Fotó: MTI/Krizsán Csaba
Hirdetés

Palkovics László kiemelte, hogy tavaly jelent meg egy IMF-elemzés, amely az ipari termékek high tech részarányát vizsgálta, és ebben Magyarország Németországgal karöltve az első helyen áll.

Ez nem véletlen, mert sok energiát fordítottak erre a magyar vállalatok – mondta a miniszter, hozzátéve: a kormány ezért döntött amellett, hogy az autonóm technológiák kutatási területét segíti a feltételek kialakításában.

Ezért döntöttek a zalaegerszegi Zalazone tesztpálya megépítése mellett, amely „olyan ütemben épül, ahogy gondoltuk” – mondta. A következő lépés a közutak megnyitása volt az autonóm járművek előtt három évvel ezelőtt, hogy valós környezetben is vizsgálni lehessen a járműveket.

Korábban írtuk

A negyedik elem egy olyan környezet kialakítása volt, ahol a járművek kommunikálni tudnak a közúttal is, ilyen a mostani tesztelés is a lezárt útszakaszon, ahol a megfelelő környezetet 5G technológiával alakították ki – ismertette.

Palkovics László szerint minden feltétel adott, hogy az ország a magas technológiai szintű környezetben jól tudjon részt venni. Felismertük azt is, hogy ez a technológia nemcsak a határon belül tud létezni, ezért Ausztriával, majd Szlovéniával is együttműködési megállapodás született arra vonatkozóan, hogy a három országban hogyan lehet kialakítani olyan környezetet, ahol autonóm járműveket tudunk tesztelni – folytatta.

A M86-os gyorsforgalmi úton való tesztelés egy Ausztria és Magyarország közötti együttműködés része – mondta a miniszter.

Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) docense elmondta, hogy a tesztet a BME mellett a Knorr-Bremse, a Magyar Közút Nonprofit Zrt., az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közösen végzik, a projektet az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatja.

Szenzorokat, lézerszkennereket és kamerákat helyeztek személyautókra és kamionokra, valamint az M86-os útra. A teszt során azt vizsgálják, hogyan kommunikál az út ezekkel az autonóm járművekkel. A vizsgálat az 5G technológiával egylőre offline módon történik, a cél az, hogy megnézzék, valós időben hogyan kommunikál az út a járművekkel és ezzel egyidejűleg a járművek egymással.

A cél az úgynevezett mixed trafficra, vagyis vegyes közlekedésre való felkészülés, ahol az autonóm járművek mellett nem intelligens járművek is közlekednek – mondta a docens.

Kiemelte, hogy ez a tesztsorozat újszerű, az 5G technológia pedig azért szükséges, mert ez tudja a leggyorsabb és legstabilabb kommunikációt biztosítani a közlekedésben résztvevők között. A tesztsorozatban 15 autonóm jármű vesz részt.