Az Advenio nyerte a Danubius rádió frekvenciájáért folyó versenyt, a Sláger helyén az ORTT döntése értelmében az FM1 konzorcium adhat ezentúl. Az Index információi szerint az Országos Rádió és Televízió Testület mai ülésén elbukott az elnök, Majtényi László javaslata, és nem zárták ki a két pályázót azért, mert – az elnök szerint – irreálisan nagy koncessziós díjat ajánlottak. Az Advenio árbevétele ötvenöt százalékát, az FM1 a felét ígérte, holott szakértők szerint a rádiós piacon ekkora nyereségrátát lehetetlen elérni.

Az ORTT ülésén az Index információi szerint 10/12-ed arányban szavaztak az elnök kizárási javaslata ellen, úgy tudjuk, a szabad demokrata delegált, Tímár János nem vett részt a döntésben. A nyertes rádiók pályázatát az MSZP, a Fidesz és a KDNP delegáltjai támogatták. Maga Majtényi László az első körben nem szavazhatott, de nem is várta meg, lesz-e második forduló, távozott az ülésről.

Az Index információi szerint az Advenio és az FM1 konzorcium is úgynevezett sales house rendszert dolgozott ki, amelynek lényege, hogy a reklámidőt külső cég veszi meg és adja tovább, tehát a nyereség jelentős része annál a cégnél realizálódik. A pályázat csak akkor tekintette kapcsolt cégnek a sales house-t, ha a rádió tulajdonrésze több mint husznöt százalék a cégben, így a kiírásban könnyű volt kiskaput találni. Majtényi a múlt héten a Hírszerzőnek nyilatkozva kikérte magának, hogy a kiírás lenne rossz, szerinte egyes pályázók voltak rosszhiszeműek, és kihasználták a kiskapu adta lehetőségeket. Mindenesetre a pályázat feltételeit a testület elnöke dolgozta ki, ezen sikerült kiskaput találniuk a pályázóknak.

Valószínű, hogy a nyertes rádiók úgy alakítják a gazdálkodásukat, hogy körülbelül évi három-négyszázmillió forint legyen a bevételük, így az évi kétszázmilliós fix frekvenciadíjból és az árbevétel feléből – százötvenmillióból – pont összejön a pályázatban megszabott minimális éves díj, a háromszázötvenmillió forint.

A nyertes rádiók mögött sajtóértesülések szerint a két nagy politikai tömb áll: az Advenio jelenleg a Heti Választ is tulajdonló Infocenter csoporthoz tartozik, de csak szeptemberben vették meg a Magyar Nemzetet és a Hír tv-t is magában foglaló médiacsoporttól. Az FM1-konzorciumban az Econet és az Econet tulajdonában lévő, a Radiócafét is működtető Est Média van jelenleg, de élénk tárgyalásokat folytattak a Wallis csoporttal pénzügyi beruházásról (ezek a tárgyalások megrekedtek, az FM1 egyelőre új befektetőre vár, a frekvenciapályázat megnyerése után nem lesz nehéz partnert találnia). Az Index iformációi szerint a szocialisták őket támogatják, és a konzorcium várhatóan egy szocialista kötődésű céggel bővül majd.

A pályázaton ez a két rádió kapta messze a legtöbb pontot (az Advenio kilencvenhetet, az FM1 nyolcvanötöt), miután a Rádió1 tulajdonosához köthető kilencven pontot elérő Zene Rádió Országos Kereskedőházat kizárták a pályázatból, hivatalosan azért, mert „üzleti terve megalapozatlan”, az Index információi szerint éppen amiatt a sales house rendszer miatt, ami az Adveniót és az FM1-et most a pályázat megnyeréséhez segítette.

Hozzá kell tenni, hogy a pályázaton vesztes rádióknak is vannak pártkapcsolataik, és próbáltak is mozogni ezen a vonalon, de végül nem sikerült üzletet kötniük egyik oldallal sem. Tavaly például a Sláger és a Danubius lobbiereje kellett ahhoz, hogy a parlament nagy többséggel elfogadja a rádiók frekvenciájának pályázat nélküli meghosszabbítását, ami csak azért nem jött össze, mert Sólyom László előzetes normakontrollt kért, és az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a törvényt.

A két, végül nyertes pályázó ellen nemcsak Majtényi László igyekezett fellépni, az ORTT elnökével folytatott konzultáció után Sólyom László köztársasági elnök és Bajnai Gordon miniszterelnök is a pályázat tisztaságának fontosságára hívta fel a figyelmet.

Az Index úgy tudja, hogy a Fidesszel és az MSZP-vel is kapcsolatokat fenntartó EBRD egyik alapjának tulajdonában lévő Danubius jogi lépéseket fontolgat. A Sláger rádió viszont már határozott: bíróságon támadja meg az általa használt országos kereskedelmi rádiós frekvencia sorsáról hozott médiahatósági döntést. Heal Edina vezérigazgató egyelőre nem említett konkrétumokat a perről.

November 14-én akár el is indulhatnak az új rádiók, amelyekről azonban még nem sokat lehet tudni. Annyi biztos, hogy a Radiocafé tulajdonosa nem ezen a néven akar országos adót indítani, információk szerint az Advenio rádióját Klassznak hívhatják majd.

(Index)