Új vasúti megállók Pesten és Budán
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában foglaltak szerint a Budapest Fejlesztési Központ elindítja a pesti körvasúti megállók tervezését. Ezek megépítése szükséges ahhoz, hogy a X., XIV., XV., XVI. kerületekben élők is használhassák a vasutat városi közlekedésre, hogy gyors, közvetlen kapcsolathoz jussanak a belváros vagy éppen Óbuda, az északnyugati és a keleti agglomeráció felé.Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója februárban mutatták be a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát – amely a budapestvasut2040.hu címen tekinthető meg –, a fővárosi elővárosi vasúthálózat fejlesztésének átfogó programját. Ez az egyes vonalak fejlesztésén, a város belsejében szükséges, az átjárhatóságot megteremtő összekötő elemeken – alagút a Duna alatt, Déli Körvasút – kívül tartalmazza a hiányzó megállók megépítését is Budapesten belül, hiszen ma még sokszor nem lehet átszállni vasútról metróra vagy villamosra, és hiába járnak vonatok sűrű lakókörzetek mellett, megálló híján az ott élők nem használhatják a vasutat.
Most összesen öt megálló megtervezéséről írt ki tendert a BFK, ebből négy a pesti körvasúton helyezkedik majd el, az ötödik pedig a pusztaszabolcsi vonal vágányai mellett, Dél-Budán, Albertfalván.
– A külső körvasúton tavaly októberben – hosszú szünet után – a MÁV-Start elindította a szolgáltatást az S76-os járattal. Ez azonban minden tekintetben csak első lépésnek tekinthető, a vonatok végállomása, Rákos nem megfelelő, feltétlenül tovább kellene járatni a szerelvényeket Pécel felé – ezen már dolgozunk. A külső körvasúton ráadásul eddig mindössze egy új megálló épült, Újpalotánál, most további három helyszínen indulhat meg a tervezés: az Egyenes utcai lakótelepnél – ahol a jövőben a gödöllői hévre is nyílik átszállási lehetőség –, Rákosszentmihálynál és a Kolozsvár utcánál Pestújhelyen, ahol a rákospalotai buszokra és villamosokra lehet átszállni majd a vonatról – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.
Újpalotát is fejlesztik, egyébként maga a MÁV is úgy tervezte, hogy a most 80 méter hosszú peronokkal a jelenlegi állapot csak átmeneti, később 160 méteres peronokra van szükség, hogy csatolt Flirt motorvonatok is meg tudjanak állni a jövőben.
A külső körvasúton a legészakibb megálló az Erzsébet királyné útjánál lesz. Itt, Pestújhely megállóban át lehet majd szállni az 5, 124, 125-ös buszokra és a 62, 69-es villamosokra. A cél az, hogy a villamosmegállótól minél könnyebben lehessen eljutni a vasúthoz – több kisebb lakótelepről, lakóparkból, kereskedelmi területről rövid sétányira lesz a megálló.
A jelenlegi Rákosszentmihály állomás új peronját a Fogarasi úti felüljáróhoz tervezik, itt vizsgálni fogják, hogy a buszoknak létesülhet-e a hídszerkezeten megálló, melyről a vonatok kényelmesen megközelíthetők.
Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere elmondta: a Külső Körvasúton létesülő megállók új lehetőséget jelentenek a kerületben élők számára.
– A korszerű és gyors motorvonatokkal kényelmesen, kevesebb átszállással és hamarabb elérhetik úti céljukat, és a vasút tehermentesíti a forgalmas közutakat a kerületben. Ez a beruházás nagyon időszerű és előnyös a kerület számára – tette hozzá.
Ahol a körvasút a gödöllői hév és a Kerepesi út fölött halad el, Rákosfalván, az Egyenes utcai lakótelepnél is terveznek egy új megállót. Ez később, amikor a fejlesztett gödöllői héven is épül ide megálló, fontos átszállópont lesz, de a lakótelepek, közeli lakóparkok kiszolgálásában addig is szerepet kap.
– A körvasút városi közösségi közlekedésbe bevonása – többek között a gödöllői hévre történő átszállási lehetőség megteremtésével – a kertvárosiak és a zuglóiak számára a második legfontosabb közlekedési vonal lehet a Veres Péter út–Örs vezér tér-tengely mellett – mondta Szatmáry Kristóf a körzet országgyűlési képviselője.
– Az új vonal több tízezer olyan személyt vonhat be a közösségi közlekedésbe, aki eddig nem éltek ezzel a lehetőséggel. Éppen ezért zöld szempontból is nagyon fontos számunkra ez a fejlesztés. Olyan értéket jelent ez a Budapesten közlekedőknek, így a kertvárosiaknak és a zuglóiaknak is, amelyet eddig, az elmúlt 80 évben nem tudtunk megfelelően kihasználni – tette hozzá.
A külső körvasúton jelenleg félóránként a 2020-ban indult S76-os vonatok közlekednek az esztergomi vonalról az északi vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán és Rákoson végállomásoznak. A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok rövid távon meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel felé, ezen a MÁV csoporttal közösen dolgoznak. Az új megállók elkészültével az S76-os vonatok egyre fontosabb harántirányú szerepet tölthetnek majd be. 2027-től, a Déli Körvasút teljes elkészültével a közlekedési rend a tervek szerint megváltozik majd, és az Érd vagy Biatorbágy felől Kelenföldön és a Déli Körvasút új megállóit érintve közlekedő vonatok némelyike fog a külső körvasúton át haladni, így olyan vasúti szolgáltatás jön létre Budapesten, mely körirányban a dél-nyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot.
Az ezt követő ütemben, a Nyugati pályaudvar átfogó megújítása és kapacitásbővítése után pedig a hatvani vagy újszászi vonalról a Nyugati pályaudvarra tartó személyvonatok indulhatnak, melyek a külső körvasúton érik el a Nyugati pályaudvart és így közvetlen kapcsolatot nyitnak az Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely felől a belvárosba, a Nyugati pályaudvarra. Mindezen stratégiai hálózatfejlesztési célok megvalósulásához szükségesek az új megállók a pesti körvasúton.
„A közbeszerzésen teljes tervezést várunk, vagyis a nyertesnek először megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie, majd az ezek alapján meghozott végső döntések szerint kell folytatni a munkát egészen a kiviteli tervekig és tenderdokumentumokig” – áll a háttéranyagban.