Lengyelország szövetséget épít az EU új klímacsomagjának bevezetése ellen
Lengyelország szövetséget épít az Európai Unió új, Fit for 55 elnevezésű klímacsomagjának bevezetése ellen, mert az szerinte elviselhetetlen terheket róna az unió alacsonyabb jövedelmű lakosai számára – jelentette be kedden a varsói kormány szóvivője.A Fit for 55 klímacsomaggal az Európai Bizottság az unió azon klíma- és energiaügyi szabályait szeretné továbbfejleszteni, amelyek az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséről szólnak 2030-as céldátummal. Az új terv szerint addigra a tagországok 55 százalékkal csökkentenék ezt a kibocsátást. Ehhez 2030-ig évente mintegy 500 milliárd eurós beruházásra volna szükség, 350 milliárddal többre, mint a 2011-2020 közötti klímaprogram beruházási értéke volt – emlékeztetett a PAP lengyel hírügynökség.
„Szövetséget építünk azokkal a tagországokkal, amelyek ellenzik ennek a tervnek bizonyos részeit, mert az energiafelhasználási átmenet költségeit átterhelnék a alacsonyabb jövedelmű emberekre” – jelentette ki Piotr Müller szóvivő a TVP köztelevíziónak nyilatkozva. Mint mondta, a Fit for 55 keretében a leggazdagabb tagországoknak kellene úgy csökkenteniük a kibocsátásaikat, hogy az egész EU elérje a kitűzött klímacélt.
„Csökkentse Németország nullára a kibocsátását 2030-ra! A Fit for 55 klímacsomag egy nagyon összetett tárgyalási keret, minden részlete számít, mert mindegyik tud hozni néhány százalékpontnyi kibocsátáscsökkentést. Egyesek a mezőgazdaságtól várnák el a csökkentést, mások a fosszilis üzemanyagok felhasználásának visszafogásától, megint mások a közlekedés, az otthonépítés vagy a fűtés csökkentésétől” – tette hozzá.
Jacek Sasin miniszterelnök-helyettes múlt szerdán a parlament alsóházában kijelentette, hogy a kormány „minden tőle telhetőt megtesz Brüsszelben és Lengyelországban is annak érdekében, hogy megvédje a lengyeleket az Európai Bizottság rossz politikájának hatásaitól”.
Korábbi nyilatkozataik szerint a visegrádi országok – Magyarország, Lengyelország, Csehország és Szlovákia – nem támogatják a kvótakereskedelmi rendszer kiterjesztését a közlekedési és a háztartási szektorra.