Fotó: MTI/Kovács Tamás (illusztráció)
Hirdetés

A közlemény szerint a fővárosi kormányhivatal X. kerületi hivatala az elmúlt napokban a Pesti úti idősotthonban tartott helyszíni ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében újabb járványügyi intézkedések végrehajtására kötelezte az intézményt, ahol a legutóbbi adatok szerint 295 gondozott és 26 dolgozó lett fertőzött, és már 34-re nőtt az elhunytak száma.

Hozzátették, az idős gondozottak védelme és a további megbetegedések megelőzése érdekében számos higiéniai intézkedést várnak az intézménytől, és azt, hogy a megfelelő egészségügyi ellátás érdekében szüntesse meg a személyi minimumfeltételt érintő hiányosságokat, és csak megfelelő képzettséggel rendelkező, szakápolást végző egészségügyi dolgozókat alkalmazzon.

Az intézmény vezetését kötelezték, hogy gondoskodjon az idősotthon ápolói számára a dolgozói öltözőkben a kézfertőtlenítéshez szükséges eszközökről, a felületfertőtlenítés szabályainak kidolgozásáról, a többször használatos orvosi eszközök megfelelő sterilizálásáról, a gyógyszerek lejárati idejének folyamatos ellenőrzéséről, valamint a szennyes- és a hulladékkezelés szabályainak betartásáról.

Korábban írtuk

A fenti intézkedésekre azért van szükség – írta a kormányhivatal -, mert a helyszíni ellenőrzésen több szabálytalanságot tapasztaltak. Ilyenek például, hogy a többször használatos orvosi eszközök kezelése nem szabályszerű. A nővérdolgozókban nem biztosított az előírásoknak megfelelő kézfertőtlenítés, a munkafelületeken keveredik a tiszta és szennyezett terület (például a steril fecskendő és a veszélyes hulladékgyűjtő doboz az ellenőrzés idején egymás mellett volt), a férfi dolgozói öltözőben a kézmosóknál semmilyen kézfertőtlenítő, kézmosószer és kéztörlési lehetőség nincs.

A gyógyszerek felhasználhatóságának idejét nem megfelelően ellenőrzik, nem készül az ellenőrzésről dokumentáció, valamint több lejárt gyógyszert és gyógykészítményt találtak. A felületek, az ápolási eszközök fertőtlenítése, tisztítása nem szabályozott, ad hoc jellegű. Az alkalmazott fertőtlenítő oldat minősége, mennyisége nem szabályozott. Nincs kijelölt helyiség és tárgyi feltétel az ápolási eszközök tisztítására, fertőtlenítésére, a szobavécé tisztítása, fertőtlenítése például a zuhanyozókban történik – sorolták.

A szennyesgyűjtő helyiség rendezetlen, áttekinthetetlen volt; kézmosó van, de a csap és környéke nem hozzáférhető, a takarításra szolgáló eszközök nem azonosíthatók, a felületfertőtlenítés és a takarítás folyamata nem nyomon követhető – tették hozzá.

A szennyesszámolást végző dolgozó nem használ megfelelő védőfelszerelést. Szabálytalan a hulladékgyűjtés, a gyűjtőedényekben keveredik a veszélyes hulladéknak minősülő ledobott, egyszer használatos kesztyű, szájmaszk és az egyéb hulladék. A jelenleg használt nagyméretű veszélyes hulladékgyűjtő kartondobozok nem alkalmasak a kesztyű és szájmaszk gyűjtésére – áll a közleményben.

Figyelemmel arra, hogy fenti hiányosságok járványhelyzet idején álltak fenn, a kerületi hivatal a jogszabály szerint az egészségügyi bírság kiszabásától nem tekinthetett el. A bírság összegét a jogszabálysértés súlyát figyelembe véve a hivatal egymillió forintban állapította meg – közölték.

A kerületi hivatal a bírság összegének kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe azt, hogy a szolgáltatóval szemben bírság kiszabására első alkalommal került sor, az ellenőrzés alatti együttműködést, valamint azt, hogy saját hatáskörben intézkedéseket hajtott végre az intézmény. Súlyosbító körülményként értékelték ugyanakkor a járvány idején elkövetett többszörös jogsértést – olvasható Budapest Főváros Kormányhivatalának közleményében.