Szmogriadó a fővárosban
Budapest története során először van szükség a gépjárműforgalom korlátozására a magas légszennyezettségi szint miatt – nyilatkozta a városháza kommunikációs igazgatója.
Nyáry Krisztián hozzátette: a gázfogyasztás korlátozása és a rendkívül hideg időjárás miatt sem az ipari fogyasztóktól, sem a lakosságtól nem kérhetik az olajtüzelésű fűtőberendezések korlátozását, noha ezek szennyezik leginkább a levegőt.
A fővárosban élő, de jelenleg vidéken tartózkodók gépkocsijukkal akkor is hazatérhetnek, ha a rendelet szerint nem közlekedhetnek Budapesten. A rendőrség – tekintettel arra, hogy ilyen még nem fordult elő Budapesten – senkit sem fog kiszállítani a kocsijából. A rendelet megsértőit azonban megállítják, és figyelmeztetni fogják.
A forgalomkorlátozás nem vonatkozik a BKV, a Volán és a MÁV járműveire, a tiszta gázüzemű és hibrid autókra, az EURO V-ös, illetve EEV motoros járművekre. Nem korlátozzák a megkülönböztető jelzést használók, a diplomaták, a betegszállítók, az orvosi ügyeletet ellátók, a mozgáskorlátozottakat szállítók, a közüzemi, köztisztasági és közegészségügyi vállalatok, a közszükségleti áruszállítók, a polgári védelem, a honvédség, a rendőrség, a katasztrófa-elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járműveinek közlekedését a fővárosban.
Tarlós: Az örömbe üröm vegyül
Előbb kellett volna olyan intézkedéseket hoznia a főpogármesternek, amelyekkel a főváros környezetszennyezése csökkenthető lett volna – mondta a szmogriadó elrendelésének hírére reagálva a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője. Tarlós István szerint az embereket is előbb kellett volna tájékoztatni arról, hogy a szmogriadó mivel jár, hogy felkészülhessenek erre.
Tarlós István úgy fogalmazott, hogy az örömbe üröm vegyül. Mint mondta: üdvözlendő, hogy a főpolgármester törődik a fővárosiak egészségével, azonban van két probléma. Egyrészt csaknem két évtizeden keresztül elmaradtak olyan intézkedések, amelyek most rásegítenek az egyéb forrásból is származó környezetszennyezési probléma fokozására. Például nem szabályozták a teherautó-forgalmat és a finompor problémákra is hiába figyelmeztették a főpolgármestert – fejtette ki a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője.
A másik probléma pedig Tarlós István szerint az, hogy későn szóltak a fővárosiaknak, hogy szmogriadó lehet, és hogy ez tulajdonképpen mit jelent, hogyan készüljenek rá.
A kormányfő a rendelet betartására szólít
A szmogriadó szigorú betartását kérte Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a kormány tagjaitól, a minisztériumok és a közhivatalok vezetőitől. A kormányfő a közösségi közlekedési eszközök használatát javasolta – nyilatkozta Daróczi Dávid kormányszóvivő.
Az autóhasználat korlátozását kérik Debrecenben is
Debrecenben is meghaladta a szállópor-szennyezettség a riasztási küszöbértéket. A helyi önkormányzat ezért arra kéri a város lakóit, hogy ne autózzanak, utazzanak tömegközlekedéssel, kerékpárral vagy gyalog.
A por belégzése a légzőszervi betegek (asztma, bronchitis) állapotát súlyosbítja, csökkenti a tüdő ellenálló képességét a fertőzésekkel, toxikus anyagokkal szemben. Veszélyeztetettek a légúti betegségben szenvedők, az idősek és a kisgyermekek. Ezért azt javasolják, hogy ők most ne menjenek ki a szabadba, és lehetőleg a déli, kora délutáni órákban szellőztessenek.
48 órán át maradhat a riadó
A meteorológusok a következő 48 órában nem számítanak az időjárás változására, így a szmogriadó is kitarthat addig. A korlátozásra a magas szállópor-koncentráció miatt volt szükség. Rontott a levegő szennyezettségén a gázhiány is, mivel a nagyobb ipari fogyasztók olajtüzelésre tértek át. A szmogriadó alól csak az M0-s autóút budapesti szakaszai jelentenek kivételt.
Rendkívüli menetrend kidolgozását kéri a VEKE
A szmogriadó miatt rendkívüli menetrendek kidolgozását javasolja munkanapokra reggel 6-tól este nyolc óráig a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. A szervezet csúcsidőben tartalékjárművekkel sűrítené a főváros fontosabb metró-, HÉV- és villamosjáratait valamint a Volánbusz elővárosi járatait, és plusz kocsikat csatolna az elővárosi vonatokhoz.
(hírTV, FH)