A magyarországinál csak az olasz és a svájci autópálya épül drágábban
Kilométerenként 1 milliárd 700 millió forintot fizetett ki az állam az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 35,5 kilométeres szakaszának megépítéséért. A beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szóvivője, Fazakas Orsolya ezt azután közölte, hogy világossá vált: augusztus 19-én átadják az autópálya hiányzó, Zalakomár és Nagykanizsa közötti szakaszát.
Fazakas Orsolya: a projekt összköltsége 62 milliárd forint bruttóban, és ebből az EU-s támogatás több mint 35 milliárd forint. A 35,5 kilométeres autópálya-szakasz megépítését ugyanakkor 2006 szeptemberében 43 milliárd 900 millió forintért vállalta egy osztrák-magyar konzorcium.
Daróczi Dávid kormányszóvivő az InfoRádió megkeresésére közölte, két év alatt nem növekedtek a költségek. „Ami a bruttó összeg és a 62 milliárd forint között van, az a tervezés, a területszerzés, a régészet, a mérnöki lebonyolítás költsége” – hangsúlyozta.
Tehát az útépítés költségein felül az állam még 19 milliárd forintot költött az alig 35 kilométeres pályaszakaszra. A kormány számításai szerint az autópálya így kilométerenként mindössze 1,2 milliárd forintért épül, ami a korábbi szakaszokat tekintve valóban nem kiemelkedő.
Az M3-as Polgár és Görbeháza között 2004-es áron számolva 1,7 milliárd, az M30-as Emőd és Nyékládháza között pedig 2003-as áron 2,2 milliárd forintba került kilométerenként. Mindemellett a Közlekedéstudományi Intézet egy 2005-ös felmérésében közölte, Európában a magyarországinál csak az olasz és a svájci autópálya drágább, Horvátországban és Szlovéniában viszont átlagosan 30 százalékkal olcsóbban építenek sztrádát.
(inforadio.hu)