A kapcsolatok világában, ahol a megjelenés, a testbeszéd, az öltözködés és a viselkedés mind szerepet játszanak abban, kit találunk vonzónak, egy új kutatás meglepő eredményt hozott: az őszinteség önmagában is vonzóvá tesz.

Hirdetés
Fotó: ShutterStock/Roman Samborskyi

Hiába vagyunk tudatában annak, hogy az emberek gyakran ferdítik az igazságot, mégis általában megbízunk másokban. És bár nem mindig tudatosan mérlegeljük, ki mond igazat és ki nem, az igazmondó embereket ösztönösen szimpatikusabbnak találjuk – derül ki Leanne ten Brinke és kollégái (2025) háromrészes kutatásából.

A nők még jobban profitálnak a hitelességből

A vizsgálat során a résztvevők különböző személyeket értékeltek aszerint, hogy őszintén vagy hazugságokkal válaszoltak bizonyos kérdésekre. Az eredmény: az igazmondókat vonzóbbnak ítélték meg, mint a hazudozókat, még akkor is, ha ugyanarról a témáról beszéltek. Az őszinteség pozitív hatását pedig felerősítette az adott személy nyitottsága és melegszívűsége.

Érdekesség, hogy a hatás különösen erőteljes volt női szereplők esetén, ugyanakkor az értékelők neme nem befolyásolta az eredményt. Vagyis mind nők, mind férfiak nagyobb valószínűséggel éreztek vonzalmat egy őszinte nő iránt.

A beszélgetés kritikus pontjai lelepleznek

A kutatás egy másik izgalmas felfedezése, hogy a beszélgetések „igazság-pillanataiban” – amikor kritikus kérdésekre kellett válaszolni – a hazugság azonnal csökkentette a vonzerőt. Még azoknál is, akik vegyesen mondtak igazat és valótlant, egyértelmű volt: amikor igazat mondtak, vonzóbbnak tűntek, mint amikor ugyanarról a dologról hazudtak.

Az elemzés arra is rámutatott, hogy az olyan viselkedések, mint a zárkózottság, az együttműködés hiánya és a részletek elkerülése, gyakran árulkodnak a hazugságról – és ezek negatívan hatnak az összbenyomásra is.

A hazugság társadalmi ára

Mivel az emberi kapcsolatokban a vonzerő kulcsszerepet játszik, a hazugság nem csupán morális kérdés, hanem társadalmilag is hátrányos lehet. A kutatók szerint az, hogy ösztönösen közelebb érezzük magunkat az őszinte emberekhez, arra utal, hogy a mindennapi életben valós társas költsége van a megtévesztésnek.

Mindez különösen időszerű napjainkban, amikor az emberek egyre többet osztanak meg magukról a közösségi médiában is. Noha sokan óvatosak a magánéletük védelmében, a kutatás szerint érdemes törekedni a hitelességre, akár személyes, akár szakmai közegben. Legyen szó őszinte bókokról vagy a szakmai múlt bemutatásáról, úgy tűnik, az igazság nemcsak szabaddá tesz, hanem vonzóbbá is.