Fotó: shutterstock.com
Hirdetés

Globális óriások martaléka a német ipar

A felvásárlási hullám már a legnagyobb, DAX-indexen jegyzett vállalatokat is elérte. 2024 októberében az Egyesült Arab Emírségek állami olajvállalata, az Adnoc vásárolta meg a Covestro vegyipari óriást. Ezzel párhuzamosan a kínai JD.com e-commerce óriás többségi tulajdont szerzett a Ceconomy-ban, amelyhez olyan ismert üzletláncok tartoznak, mint a Media Markt és a Saturn. A kínaiak ezzel a lépéssel több mint ezer bolthoz jutottak hozzá azzal a céllal, hogy közvetlen versenytársai legyenek az Amazonnak és az Alibabának az európai piacon.

Szintén Kínából érkezhet vevő a nagy múltú Puma sportmárkára: az Anta Sports Products fontolgatja a felvásárlását, miután a német cég piaci értéke az év eleje óta a felére zuhant. Az indiai Jindal Steel International eközben Németország legnagyobb acélgyártóját, a ThyssenKrupp Steel Europe-ot (TKSE) venné meg, és a tárgyalások során már kiondva is állami szubvenciókat vár el az európai kormányoktól elképzelései megvalósításához.

A közepes méretű vállalatok válsága és a keleti tőke

A német gazdasági teljesítmény felét adó és a munkahelyek 60 százalékát biztosító középvállalkozások (Mittelstand) drámai helyzetben vannak.

2025 első felében tízéves rekordot döntött a vállalati csődök száma: 11 900 cég dőlt be,

az év végére pedig a Creditreform 23 900 fizetésképtelenségi eljárásra számít. Ez pedig a tőkeerős cseh és lengyel befektetők előtt nyitotta meg az utat.

A cseh befektetések egyetlen év alatt közel 30 százalékkal, ötmilliárd euróra nőttek, és a lengyel befektetők is aktívak.

Németország az EU első számú célpontja

Az adatok alátámasztják, hogy Németország vált a külföldi tőke legfőbb célpontjává az Európai Unióban. Az Európai Bizottság jelentése szerint

2024-ben az összes uniós cégfelvásárlás 21 százaléka Németországban történt.

A London Stock Exchange Group adatai szerint a külföldi befektetők által bonyolított tranzakciók értéke 111 milliárd dollárt tett ki az év első kilenc hónapjában, ami 39 százalékos emelkedés az előző évhez képest.

A legnépszerűbb továbbra is a feldolgozóipar (a felvásárlások több mint 33 százaléka), de az infokommunikációs szektor iránt is rendkívüli az érdeklődés a külföldi vásárlók körében. Szakértők szerint Németország jelenleg „olcsó”, ami vonzóvá teszi a likviditással rendelkező külföldi szereplők számára, miközben a német gazdaság a magas energiaköltségek és a szerkezeti problémák miatt saját erejéből egyelőre képtelen megállítani a lejtmenetet.

(forrás)