Az akciók árnyoldalán
A beszerzési ár alatti értékesítés elsősorban a nagyáruházak kereskedelmi stratégiája, amelynek célja, hogy alacsony árakkal elcsábítsák a vásárlókat a konkurenciától. Nem vállalnak jelentős rizikót, mivel akik bemennek egy hipermarketbe, az akciósan adott áru mellett mást is vásárolnak, vagyis az akciós termékről hiányzó haszon megtérül más áruk eladásakor. A kockázat pedig szinte nullára csökken, ha figyelembe vesszük, hogy az áruházak gazdasági erejüket kihasználva kényszeríthetik a beszállítókat, hogy jóval olcsóbban adják el számukra termékeiket. Jelenlegi senki nem ellenőrzi a beszerzési ár alatti eladás tilalmát. A beszállítóknak maguknak kell jelezniük, ha ilyennel találkoznak, s ekkor feljelenthetik az áruházat. Ebben az esetben a bírság a készlet árkülönbözetének kétszerese. A termelők azonban kényszerhelyzetben vannak: okkal tarthatnak attól, hogy amennyiben ellenállnak az áruházak nyomásának, többet nem rendelnek tőlük. Ez pedig a beszállítók csődjét jelentheti.
Jelenleg az Európai Unióban nincs egységes szabályozás ebben a kérdésben. Minden tagállam saját joga eldönteni, hogy milyen kereskedelmi stratégiát engedélyez. Vannak országok, ahol szigorúan szabályozzák, mikor lehet kiárusításokat tartani, sőt kötelezik az áruházláncokat, hogy az illetékes hatóságnál előre jelentsék be az akciókat is.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a jelenlegi tiltó szabályozás nem védi meg a kereskedőket, a szabályozás nem kielégítő. Danks Emese, a Tesco kommunikációs igazgatója lapunk azon kérdésére, hogy amennyiben a GVH a tilalmat feloldja, a Tesco élni fog-e a lehetőséggel, azt válaszolta, hogy a Tesco mindig a törvények adta kereteken belül a vásárlók igényeinek maximális kielégítését tartja szem előtt.
A tiltás helyett GVH a beszállítók és termelők védelmében bevezetné a tájékoztatási kötelezettséget. Eszerint, ha egy áruház a beszerzési ár alatt kínál egyes termékeket, akkor közzé kell tennie, hogy a saját kockázatára adja olcsón az adott árut.
Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének elnöke a Demokratának elmondta, hogy a GVH intézkedése szakmailag érthetetlen, és még versenyjogilag sem magyarázható. Antalffy szerint, ha a tilalom nem kerül be a törvénybe, akkor a piaci verseny elve sérül, mert nem mindenki indul egyenlő esélyekkel. A mezőgazdasági termékek már védelem alatt állnak, de más termékek még mindig árusíthatóak beszerzési ár alatt, és Antalffy szerint rettenetesen rossz lenne, ha ez így is maradna. Ebben az esetben a termelői szektor egyértelmű vesztese lenne a vásárlókért folytatott harcnak. Nyugat-Európában is hasonló tendencia figyelhető meg, a hipermarketláncok egyre inkább erőfölényes módon viselkednek.