmben megszemélyesített honfoglaló telepes jellemzi, aki puskával a hátán töri fel a terméketlen talajt, majd megpihenvén, klasszikus verseket olvas.
Noha Ben Gurion szocialista volt, a liberalizmus távol állt tőle. Az államalapítást arabellenes pogromok kísérték, a helyzet pedig csak a hatvanas évek végére kezdett konszolidálódni. Mivel Ben Gurion az országot szekuláris alapokra fektette, a rabbinátussal és a vallásos cionistákkal is összeütközésbe került, akiket különféle egyezményekkel és privilégiumokkal próbált kiengesztelni.
Az 1948-as államalapító háború, majd az 1967-es győzelem megerősítették az országot vezető szociáldemokratákba vetett bizalmat. A kétes kimenetelű 1973-as jom kippuri háború traumáját követően azonban a jobboldali Likud tört előre, az ország pedig letért az államalapítók által kijelölt útról. A baloldalt képviselő Munkapárt hanyatlásához a bevándorlás is hozzájárult. Az arab országokból érkező szefárd zsidók ugyanis már kevésbé voltak vevők az európai baloldali eszmékre, a Szovjetunió bukását követően beáramló egymillió orosz zsidó pedig végképp kiábrándult a kommunizmusból és szocializmusból.
Az alapító atyák utópiájával szakító izraeli jobboldal és az 1973-ban alapított Likud párt felemelkedése az elmúlt évtizedben vált töretlenné. A jelenlegi miniszterelnök, Benjamin Netanjahu irányítása alatt a Likud minden korábbinál jobbra tolódott. A közbeszédet ma a biztonság témaköre uralja, a baloldal pedig a hazafiatlanság vádját kockáztatja bármilyen kormánykritikával. 2015-ben a Likud az ultraortodoxokkal kötött koalíciós szövetséget, a vallásosok érdekei így előtérbe kerültek. Ezzel párhuzamosan a kormányban a korábbiaknál fontosabb pozíciókat birtokolnak a szefárd gyökerű zsidók, akik az államalapító askenáziakkal szemben kevésbé tartják fontosnak az európai kultúra ápolását. Az ország „elszefárdosítása” – amitől a lakosság egy része retteg – azonban még távol van. Az üzleti elit, az egyetemi tanárok, művészek, orvosok névsorait böngészve máig szinte csak szláv, német és angolszász neveket találni.
Izrael demokratikus jellegét nehéz elvitatni. A parlamentbe jutás küszöbe 1,5 százalék, így a kisebb csoportok is képviselni tudják magukat. Mivel azonban az ország politikai kultúráját a Kelet-Európából, Észak-Afrikából és a Közel-Keletről érkezők formálták, a korrupció általános. A törvény persze mindenkire érvényes. Politikusok sora bukik bele korrupciós botrányaiba, és kerül börtönbe, az év elején pedig magát Benjamin Netanjahut is kihallgatta a rendőrség, miután a gyanú szerint túl nagy értékben fogadott el ajándékokat.
Drága hétköznapok
Izrael gazdaságilag is stabil. Noha az 1973-as jom kippuri háborút követően gazdasága az összeomlás szélére sodródott, az elmúlt évtizedben már évi 4 százalékos növekedést mértek. A szocialista örökség távolodásával az állam kiadásai az 1980-as 80 százalékról 40 százalékra estek vissza. Miközben a produktivitás számos iparágban alacsony, az informatika a hadiiparral párhuzamosan mára a világelsők közé nőtte ki magát, és Izraelben összpontosul a világ cyberbiztonsági beruházásaink 15 százaléka.
Az emberek jelentős része mégsem elégedett teljesen. Izrael ugyanis nemcsak magyar, de nyugat-európai mércével is nagyon drága. Az élelmiszer-nagykereskedelmet irányító három-négy cég tudatosan magasan tartja az árakat. Az ország egykori szocialista hagyományainak köszönhetően azonban bizonyos márkájú alapélelmiszerekre – többek között cukorra, tejre, kenyérre – állami támogatás van, így azok hozzávetőleg magyar áron vásárolhatók meg. Minden más luxus.
– Jobban kijövünk, ha interneten keresztül Angliából rendelünk ruhát, mint ha itt vesszük meg – meséli Joshua, a 22 éves jeruzsálemi egyetemista, akinek sokakhoz hasonlóan az eBay, az Amazon és a kínai Aliexpress jelent alternatívát a drága helyi boltokkal szemben.
Ha a hétköznapi termékek drágák, az ingatlanok egyenesen megfizethetetlenek. A kormány évtizedek óta nem meri kiszúrni a 90-es évek olcsó hiteleivel felduzzasztott ingatlanluftballont, félve, hogy azzal nemcsak a helyi bankoknak, hanem a tulajdonosoknak is súlyos veszteségeket okozna. Ráadásul a kereslet is nagy. A külföldről betelepülők miatt évente közel tízezer új lakásra lenne szükség. Ezek viszont leginkább az ország északi és déli részein épülnek, miközben a többség Jeruzsálem és Tel-Aviv vonzáskörzetébe szeretne települni. Mivel az építőanyagok ára az egekben van, mára bevett szokássá vált a „konténerbevásárlás”: a megrendelő a kivitelezőt és sokszor a dizájnert is kiutaztatja Kínába vásárolni, ahol a kiválasztott szanitert konténerekbe pakolják, majd hazautaztatják. Így általában – a kiutazással együtt – az izraeli árak feléből megússzák az egészet. Az építkezések költségét némileg az is megdobja, hogy minden lakásnak kötelező része a megerősített anyagból készült „rakétabiztos szoba”.
Mélyülő törésvonalak
Noha a megélhetés nehézségei miatt az alijázók száma ma – az évi tizenhatezer fővel – történelmi mélyponton van, Izrael demográfiailag gyarapszik. A gyerekszám az OECD-országok között itt a legmagasabb. A korábbi elképzelés, hogy az arabok a népesedés fegyverével győzik le a zsidókat, megdőlni látszik. 2016-ban történt meg először, hogy az arab és zsidó nők átlagos gyermekszáma kiegyenlítődött, egyaránt 3,13-on állt.
A Hirschberg család tizenkét éve alijázott Budapestről. A magát vallásos cionistaként definiáló Katalinnak és Benjáminnak már Izraelben született meg négy gyermeke, akikkel egy Ramallahhoz közeli telepen élnek. Noha mindketten dolgoznak, a gyermeknevelés nem okoz gondot. A közösség tökéletesen berendezkedett a nagycsaládokra.
– Egyszer sabbatra készülve a mieink mellett a sógorom hat gyereke is nálunk volt – meséli Katalin. – Ekkor kopogott be a szomszédunk, hogy feleségének megindultak a szülési fájdalmai, és áthozná a gyerekeket, amíg ők a kórházba mentek. Hamarosan már tizenöt gyerek volt a lakásban. De ez számunkra természetes dolog – emlékszik vissza.
Az izraeliek gyerekvállalását közelről megvizsgálva az ország jövőjéről is sokat sejtető képet kapunk. Míg Jeruzsálem és más vallásos városok utcaképének kötelező részét képezik a várandós és babakocsit toló nők, addig a liberális Tel-Avivban a fiatalok kutyákat sétáltatnak. A benyomást a statisztikák is megerősítik: míg például a Tel-Avivtól délre fekvő Bat Yam városában 1,8, addig a Jeruzsálemhez közeli, konzervatív Beit Shemeshben 3,8 gyermek jut egy nőre. A gyerekekből pedig hamarosan felnőttek lesznek, akik a szavazóurnáknál fognak dönteni az ország sorsáról.
A dél-alföldnyi Izrael kulturálisan ma a világ talán legösszetettebb országa. A társadalom mozaikját a világ számtalan országából érkező zsidók formálták, akik az őket összekötő vallás ellenére megannyi kultúrát képviselnek. Mégis, Izrael mára nemzetté érett. Ebben a tudatos kultúr- és oktatáspolitika mellett a kötelező katonai szolgálat is segít. A legutóbbi szabályozás szerint a férfiak 30, a nők pedig 18 hónapra vonulnak be, mely idő alatt a különféle bőrszínű és vallási irányzatot képviselő zsidók lassan összekovácsolódnak. A modern zsidó nemzetből egyedül talán a lakosság 9 százalékát kitevő ultraortodox irányzatok tagjai lógnak ki.
Beszélgetőpartnereink, a vallásos cionistáktól a liberálisokig egyetértettek abban, hogy az ultraortodoxok komoly tehertételt jelentenek a gazdaságnak: nem elég, hogy a katonai szolgálat alól fel vannak mentve, de a férfiak több mint 60 százaléka nem dolgozik. Hitük szerint ugyanis az ő dolguk kizárólag a vallás gyakorlására korlátozódik. A buszra várva, a boltban sorban állva is vallási könyvecskéket olvasnak. Ha valaki dolgozik a családban, azok leginkább a nők, akiknek nem feladatuk a vallás ilyen mértékű gyakorlása. Az ultraortodoxok mégis megkerülhetetlenek a politikában. A 2015-ös parlamenti választásokat követően ugyanis a Netanjahu vezette Likud a vallásos Shas és az Egyesült Tóra Judaizmus pártokat választotta koalíciós partnereknek, így az ultraortodoxok – a legfegyelmezettebb szavazócsoportként – a mérleg nyelvévé váltak.
Állandó készültség
Noha a hírekben gyakran hallunk légi csapásokról és merényletekről, Izrael ma minden szempontból a térség egyik legbiztonságosabb országa. Az éves költségvetés hozzávetőleg 20 százalékát költik védelmi kiadásokra. A Vaskupola a Gázából kilőtt rakéták száz százalékát semlegesíti, a falnak köszönhetően pedig a robbanóanyagok már nem jutnak be az izraeli területekre. Noha 2015-től megindult a „késes intifáda”, azelőtt pedig számos autós merénylet történt, ezeknek a hatása erősen korlátozott. Izraelben ugyanis az általános katonai szolgálat miatt a nők és férfiak többsége meg tudja védeni magát. Emellett a statisztikák szerint minden huszadik embernél van lőfegyver, a törvény pedig nemhogy nem korlátozza, de szinte el is várja ezek használatát veszély esetén.
Ezt egy kint tartózkodásunkkor történt eset is alátámasztja: szóváltás után egy bűnöző megkéselte üzlettársát Jeruzsálem egyik plázájának a bejáratánál, a biztonsági őr pedig azonnal agyonlőtte az elkövetőt.
– A gépezet olajozottan működik. Teljesen normális, hogy egy merényletnél a bejelentést követő tizedik percben már sem az áldozatok, sem a tettesek nincsenek a helyszínen – meséli a mentősként dolgozó Hirschberg Katalin.
Az állandó készültségnek persze leginkább az ártatlanok isszák meg a levét.
– Mi jobban félünk a zsidóknál – panaszkodott egy fejkendős palesztin asszony, akivel a Ramallahba tartó buszon elegyedtünk beszélgetésbe. – Ha egy arab gyanúsan mozdul, bárhol, bármikor lelőhetik, és még következménye sem lesz a dolognak.
Az együttélés ára
A megkérdezett arabok és zsidók egybehangzó állítása szerint a két népcsoport között a hétköznapokban koránt sincsenek akkora feszültségek, mint azt a hírek alapján sejtenénk. Izraelnek 1,6 millió arab polgára van, akik – noha felekezettől függően a katonai szolgálat alól fel vannak mentve, és a politikai előrejutásuk is korlátozott – ugyanolyan jogokkal rendelkeznek, mint a zsidók. Az utcanevek és figyelmeztető jelzések mind a két nyelven ki vannak írva, az arab fiatalok pedig a szolgáltatóipartól a közigazgatáson és az egészségügyön át a rendőrségig építhetnek karriert.
Noha mindkét népcsoportnál vannak olyanok, akik nem kedvelik a másikat, ők saját közösségükbe visszavonulva is leélhetik életüket. A többségnél azonban erről szó sincs. Különösen nem Tel-Avivban.
– Tel-Aviv gyakorlatilag állam az államban – magyarázza Steiner Kristóf.
A Magyarországon egykor műsorvezetőként, ma pedig bloggerként ismert Steiner tíz éve költözött ki Izraelbe, ahol ma a hetvenéves múltra visszatekintő Új Kelet című magyar nyelvű lap főszerkesztője. Tel-Aviv, vagy ahogy a helyiek nevezik, a „buborék” az ország liberálisainak gyűjtőpontja, és a kevésbé vallásos alijázók fő célpontja. Itt az ember származása vagy vallása nem számít. Sőt, az itteni zsidók sokszor arab barátaiknál is vehemensebben támadják kormányuk politikáját.
– A gázai bombázások idején rendszeresek a palesztinok melletti tüntetések – meséli Steiner Kristóf. Elmondja, hogy kivándorlásakor még ő maga sem kérdőjelezte meg Izrael cionista politikáját. Ahogy azonban jobban megismerte a helyzetet, gondolkodásmódja árnyaltabbá vált. Ma már mindkét oldalt megérti, és csak a szélsőségeket ítéli el.
Miközben a nyugati világ zsidó- vagy épp muszlimellenes véleményvezérei gyakran az izraeliek vagy palesztinok harcával állítják párhuzamba a maguk küzdelmeit, a valóság ettől nem is állhatna távolabb. A hétköznapokban az arab–izraeli kapcsolatok nem a harcról, hanem az együttműködésről szólnak. A nemzetközi eszme és a helyi valóság összeütközésére a legjobb példa a Holt-tenger népszerű fürdőhelyének, Kalia Beach egyik szállodájának az esete. Az intézményt az Izrael bojkottjáért lobbizó nemzetközi BDS-mozgalom éveken keresztül próbálta bezáratni, mondván, a komplexum araboktól kisajátított területen fekszik. A külföldiek azzal már nemigen törődtek, hogy a szálloda ma több mint száz palesztinnak ad munkát, így annak bezárása családok megélhetését sodorná veszélybe. Hogy az ideológiát miként írják felül az érdekek, az Jeruzsálem óvárosának mikroklímájában is nyomon követhető, ahol az arab árusok egyazon standon kínálják a turistáknak a „Szabad Palesztinát” és az Izraelt éltető pólókat.
A ciszjordániai arabok és izraeliek kapcsolata már árnyaltabb. Ők izraeli területekre csak látogatási vagy munkavállalási engedéllyel léphetnek be. A palesztin területekről Izraelbe érve a buszra fellépő határőrök barátságosan mosolyogtak piros európai útlevelünket látva, miközben a palesztin utasok valamennyien leszálltak, hogy okmányaikat bemutassák és csomagjaikat átvizsgálják. Az ő zsidókkal kapcsolatos érzelmeiket a határőrökkel, valamint a munkaadóikkal szerzett tapasztalataik határozzák meg, akik közül előbbiek potenciális biztonsági kockázatot, utóbbiak pedig esetlegesen kihasználható munkaerőt látnak bennük.
A gázai arabok esetében ennél is rosszabb a helyzet. Az időről időre kiújuló légi csapások és az állandó blokád miatt a világ legsűrűbben lakott régiója a humanitárius katasztrófa szélén táncol, az elszigeteltség pedig elkeseredettséget és haragot szül. De nem csak az arab oldalon.
– Annak idején mi még átjártunk fürödni a gázai strandokra, és ők is átjöttek dolgozni vagy kirándulni – emlékezik vissza Abraham Bohbot, az ötvenes éveiben járó tel-avivi filmproducer. Ma viszont már nincsenek emberi kapcsolatok, így a két oldal szélsőségesei szabadon démonizálhatják a másikat. A fiatalok pedig sokszor el is hiszik, hogy a fal túloldalán az ördög lakik.