Egyre több pályakezdő pedagógus kezdi meg hivatását a köznevelésben
Vonzó a béremelés és az új életpálya a fiataloknak
Az elmúlt években a köznevelés rendszerébe belépő pályakezdő pedagógusok száma folyamatos növekedést mutat, miközben a pályát elhagyók vagy nyugdíjba vonulók létszáma mérséklődik. Az Oktatási Hivatal adatai szerint a tanári pálya vonzóbbá vált a fiatalok számára, és egyre többen választják hivatásuknak a tanítást.
Az elmúlt négy tanévkezdéskor rendre több mint háromezer pályakezdő pedagógus kezdte meg munkáját
– derül ki az Oktatási Hivatal nyilvántartásából.
A nyári időszakban új belépő, főállású pályakezdők száma
- 2022-ben 3400 fő,
- 2023-ban 3342 fő,
- 2024-ben 3612 fő,
- 2025-ben pedig 3764 fő volt.
Ez több mint 10 százalékos növekedés, ami egyértelműen a pálya megújulását és az utánpótlás biztosítását mutatja.
Hasonlóan kedvező folyamatok figyelhetők meg a pedagógus I. fokozatot célzó minősítő vizsgák esetében is. Az első szintet sikeresen megszerzők 2022-ben 2999-en, 2024-ben viszont már 3156-an voltak. A 2025-ös év adatok még nem állnak rendelkezésre, hiszen a vizsgák lebonyolítása folyamatban van – az előzetes eredmények alapján azonban idén is tovább nő a sikeresen minősülők száma.
Javuló pedagóguskorfa
A fiatalok létszámának gyarapodása már a korfán is tetten érhető. Míg a köznevelésben 2023 októberében 12 081 harminc év alatti fiatal pedagógus dolgozott, idén októberben már 14 326, vagyis a számuk 19 százalékkal emelkedett.
Mindeközben a nyugdíjba vonuló és a nyugdíj mellett a továbbiakban már nem tanító pedagógusok száma évről évre csökken:
- 2022-ben 2857 fő,
- 2023-ban 2532 fő,
- 2024-ben 1992 fő,
- 2025-ben pedig eddig csupán 974 fő
hagyott fel nyugdíjba vonulását követően a tanítással.
Az adatok alapján kijelenthető, hogy
a pedagóguspálya stabilitása és megújulóképessége erősödik,
a nyári új belépő pályakezdők és a sikeres minősítést szerzők száma meghaladja a pályáról kilépőkét, ami egyértelműen igazolja, hogy a végrehajtott béremelés és az új pedagógus-életpálya vonzó. A fiatal pedagógusok növekvő száma, a szakmai előmenetel iránti elkötelezettség és a tapasztalt pedagógusok pályán maradása egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy a magyar köznevelési rendszer továbbra is biztos alapokon nyugodjék.
