Fotó: shutterstock.com
Hirdetés

Ennek eredete meglepően hétköznapi: 1986 tavaszán egy heves esőben a Ford egyik tervezőmérnöke, Jim Moylan rossz oldalra állt be egy benzinkútnál, és mire körbefutotta az autót, csuromvizes lett. Kollégáinak később azt mesélte, hogy ekkor jutott eszébe, milyen hasznos lenne, ha a műszerfalon jeleznék a betöltőnyílás helyét. Az ötletről írt egy feljegyzést, a vállalat vezetése pedig az olcsó, de praktikus ötletet bevezette az 1989-es Escort és Tracer modellekben – írja a Motor Biscuit.

Kiderült azonban, hogy nem a Ford volt az első, amely megpróbálkozott ilyesmivel. A Mercedes már 1976-ban beépített egy, a tanksapka felé mutató nyíl alakú alacsony üzemanyagszint-jelzőt. Ez a megoldás azonban túl kifinomultnak bizonyult, vagy egyszerűen nem vették észre elegen, így a gyártó később elhagyta, majd a kilencvenes évek végén áttért a Fordéhoz hasonló „irányjelzésre”.

Az autógyártók máig vitatkoznak azon, hogy a betöltőnyílás praktikusabb-e, ha a vezető vagy az utas oldalán van. Európai és amerikai cégek többnyire a vezetőoldal mellett érvelnek, míg japán gyártók szerint biztonságosabb, ha egy, az út szélén történő vészhelyzeti tankoláskor nem a forgalom felőli oldalon kell állni.

A kivitelezés azonban sokszor egyszerű műszaki megfontolásokon múlik. Régebben, amikor a betöltőnyílás nyitásánál bowdenes megoldást alkalmaztak, olcsóbb és egyszerűbb azt a vezető mögött elhelyezni. Más esetekben – például egyes furgonoknál – a karosszéria kialakítása miatt kerül át az utasoldalra.

A japán autóknál mindehhez még hozzájárul, hogy az ottani bal oldali közlekedés miatt a vezető oldala a jobb oldal. A gyártók eredetileg ehhez igazodva tervezték járműveiket, és az exportra gyártott autók esetében sem változtattak ezen. Angol márkák – például a Jaguar – egy időben kétoldali tanksapkát is alkalmaztak, ami felettébb sajátos, mégis működő megoldást kínált.

Ami biztos: a szabályozó hatóságok ma már nem szólnak bele, hogy balra vagy jobbra kerüljön a betöltőnyílás. A biztonsági előírások mindössze azt szabják meg, hogy a tanksapka ne legyen a hátsó lökhárítón – ahol régen gyakran elhelyezték –, és megfelelően védett részen kapjon helyet. Ebben a nagy szabadságban pedig kényelmesen maradt hely annak a kis nyílnak, amely ma már természetes része az autók műszerfalának.