Utolsóként a világrangsorban

Egyre több nő alapít vállalkozást világszerte, bár a férfiak között még mindig népszerűbb ez a megoldás – derül ki egy nemzetközi felmérésből. Magyarországon azonban a hölgyek a legkevésbé sem vállalkozó kedvűek: a világ 35 országában végzett adatgyűjtés szerint hazánkban a legalacsonyabb a női vállalkozók aránya.

A 35 országban készítettek felmérés szerint szerte a világon tendencia, hogy a hölgyek saját vállalkozást alapítanak, ám a férfiak körében jóval elterjedtebb ez a fajta munkavállalási forma. A közepes jövedelmű országokban – elsősorban Thaiföldön, Kínában és Jamaicában – többen keresik vállalkozóként a kenyerüket, mint az öreg kontinens államaiban. Összehasonlításként: Németországban vagy Nagy-Britanniában a férfi lakosság mintegy 14 százaléka indít vállalkozást, a nők körében pedig 6 százalék körüli a vállalkozók aránya. Ugyanez Kínában 28, illetve 22 százalék. Az elemzés szerint a különbség oka az lehet, hogy a szegényebb országokban a gyengébb nem képviselői nehezebben jutnak munkához, ráadásul rosszabb a szociális ellátórendszer is, ezért többen kényszerülnek vállalkozás alapítására.

A hazai statisztikák a világszerte tapasztaltaknál is mérsékeltebb vállalkozó kedvről tanúskodnak: a férfiak 8,66 százaléka, a nőknek pedig csupán 4,34 százaléka vág bele valamilyen üzletbe. Ez a vállalkozói arány – különösen a nőket tekintve – a vizsgált 35 állam közül a legalacsonyabb. Az okokról Takács Ildikót, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Oktatási Kht. vezetőjét kérdeztük.

– A magyarországi viszonyokra jellemző, hogy a nők előbb vállalnak el akár alacsony fizetésért is alkalmazotti pozíciót, mintsem vállalkoznának. Ez a férfiak és nők másfajta gondolkozásából fakad. Hazánkban a köztudat még nem ismeri el kellően a női munkaerőt, s a nők még nem kellően emancipáltak ahhoz, hogy tömegesen kezdjenek új vállalkozásokba. Érezhető az elmúlt negyven év hatása is, amely gyengítette a nők vállalkozó kedvét: szerepük inkább a család összetartására, a gyereknevelésre, a férfiak szerepe pedig az anyagi javak előteremetésére korlátozódott.

A statisztikák szerint hazánkban több a férfi munkanélküli, mivel a nők sokkal szélesebb spektrumon vállalnak el bármilyen munkát. Ez vállalkozásaikban is visszaköszön: a hölgyek, ha vállalkozást alapítanak, szinte minden területen megjelennek, a kozmetikai termékek terjesztésétől az élelmiszergyártásig.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara női tagozatot is működtet, amely idén indított el egy előadás-sorozatot a versenyképes női vállalkozásokért. Az előadás-sorozat a vállalkozói lét összes problémakörét érintette az uniós ismeretektől kezdve a pályázati tudnivalókon, informatikai ismereteken át egészen a tudatosan felépített kommunikációig. Takács Ildikó azonban úgy véli: hiába működnek a sikeres ismeretterjesztő, vállalkozásösztönző programok, ha az állam paszszív a kérdésben. Magyarországon ugyanis semmiféle olyan támogatási forma nincs, amelyet kifejezetten a női vállalkozások speciális problémáira írtak volna ki.

(ana)