A válasz több tényezőn múlik, és némelyik kifejezetten meglepő.

Hirdetés

Ritkák a balesetek, drága lenne az átalakítás

Fotó. ShutterStock / giocalde

Elsőre azt gondolhatnánk, hogy a vasúttársaságok egyszerűen spórolni akarnak, de a valóság ennél összetettebb. Egyrészt a vonatok átalakítása és övekkel való felszerelése rendkívül költséges lenne. Másrészt a vonatbalesetek ritkák – különösen az autóbalesetekhez képest.

A Vasúti Biztonsági Tanács szerint:

„Az Európai Bizottság 2019-es adatai alapján az EU-ban a vonatutas halálozási kockázata mindössze 0,09 haláleset milliárd vonatkilométerenként – ez majdnem harmada a buszok és távolsági autóbuszok esetében tapasztaltnak, és körülbelül huszonnyolcszor kevesebb, mint az autós utasoknál.”

A fizika máshogy működik a síneken

Egy vonatbaleset dinamikája teljesen más, mint egy autóé. Autóban az öv megakadályozza, hogy az utas kirepüljön az ablakon, vagy nekiütközzön az előtte ülőnek. Vonaton viszont sok utas áll, mozog, vagy a folyosón tartózkodik – ők viszont nem tudnák bekapcsolni az övet.

Ha csak néhányan viselnék, az éppen növelné a sérülésveszélyt: az öv nélküli utasok balesetkor „lövedékként” repülnének előre, és másoknak is súlyos sérülést okozhatnának.

Egy vasúti biztonsági jelentés szerint:

„A baleseti adatok azt mutatták, hogy az ülésekbe való ütközés a másodlagos sérülések fő oka. Ugyanakkor éppen az ülések korlátozzák leghatékonyabban a test mozgását, így mérséklik a sérülések súlyosságát.”

A dokumentum arra is kitér, hogy bár a biztonsági öveket vizsgálták, végül arra jutottak:

„Nem nyújtanak megfelelő védelmet, mivel nem minden utas viselné őket. Az öv nélküli utasok lövedékként csapódnának az előttük lévő ülésnek.”

Miért nem működnek a hárompontos biztonsági övek sem?

Hárompontos biztonsági öv. Fotó: ShutterStock / Pixel-Shot

A vasúti szakértők hárompontos biztonsági öveket is teszteltek, de az eredmények vegyesek lettek. Az övek bevezetéséhez át kellett alakítani az üléseket: merevebbek, szilárdabbak lettek, hogy az övet rögzíteni lehessen és valóban hatékony legyen. Azoknál, akik bekapcsolták az övet, valóban csökkent a sérülésveszély, viszont az öv nélküli utasok esetében éppen ellenkező hatást tapasztaltak.

A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács szerint:

„Azoknál az utasoknál, akik nem használták az övet, az ütközéskor a módosított (merevebb) ülések súlyosabb sérüléseket okoztak. Különösen a nők és a fiatalok körében nőtt meg a nyaksérülések aránya, a megengedett szint fölé.”

Az utasok sem szeretnék bekapcsolni

Még ha műszakilag megoldható is lenne, az emberek valószínűleg nem fogadnák el az övhasználatot. A vonat egyik legnagyobb előnye éppen a mozgás szabadsága: lehet sétálni, étkezni, felállni – ami repülőn vagy buszon nem lehetséges.

Steven R. Ditmeyer, az amerikai Szövetségi Vasúti Igazgatóság korábbi kutatási igazgatója így fogalmazott:

„A biztonsági övek kérdését már évtizedekkel ezelőtt is vizsgálták. A világ egyetlen országában sem használnak övet a vonatokon. Az emberek szabadon szeretnének mozogni az utazás alatt, a személyzet pedig nem akarja kényszeríteni az utasokat az öv használatára.”

A vasúti biztonságot nem az övek, hanem a szerkezetek és az üléselrendezés biztosítja. A vonatok ma a legbiztonságosabb közlekedési eszközök közé tartoznak – még akkor is, ha senki sem kapcsolja be a biztonsági övet.