Ha valakit kétes üzelmek miatt kirúgnak egy cégtől, általában nem részesítik kedvezményekben a távozása után. Egyes helyeken mégis van erre példa. A Malév Rt. titokban tartott, úgynevezett platinakártyás rendszerének törzsutasai között a cég igazgatótanácsának eltávolított tagjai is megtalálhatók. Leváltásuk oka az volt, hogy a Malév átvilágítása során szabálytalan pályáztatás eredményeként jutott állami megrendeléshez a posztjáról szintén távozni kényszerült Kiss Elemér akkori kancelláriaminiszter ügyvédi irodája. Mintha mi sem történt volna.

A Malév Rt. sok más céghez hasonlóan, különböző kedvezményeket nyújt törzsvásárlóinak, azaz törzsutasainak. Ezt az úgynevezett Duna Club törzsutasprogram keretében teszi. A meghatározott feltételek alapján a programban részt vevő ügyfelek arany, ezüst és kék kártyához juthatnak hozzá, a Malév menetrend szerinti és charterjáratain, valamint a partnercégek gépein utazásaik során pontokat gyűjthetnek, amelyek a későbbiekben különböző kedvezmények igénybevételére jogosítják fel őket. Ezeket egy meghatározott rendszer szerint, korábbi utazásaik függvényében biztosítják nekik. Így van ez majdnem minden légitársaságnál, nincs ebben semmi kivetnivaló. Jó hír, hogy a programba már kétéves kortól lehet jelentkezni.

A Duna Club törzsutasprogramnak van azonban egy titkos eleme, mégpedig a platinakártya. Ennek a legmagasabb kedvezményekre jogosító platinakártyának a kiadásáról a Malév Rt. vezérigazgatója, jelen esetben Gönci János dönt saját hatáskörben, az értékesítési és marketingigazgató javaslata alapján. Csak azok utazhatnak vele, akik személyes meghívót kapnak az ezzel járó szolgáltatások igénybevételére. Egy titkos VIP-listáról van tehát szó. E kedvezményrendszer léte, szemben a többi besorolású kártyával, szigorúan őrzött, hétpecsétes titok, s a Malév Rt. honlapján sem lehet róla információt találni.

Még ez is rendjén van, hiszen minden cégnek vannak olyan akciói, amelyeket nem a nyilvánosságnak szán, s amelyek vélhetően saját érdekeit szolgálják. Az azonban mégis különös, hogy a platinakártyások között találjuk – a kedvezményekre valószínűleg rászoruló Kóka János gazdasági miniszter vagy épp Surányi György volt jegybankelnök és mások mellett – a Malévnek veszteséget okozó szabálytalan pályáztatás miatt menesztett igazgatóság több tagját.

Az illető uraknak ezelőtt három évvel azért kellett távozniuk a légitársaság vezetéséből, mert az Állami Vagyonkezelő és Privatizációs Rt. (ÁPV) a céggel kapcsolatos vizsgálat során jogsértésekre bukkant, amikor a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda pályáztatásának körülményeit ellenőrizte. Mint ismert, ez az az ügyvédi iroda, amelynek egyik vezetője Kiss Elemér egykori kancelláriaminiszter. Neki egyébként azért kellett távoznia a Miniszterelnöki Hivatalból, mert az ügyvédi iroda az általa felügyelt állami szervtől is megrendelést kapott, s ez összeférhetetlen volt a pozíciójával. Kiss Elemér azonban nem került az utcára, ma az ugyancsak közpénzből működő, húszmilliárd forinttal létrehozott Szülőföld Alapot vezető tanács elnökeként tevékenykedik, s annak ellenére, hogy a hivatalos közlés szerint feladatát társadalmi munkában látja el, közel hatmillió forintot vághatott zsebre egy új és egységes szövetkezeti törvény elkészítéséért, amint erről a Miniszterelnöki Hivatal honlapja is beszámolt. Kis szépséghiba, hogy az erre vonatkozó terveket vagy fél évvel korábban elfogadta a kormány.

A Malév Rt.-t a Medgyessy-kormány jogi átvilágításnak vetette alá. Mint később kiderült, az ellenőrzést Huszty András, a cég igazgatóságának akkori elnöke kezdeményezte, ám ezt szabálytalanul tette, ugyanis a vezetőség pusztán az ő szóbeli előterjesztésére támogatta az átvilágítást, holott csak rendkívüli esetben kerülhetett volna erre sor. A megbízást a Tender-Co Kft. kapta, amely ezek után nem a szakmai téren jártas cégektől kért ajánlatot az átvilágítás lebonyolítására, hanem saját ismeretségi köréből válogatott. Az erre vonatkozó pályázatot ráadásul zártkörű, meghívásos alapon bonyolították le, így jutott állami megrendeléshez a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda.

Huszty András állítólag nem is tudott arról, kik kaptak felkérést a pályázaton való részvételre, ezt ugyanis a Tender-Co Kft. intézte. Ám az mindenképp az ő felelőssége, hogy a kft. úgy intézkedett, hogy csak javaslattételi joga volt, a végső döntést a Malév vezetésének kellett volna meghozni. Az is kiderült, hogy Kiss Elemér nyertes ügyvédi irodája, azon kívül, hogy nem rendelkezett szakmai referenciával, egyszerűen nem nyújtott be érvényes ajánlatot még a meghívásos pályázatra sem. Ilyen ajánlattal csak az egyik, a tenderen azonban vesztes cég állt elő. Kiss Elemér ügyvédi irodájával végül 28,4 millió forint plusz áfa értékben kötöttek megbízási szerződést. Ez az összeg ezen a szinten nem kirívó, de ha figyelembe veszszük a körülményeket és azt, hogy a cég nem teljesítette feladatát a vállalt határidőre, akkor egyértelművé válik, hogy az ügy komoly veszteséget okozott a Malévnek, miközben a cég hónapok óta várt arra, hogy a tulajdonos ÁPV Rt. jóváhagyja hitelfelvételi kérelmét, amely nélkül akár fizetésképtelenné is válhatott volna a légitársaság.

Érdemes feleleveníteni, kik voltak a Malév Rt. igazgatóságának akkori tagjai: Balogh András, Barinkai Péter, Bencze Péter, Enyedy Balázs, Erdős Endre, Gönci János, Marosi György, Nyíri Iván, Szedlacskó Zoltán, Váradi József, az igazgatóság élén pedig az említett Huszty András állt. Szedlacskó alapítója és vezetője volt annak a Kárpát Holding Kft.-nek, amely a hírhedt Tocsik-ügyben az önkormányzatokkal tárgyaló ügyvédnő alvállalkozójaként tevékenykedő Utilitas Rt. tulajdonosa volt. Huszty András 1996-tól a Magyar Fejlesztési Bank élén tevékenykedett, később Kiss Elemérrel és Medgyessy Péter volt kormányfővel együtt a Gratis ’92 Biztosítási Alkusz Rt. felügyelő-bizottságának tagja volt.

A névsor azért érdekes, mert ugyanezek az emberek, hogy, hogy nem, megtalálhatók azon a listán, amelyen a legmagasabb kedvezményekre jogosító, szupertitkosan kezelt platinakártya tulajdonosai szerepelnek. A kedvezmény egy évre szól, minden esztendőben január elsején ellenőrzik. A platinakártyásoknak nem kell előre lefoglalni a helyüket, ha netán tele a gép, akkor kitessékelnek valakit azok közül, akik időben foglaltak jegyet. Ha pedig a Malév külföldi partnercégeivel támad kedvük repülni, akkor azokon a járatokon ugyancsak arany kártyát vehetnek igénybe, amelynek költségeit a közpénzből működő Malév állja. Jelenleg körülbelül hetvenen élvezhetik a platinakártya nyújtotta előnyöket, köztük jó néhány, a kommunista diktatúrából ismert személy, például Knopp András.

A Malév Duna Club törzsutasprogram platinakártyát a hivatalos, ámde titkos szabályzat szerint „a vállalat érdekeire tekintettel, a kiemelkedően magas bevételt jelentő utasok” számára hozták létre. A kedvezmények nem akármilyenek: a platinakártyások a turistaosztályra szóló jegy áráért vehetik igénybe az úgynevezett business-osztály szolgáltatásait, családtagjaik pedig aranykártyát kapnak. Ezenkívül huszonöt kilogramm túlsúlykedvezményt is igénybe vehetnek.

A helyzet tehát az, hogy a Kiss Elemérnek közpénzből fizetett megbízást kibulizó volt Malév-vezetőség a mai napig a legnagyobb kedvezményekkel utazik, miután a vezérigazgató saját hatáskörben úgy döntött, megérdemlik a platinakártyát. Lelke rajta, bizonyára osztott-szorzott és arra jutott, hogy az illetők mindent összevetve hasznot hoznak a Malévnek. Ettől azonban mi még kételkedhetünk és fintoroghatunk.

Ágoston Balázs