Vasúti tragédia Szőnynél – Hol a miniszter?

Életét vesztette annak a személyvonatnak a vezetője, amely tehervonatba rohant kedd este Szőnynél. A tragédia másnapján Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentette, indul az SZDSZ elnöki posztjáért. Noha egész nap a médiában szerepelt, a jelölésével foglalkozó szakminiszter a balesetről egyetlen szót sem szólt. Nem utazott a helyszínre és nem nyilvánított részvétet az elhunyt mozdonyvezető családjának. Kóka János végleg magára hagyta a vasutat.

Február hatodikán este, 15 perccel hét óra előtt egy tehervonat haladt Komárom felé. Lassan döcögött a kivilágítatlan pályán. Néhány perc múlva utolérte a mögötte haladó Eurégió személyvonat és belerohant a fémhulladékot szállító szerelvénybe. Innentől kezdve nem lehetett ráismerni a vasúti pályára, az összeroncsolódott kocsikra, a kisiklott szerelvényre… Az Eurégió vonatot aznap hiába vártak: nem érkezett meg Bécsbe. Megrázó képeket sugároztak a hírműsorok. A szörnyű tragédia halálos áldozatot is követelt: a mozdonyvezető az ütközés következtében szörnyethalt. Az ütközésnek nyolc sebesültje volt. Az utasok akkor sérültek meg, amikor az ütközés következtében a kocsikban elestek. A személyvonat osztrák mozdonya kettészakadt, szétroncsolódott, a fémhulladékot szállító tehervonat öt kocsija kisiklott. Kettő közülük egymással szembefordult és elzárta a pályát mindkét vágányon. Szirénázó mentőautók érkeztek a helyszínre. A sérülteket a komáromi kórházba szállították. Egész éjjel és még másnap is szünetelt a vasúti közlekedés az érintett szakaszon. Almásfüzitő és Komárom között a személyvonatok utasait pótlóbuszok szállították, a nemzetközi vonatok, az IC és EuroCity vonatok kerülőúton, Székesfehérvár-Kisbér-Komárom útvonalon közlekedtek, és egy-másfél órát késtek… Magára hagyva A halálos tragédia döbbent csöndjét a baleset után újabb csönd követte: az érdektelenség, a kívülálló közöny döbbenete. Először fordult elő a magyar vasút történetében, hogy a közlekedési miniszter tudomást sem vett az emberéletet is követelő szörnyű tragédiáról és még az ilyenkor szokásos protokolláris kötelezettségének sem tett eleget. A Szőny külterületén történt vasúti balesethez hasonló esetekben a világ legtermészetesebb módján a közlekedési miniszter a helyszínre siet. Kóka János nem ment oda, és a baleset kapcsán nem szólalt meg. – Elfogadhatatlan és felháborító – jellemezte Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere Kóka János viselkedését. – Európában is példa nélküli, hogy távol marad, nem nyilvánít részvétet az elhunyt mozdonyvezető családjának: a tragédiáról egyszerűen tudomást sem vesz – szögezte le. 2003-ban, amikor Siófoknál a vasúti átjáróban a gyorsvonat autóbusszal ütközött, az akkori, ugyancsak liberális közlekedési miniszter, Csillag István azonnal a helyszínre sietett. 2001-ben pedig, amikor a Győr- Sopron-Ebenfurti Vasút egyik kamionokkal megrakott kombiszerelvénye osztrák területen balesetet szenvedett, Fónagy János akkori közlekedési miniszter másfél óra alatt a helyszínre száguldott, ahol már ott találta kollégáját, az osztrák közlekedési minisztert. És bár a GYSEV nem volt hibás a balesetben, mivel a szerelvényt az Osztrák Vasút átvette, a kormányváltást követően mégis menesztették a vasúttársaság vezérigazgatóját, a vonatbalesetet pedig, noha nem mulasztott, felrótták neki… – Nem azt várom Kóka Jánostól, hogy lemondjon – folytatta Fónagy János, hozzátéve ugyanakkor, hogy a közelmúltban egy hasonló vasúti baleset után Japánban a vasúttársaság elnöke, Montenegróban pedig a szakminiszter nyújtotta be lemondását. – Azonban egyre inkább az az érzése az embernek, hogy a szakminiszter magára hagyta a vasutat. Amikor át kell adni egy újabb közúti autópálya-szakaszt, át kell vágni a szalagot, learatni a babérokat mások dicsőségéért, akkor megjelenik, tündököl… Most, a kínos, nehéz helyzetben nem szólal meg, nem megy oda, általában nem viselkedik felelős miniszterként. Felbomlott fegyelem Hallatta pedig a hangját Kóka János: a hírműsorok éppúgy, mint a közszolgálati televízió, a vasúti tragédia másnapján világgá kürtölték, hogy Kóka János hivatalosan is bejelentette, indul az SZDSZ elnöki posztjáért. A német Handelsblatt is interjút közölt a miniszterrel, amelyet a cikkíró épp a vonaton, a München-Bécs-Budapest szakaszon készített Kóka Jánossal. A 34 éves miniszter – vélekedett a Kóka-portrét megrajzoló cikk írója – egyfajta kíváncsi középiskoláshoz hasonlít. „A magyar mintafiú.” Ezt a címet adta cikkének a német üzleti napilap. 32 évesen az ország legsikeresebb vállalkozója, most pedig gazdasági miniszterként a kormányt reformokra sarkallja. „A vonatablakból a történelem nyomai láthatók, ám ezekkel Magyarország gazdasági és közlekedési minisztere meglehetősen keveset törődik. Számára a nosztalgiának nincs értelme. Kóka a jövőért, a vízióért, egy új Európáért, a korlátlan lehetőségek kontinenséért száll síkra” – írja a Handelsblatt. A cikk a tragédia másnapján jelent meg. A baleset pedig épp azon a szakaszon történt, ahol Kóka János a Handelsblattnak interjút adott… A baleset körülményeit azóta vizsgálják. Független szakmai vizsgálatot végez a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) annak megállapítására, hogy milyen körülmények vezettek a halálos áldozatot is követelő vonatbalesethez. A helyszíni szemle, a rendelkezésre álló adatok és a személyvonat adatrögzítőjének elemzése alapján a KBSZ szakemberei megállapították, hogy Almásfüzitő és Komárom között 17 óra 45 perctől a biztosító berendezés meghibásodása következtében sötétek voltak a jelzők. Ilyen esetben a forgalmi utasítás úgy rendelkezik, hogy a vonatok az érintett szakaszon legfeljebb 15 kilométer per óra sebességgel közlekedhetnek. Amennyiben a vonat mégis túllépné ezt a sebességet, akkor a mozdonyon található éberségi és vonatbefolyásoló berendezés megállítja a vonatot. Nem állította meg… A vizsgálat még tart Fónagy János a vizsgálat konkrét eredményétől függetlenül úgy véli, hogy a meglazult fegyelem egy olyan félkatonai szervezetnél, amilyen a vasút, óhatatlanul katasztrófához vezet. – Túl az anyagi gondokon, a jövőtől való félelmen, az állandó bizonytalanságon, vélhetően a folytonos szervezeti módosítások és a vezetési hiányosságok is hozzájárulhattak a tragédiához. Az elmúlt hetekben a szakminiszter teljesen magára hagyta a vasutat. Bár előtte sem volt túlságosan oda érte. A szolgálatteljesítés közben elhunyt magyar mozdonyvezető halálát pedig szóra sem méltató közönnyel vette tudomásul… Voltak azért a miniszternek vasúttal kapcsolatos intézkedései, amelynek hatását rövidesen érezni fogjuk. Március negyedikétől 14 vonalon, közel ötszáz kilométeren szűnik meg a vasúti közlekedés. De mit számít neki mindez? A mintafiú nem utazik vonaton. Kivéve, ha interjút ad… Hernádi Zsuzsa

Ütközések Magyarországon

1991. február 20. A Hajdú-Bihar megyei, Macson egy személyvonat a tilos jelzés figyelmen kívül hagyása miatt összeütközött egy tolató szerelvénnyel. 2 ember meghalt, 18 megsérült.

1998. augusztus 29. Nagymaros és Zebegény között egy személyvonat utolérte a Csárdás InterCityt. Több kocsi kisiklott, a mozdonyvezető meghalt, 16 ember megsérült.

2000. június 13. Écs megállóhelynél két tehervonat üközött össze. Az egyik mozdonyvezető meghalt, a másik vezető súlyos sérüléseket szenvedett.

2001. október 24. Monorierdőnél két személyvonat ütközött. 37-en sérültek meg.

2001. november 6. Alap és Réhpuszta között egy mozdony beleszaladt a pályán veszteglő

kétkocsis személyvonatba. A balesetnek 12 sérültje volt.

2004. február 16. Rákospalota-Újpest állomás előtt nem sokkal üresen álló szerelvénybe rohant egy ugyancsak utasok nélküli személyvonat. Az egyik mozdonyvezető súlyosan megsérült.

2005. szeptember 12. Balassagyarmat és Magyarnándor között összeütközött két személyvonat. 16-an sérültek meg.

2006. december 13. Szolnoknál egy veszteglő szerelvénynek ütközött egy három kocsiból álló személyvonat. Hatan sérültek meg.