A magyar gazdaság hatalmas lehetőségek előtt áll
A magyar gazdaság hatalmas lehetőségek előtt áll: a világjárvány miatt sok vállalat megszűnt, meggyengült, vagy kiszorult a világpiacokról, a magyar vállalatok azonban betörhetnek az új piaci résekbe, növelve bevételeiket, a foglalkoztatást, erősítve a magyar gazdaság egészét – mondta a külgazdasági és külügyminiszter Nagyatádon szerdán.Szijjártó Péter az édességiparban tevékenykedő Chocoland Kft. nemzeti exportvédelmi programban kapott kormányzati támogatását igazoló okirat átadásakor azt hangsúlyozta, a világjárvány nem kizárólag az emberek életét és egészségét, hanem a munkahelyeket is veszélybe sodorta.
„Teljesen új világgazdasági korszakba lépünk, amely új, éles versennyel kezdődik, hiszen a nemzetközi piacok újraosztása kezdődött meg, számos nagynak, erősnek hitt, vagy erősnek látott vállalat tört meg, számos gyárat be kellett zárni, a termelési kapacitásokat vissza kellett fogni és tömegesen elbocsátani a munkaerőt” – mutatott rá.
Úgy vélte: szinte nincs olyan iparág, ahol ne alakultak volna át alapvetően az erőviszonyok, és bár a világjárvány következményei a magyar vállalatoknak is jelentenek kihívásokat, de legalább annyi lehetőséget is tartogatnak a számukra.
Kiemelte, a kormány célja, hogy a magyar vállalatokat segítse betörni ezekre a helyekre. Szavai szerint ahhoz, hogy élni is tudjanak a kínálkozó lehetőséggel, a vállalatoknak márkaépítésre, digitális fejlesztésekre van szükségük és el kell jutniuk a leendő megrendelőkhöz.
A kormány ezért támogatási programot indított, amelyben azokat a vállalatokat segíti, amelyek ki akarják használni a világgazdasági változásokat, újabb és újabb külpiaci megrendeléseket kívánnak szerezni, hozzájárulnak a magyar gazdaság exportteljesítményének növeléséhez – közölte. Jelezte, hogy a külpiacrajutási támogatás 2 milliárd forintos keretéből 46 cég kap támogatást, amelyek stratégiát, terveket készítettek exportpiacuk növelésére. A forrás a cégek projektköltségének a felét fedezi.
Szijjártó Péter megítélése szerint az exportteljesítmény növelésére leginkább ott van esély, ahol „mi magyarok valami egyedit tudunk kínálni a világpiacnak”, a magyar élelmiszeripar, azon belül a több évtizedes hagyományokkal bíró édességipar kifejezetten ilyen.
A Chocoland Kft. 50 millió forint kormányzati támogatást kap 100 millió forintos külpiacra jutási projektjéhez, hogy exportpiaci részesedést tudjon szerezni Németországban, Hollandiában, Nagy-Britanniában és az Egyesült Arab Emirátusokban – jegyezte meg.
A külgazdasági és külügyminiszter szólt arról, hogy Magyarországnak világviszonylatban „nem túl nagyméretű”, 10 milliós piaca van, de „a magyar emberek munkájából, kreativitásából, szorgalmából fakadóan” a magyar gazdaság világgazdasági súlya sokkal nagyobb annál, mint amit egy ekkora piac indokolna.
A lakosságszám tekintetében a 92., az exportteljesítményt nézve a 34. helyen vagyunk a világranglistán – mutatott rá.
Hangsúlyozta: „azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a magyar gazdaság erősebb legyen a világjárvány után, mint előtte volt”. „Minél erősebbek a magyar vállalatok, annál erősebb a magyar gazdaság” – jelentette ki.
Szászfalvi László, a térség kereszténydemokrata országgyűlési képviselője fontosnak nevezte, hogy a Chocolandéhoz hasonló beruházások az országnak ne csak a gazdaságilag kiemelt helyein, hanem a hátrányos helyzetű térségeiben, a családi, a kis és a közepes vállalkozásokat érintően is nagy számban valósuljanak meg, s „kézzel foghatóvá váljon” az erre irányuló kormányzati politika.
A politikus kiemelte, hogy választókörzetében ebben az uniós költségvetési ciklusban az előzőhöz képest a háromszorosára nőtt a vállalkozói pályázati aktivitás, és a vállalkozókhoz két és félszer több forrás érkezett, ami jelentős változás. Kijelentette, a cél az, hogy folytatódjon e kedvező tendencia.
Vajda Dániel Szilárd, a Chocoland Kft. marketing menedzsere beszámolt arról, hogy a céget 2007-ben a szülei alapították. Az MTI érdeklődésére kitért rá, a bérgyártással is foglalkozó társaság 21 embert alkalmaz, szaloncukrot, táblás csokoládét, csokoládéfigurákat, szőlőcukrot és egyedi bonbonokat készít.
A cég tavalyi árbevétele az előző évi duplája, 146 millió forint volt, s 36 millió forint nyereséget ért el 2019-ben. Megjegyezte, a koronavírus-járvány miatt idén visszaesésre számítanak.