Fotó: Izzy Wisher et al. / Antiquity, 2025
Hirdetés

Szakemberek korábban azt feltételezték, hogy a paleolit korának művészei gyakorlatilag kizárólag a vörös és a fekete árnyalataira támaszkodtak, mivel a fennmaradt alkotásokban szinte kizárólag ezek a színek jelennek meg. Sokan ezt azzal magyarázták, hogy a kék pigment nehezen volt elérhető, vagy pedig a kék szín kevésbé számított vonzónak.

A mostani lelet azonban felveti annak lehetőségét, hogy a kék színt nem falakra vagy tárgyakra vitték fel, hanem testfestésre vagy textíliák színezésére használták, márpedig ezek az anyagok ritkán maradnak fenn évezredeken át.

A kutatók szerint az azurit felfedezése arra utal, hogy a paleolit korszak embere jóval szélesebb színpalettát ismert, mint gondolták, és tudatosan válogatott a különböző ásványok között.

A szóban forgó kőeszközt sokáig olajlámpának hitték, ám a mostani vizsgálatok alapján inkább egyfajta keverőfelület vagy festőpaletta lehetett, amelyen a kék pigmenteket készítették elő. Ez arra enged következtetni, hogy a korszak művészeti hagyományai sokkal változatosabbak lehettek, mint amit a régészeti leletek alapján eddig gondoltak. A felfedezés új irányt adhat a paleolit kori művészet kutatásának, és arra világít rá, hogy az őskori ember önkifejezése, közösségi jelképei és hiedelemvilága a korábban feltételezettnél gazdagabb és színesebb világot alkothattak.