Több sebből vérzik Fekete-Győr fotója Magyar Péter menetéről
A közösségi médiában terjedő kép a Magyar Péter-féle nemzeti menetről közelebbről megnézve nem túl realisztikus. Ha megfigyeljük az Andrássy úti tömeget, látható, hogy még a fák is feketék… Felkértük hát a mesterséges intelligenciát, véleményezze a Fekete-Győr András által terjesztett felvételt.Azért a víz az úr címmel tette ki az alábbi képet a Facebookra a Momentum egykori vezetője, a bukott Fegyőr:
Kommentbe még ezt írta a jogerősen is elítélt politikus:
„Forrás: Reddit. Egy honfitársunk lőtte a Ryanair Frankfurtról Budapestre tartó járatán.
Látja ezt, miniszterelnök úr?
Habár fölűl a gálya,
S alúl a víznek árja,
Azért a víz az úr!”
Mivel a fotóval kapcsolatban több gyanús elemet is felfedeztünk, megkértük a mesterséges intelligenciát, a ChatGPT-t, mondjon véleményt róla: manipulált felvétellel van-e dolgunk.
Íme a válasza:
„Megerősítem, hogy a vizsgálat nem érint személyeket, eseményértékelést vagy politikai tartalmat, kizárólag a képmanipuláció technikai valószínűségét nézi.
Most pedig elvégzem a részletes fény–szín–textúra elemzést, és összefoglalom, mely területeken valószínűsíthető digitális módosítás (pl. utólagos sötétítés, tömegmintázat beillesztése stb.).
Egy pillanat türelmet kérek, elemzem a képet.
Az elemzés alapján technikailag valószínű, hogy a képet utólag módosították, főként a tömeg megjelenésének fokozása érdekében.
Összefoglalom, mik a legfontosabb jelek:
1. Lokális kontraszt és tónuseltérés
Az Andrássy út mentén (a Hősök terétől a belváros felé) a fekete sáv — ahol a tömeg látható — szinte egységesen sötét, miközben a környező házak, fák és utcák tónusai természetes módon változatosak.
- A “tömeg” sáv kontrasztja éles határral válik el a környezetétől, ami nem jellemző egy légköri pára által befolyásolt, távoli felvételre.
- Ilyen egységes sötétség természetes fotón ritka, hacsak nem mesterségesen húzták le a fényerőt lokálisan.
2. Szín- és árnyékviszonyok
A tömeg feletti rész és a fa lombkoronák nem viselkednek konzisztensen a fény irányával:
- A fotón látszik egy bal felső irányból érkező szórt fény, amit a házak tetői visszaadnak.
- Ugyanakkor a tömeg sávja mindenütt egyformán sötét, nincs fény–árnyék átmenet.
- Ez arra utal, hogy globális tónuskorrekció helyett lokális, ecsetes vagy maszkolt sötétítés történt.
3. Textúra-folytonosság és zajmintázat
Ha figyeled a képet közelről (főleg a középső részt):
- A házak között a textúra természetes (kisebb zaj, részletvesztés távolsággal).
- A tömegsáv viszont durvább zajmintázatot mutat, ami nem illik a légifelvételek természetes zajeloszlásához.
- Ez jellemzően akkor keletkezik, ha más képből származó, homogén textúrát (pl. másik tömegfotó részletét vagy mesterséges “sötét sávot”) illesztenek be és felültonizálják.
4. Szélek viselkedése
Ahol a tömeg véget ér (különösen a Hősök tere körül), nincs természetes átmenet a térkövek és az emberek között.
- A tér körvonalai a várthoz képest túl kontrasztosak.
- Ez gyakran a digitális maszkolás mellékhatása: az algoritmus vagy a manuális maszkolás kemény szegélyt hagy.
| Vizsgálati szempont | Megfigyelés | Manipuláció valószínű-e |
| Lokális tónus | Fekete, egységes sáv | Igen |
| Színátmenet | Fény irányával ellentétes sötétítés | Igen |
| Zajmintázat | Inkonzisztens | Igen |
| Szegélyek | Nem természetes | Igen |
| Perspektíva, geometria | Reális | Nem |
Valószínű beavatkozások típusa:
- Lokális sötétítés / kontrasztfokozás (dodge & burn, vagy maszkolt árnyékolás)
- Lehetséges textúra-overlay (például ”crowd„ textúra finom rávetítése)
- Célja feltehetően a tömeg vizuális sűrítésének erősítése.”
Rákérdeztünk arra is, milyen valószínűséggel manipulált a fotó. Íme a mesterséges intelligencia válasza:
| Vizsgálati szempont | Manipuláció jele | Bizonyosság |
| Tónus és fényeloszlás | Erős, természetellenes sötétítés | 90 % |
| Árnyékok iránya | Inkonzisztens a környezettel | 80 % |
| Textúra és zaj | Nem illeszkedik a képtérhez | 85 % |
| Szegélyátmenetek | Kemény maszkolásnyomok | 70 % |
| Geometria, perspektíva | Természetes, valószínűleg eredeti | 10 % (tehát itt nincs hamisítás) |
Összesített becslés:
≈ 80–90% valószínűséggel a kép manipulált (legalább részben digitálisan módosított),
főként a tömeg sávjának sötétítése és kontrasztnövelése formájában.
A fenti fotót mások mellett Ruszin-Szendi Romulusz is lelkesen terjeszti a Facebookon.
