A kormány megállapodott a fuvarozókkal, töredékük cirkuszolt hétfőn
Hétfőn kamionok, teherautók dugították el az amúgy is járhatatlan Budapestet a jövőre két lépésben bevezetendő útdíjemelés ellen tiltakozva. Ez önmagában rendben is volna, bár lehetne az érintettekben annyi belátás, hogy nem a karácsonyra készülő emberek életét kell megnehezíteni olyasmiért, amihez semmi közük.
De hát Orosz Tibort ez nem érdekelte. Hogy ki Orosz Tibor? Egy ismert, jól menő fuvarozó, akit a libsi propagandamédia nagy hirtelen „a fuvarozók érdekképviselőjének” fújt fel, holott Orosz Tibor nem „a fuvarozók érdekképviselője”, hanem a mintegy 80 ezer járművet és több mint 12 ezer vállalkozót jelentő hazai fuvarozó szakma járműállományának nem egészen 1 százalékát és az ágazatban tevékenykedő vállalkozók valamivel több, mint 1 százalékát lázba (meg a karácsonyra készülő Budapestre) hozó káosz saját fellépését némi jóízű tiborczozással színesítő és így önmaga politikai helyiértékét kijelölő megszervezője.
A hétfői cirkusszal szemben a szakmát járműállományban és vállalkozókban nagyjából 70 százalékban lefedő meghatározó fuvarozó érdekképviseletek (a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesület, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége, a Logisztikai Egyeztető Fórum, az Országos Kereskedelmi Szövetség, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és az Autós Nagykoalíció) múlt pénteken megállapodtak az Építési és Közlekedési Minisztériummal, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-vel és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel arról, hogy kijelölnek egy tranzit-úthálózatot; ennek eredményeként a nem hazánkból induló és nem hazánkba érkező, hanem Magyarországon csak áthaladó fuvarforgalom csak kétszer két sávos utakon bonyolítható, az útdíjak 35 százalékos emelése pedig jövőre két lépcsőben történik meg. A fuvarköltségek kiszámíthatóságát szolgálja, hogy elindult egy útdíjkalkulátor, amivel a fuvarozó igazolni tudja a szolgáltatás megrendelőjének, hogy mennyibe került az úthasználat. Ezen túlmenően létrejön egy úgynevezett bírságriasztás, ami 3 órán belül jelzi a fuvarozónak, ha rossz útdíjkategóriában regisztrálta járművét, 2026. május 1-jéig pedig nem kell bírságot fizetni, ha a riasztás után egy órán belül megfizeti a különbözetet. Hogy minden egyszerűen menjen, létrejön egy erre a célra fejlesztett elektronikus rendszer, a megállapodás részesei pedig közösen negyedévente áttekinthetik a tapasztalatokat, és módosíthatják az össztömeg-korlátozással védett útszakaszok listáját. A fuvarozók piaci pozícióinak javítása érdekében az illetékes szervek hatékonyabban szűrik majd ki a tisztességtelen, tilosban járó fuvarozókat, és módosítják majd a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályozást, hogy könnyebb legyen a költségeket áthárítani, voltaképpen szétteríteni. A megállapodás nyomán mintegy 3 millió ember lélegezhet föl, akik eddig az alacsonyabb rendű utakra zúduló teherforgalomtól szenvedtek.
A megállapodás tehát megszületett a mértékadó szakmai szervezetek és a szaktárca között, ez az, ami számít.
Persze mindenkinek szíve-joga a törvényadta keretek között úgy az emberek agyára menni, ahogy jólesik neki. Reméljük, azért Orosz Tibor nem kapott vérszemet.
