Egyelőre a legtöbb országban, így Magyarországon sem készült hatástanulmány az intelligens közlekedési rendszerek telepítésének költségvonzatáról. Kósa Ádám tegnapi felszólalása során ezen helyzet megváltoztatása céljából javaslattal élt az Európai Bizottság felé, amely szerint az Európai Uniónak időben megfelelő anyagi eszközöket kellene biztosítani az ITS-rendszerek telepítésére annak érdekében, hogy ne a tagállamoknak kelljen állnia a beruházás teljes összegét. Mint fogalmazott: „Az intelligens közlekedési rendszerek forradalmi alkalmazások, támogatásuk ezért nélkülözhetetlen a következő költségvetési időszakokban”.

A néppárti politikus hangsúlyozta: az ITS-rendszerek jövőbeni telepítése, kialakítása során figyelemmel kell lenni a telepítők és a rendszereket használók gyakran eltérő igényei közötti összhang megteremtésére, különös tekintettel a fogyatékkal élők igényeire, így például az infokommunikációs akadálymentesítés során vagy a „design for all” elvének alkalmazásakor. „Az Európai Unió területén 2005-ben mintegy 136,2 millió csökkent mozgásképességű személy élt, s nem lehet figyelmen kívül hagyni a közlekedés számukra jelentett nehézségeit” – hívta fel a figyelmet Kósa Ádám.

A tegnapi strasbourgi plenáris ülésen még számos más közlekedési témájú jelentés is napirenden szerepelt, így többek között a tengeri és belvízi közlekedést igénybevevő utasok jogairól szóló jelentés. A vitában az európai parlamenti képviselők kiálltak a fogyatékkal élők jogainak lehető legszélesebb körű védelme mellett. A plenáris ülés nem fogadta el az Európai Tanács azon kompromisszumait, melyek gyengítették, vagy ellehetetlenítették volna az esélyegyenlőséget a közlekedés terén. A témában a fogyatékossággal élő személyek jogai azt követően kerültek előtérbe, hogy Kósa Ádám májusban a fogyatékkal élők igényeit is figyelembe vevő módosító javaslatokat nyújtott be a jogszabálytervezethez.

* * *

Az ITS-rendszerek megoldást kínálnak a közlekedésben eddig feloldhatatlannak tűnő zsúfoltsági problémák kezelésére és a környezetszennyezés mérséklésére. A járművekben történő ún. beavatkozó rendszerek megvalósításával pedig a közlekedésbiztonság is erősödik.