A kormányzati negyed miatt át kell építeni az egész fővárost

Egy ötletbörze kellős közepén találja magát az ember, ha felteszi magának a kérdést, vajon hogy lehet majd megközelíteni a kormányzat új fellegvárát. A projekt kapcsán szó esik ötös metróról, villamospálya-hosszabbításokról, villamos-összekapcsolásról, felüljáróbontásról, alagútról, Ferihegy-expresszről. Csak találgatni lehet, hogy mennyibe kerül a kormányzati negyed környéke közlekedésének átalakítása. De vajon hol van rá a fedezet? Az uniós fejlesztési pénzek ugyanis eltűntek a négyes metró alagútjában.

Meghalt a főváros, mondják a taxisok. Ez az ő nyelvükön azt jelenti, hogy teljesen bedugult, csak lépésben lehet haladni. Pedig vége a Hungaroringnek, a turisták messze elkerülik Budapestet, az iskola még nem kezdődött el. Sokan vannak szabadságon is. A reggeli hivatásforgalom már lezajlott, az ebédszünet még nem kezdődött el. Délelőtt 11 óra van. A majdani kormányzati negyed környékén már ma sem könnyű közlekedni.

A Dózsa György út négy plusz egy sávján összefüggő kocsisor alakult ki. A Szondi utca kétsávos, ám több helyen egysávosra szűkül. A Podmaniczky utca legnagyobb részét az út mentén parkoló autók foglalják el. Lassan haladnak az autók, ha valamelyikük bekanyarodik az egyik mellékutcába, a mögötte haladó idegesen rádudál. A lámpás kereszteződések előtt feltorlódnak az autók. Türelmetlenül helyezkednek, amíg a lámpa újra zöldre vált. A Podmaniczky utcát a vasút üzemi területétől otromba és átláthatatlan betonfal választja el: ide költözik majd a kormány. Abba a plázaszerű, lélektelen épületbe, amelynek zöldre festett betonfalai hermetikusan elzárják a külvilágot. Az ilyen épületek nagyon hamar és látványosan öregszenek, pár év múlva nem fognak sokban különbözni a jelenlegi betonfaltól, ami a vasút területét a Podmaniczky utca felől övezi. Itt, a közelben számos középiskola és általános iskola, több óvoda, kórház és rendelőintézet működik. A MÁV Rendelőintézet főbejárata előtt a parkoló autók a járda egy részét is elfoglalják.

– Sokat töröm a fejem, mi lesz itt, ha megépül a kormányzati negyed – mondja a rendelő előtt parkoló taxi sofőrje. – Elképzelni sem tudom, hogy lehet majd közlekedni a városban. A Podmaniczky utcát biztosan el lehet felejteni. Már az egész utca egy összefüggő parkoló. A mai napon is, háromnegyed nyolctól fél tízig szinte egy helyben álló, összefüggő kocsisor alakult ki. Nézze már meg valaki, hogy mi van itt! Végeztek vajon forgalomszámlálást, amikor kitalálták, hogy ide építsék azt a monstrumot? Itt épp arra lenne szükség, hogy tehermentesítsék valahogy a Podmaniczky utca forgalmát! – mutat a taxis a türemetlenül dudáló, a lámpánál hirtelen fékező autókra.

A vasúti felüljáró alatt áthaladva bal kéz felől a terület nem kerülhető meg, a Shell-kúthoz még behajthat az autós, de rögtön vissza is kell hogy forduljon, innen nem vezet tovább az út. A Szabolcs utcáig a vasút elhanyagolt iparterülete éktelenkedik. A területre egyébként bárki bemehet gyalog. Noha veszélyes, üzemi terület a majdani helyszín, nem figyelmezteti tábla a keskeny gyalogúton elinduló járókelőt. Ritkamód lehangoló látvány tárul az ember szeme elé: rozsdás sínek, a vágányokon kisorolt graffittivel bemázolt vasúti szerelvények, kosz, piszok, szemét mindenfelé. Hajléktalanok tanyája: kidobott, koszos fotelekben italozó rosszarcú alakok a töltés mentén… eldobott sörösüvegek utalnak arra, hogy kik járnak errefelé.

A Szabolcs utca keskeny, a közlekedésre szánt macskaköves útburkolatot mindenfelé szabálytalanul parkoló autók foglalják el. A következő lehetőség a balra kanyarodásra a Lehel út, amelynek két-két sávja helyenként egy sávra szűkül. Az útpálya közepén jár a 14-es villamos, amely Káposztásmegyer és a Lehel tér között közlekedik. A Lehel téren van a végállomása. Megyünk tovább a Váci úton, amely túlzás nélkül Budapest egyik legforgalmasabb bekötőútja, mely a Hungária körútéval vetekszik. Forgalma már nem növelhető tovább. Innen vissza a Terézvárosba a Ferdinánd hídon keresztül jutunk, amely a Westend City, a Nyugati pályaudvar és Angyalföld forgalmának nagy részét a hátán hordozza. A négysávos híd a lehajtónál két-két sávra szűkül. És újra ott vagyunk a Podmaniczky utcában a dühösen dudáló autók között. Autóval tehát nagyon nehezen közelíthető meg a kiválasztott terület. Ám tömegközlekedéssel sem jobb a helyzet. A Podmaniczky utcai bejárat a Nyugati tértől fél óra gyalog, vagy ugyanennyi trolival, a 72-es troli ugyanis tizenöt-húsz percenként jár. A kisföldalatti Bajza utcai megállójától huszonöt perc gyalog. A 14-es villamos Lehel téri végállomásához a Váci út felőli bejárat (ha lesz ilyen) ugyan viszonylag közel esik, ám 36 percet sétálhatunk, ha a főbejáraton kell bemennünk. Ha két megállóval előbb szállunk le a villamosról, akkor nem a Ferdinánd hídon keresztül, hanem a Dózsa György út felől kerülünk, hogy elérjük a minisztériumoknak otthont adó irodakomplexum képzeletbeli főbejáratát a Podmaniczky utcában. Valamelyik irányba tehát mindenképpen kerülni kell…

Nyugati tér-Teréz körút-Podmaniczky utca-Dózsa György út-Vágány utca vonala-Ferdinánd híd-Westend City Center-Váci út-Nyugati tér. Ez az új kormányzati negyed fejlesztési területe – áll a negyed elemző és összehasonlító tanulmányában, amely 2006 decemberében látott napvilágot, és alapul szolgált a közelmúltban lezajlott tervpályázat elkészítéséhez is. Ám az objektum körvonala ettől eltér: ha körbejárja az ember, kiderül, hogy valójában a Podmaniczky utca-Dózsa György út-Lehel utca-Lehel tér-Váci út-Ferdinánd híd-Podmaniczky utca által körülhatárolt ovális alakú területről van szó, amely a Westend City Centerben, illetve a Nyugati pályaudvarban csúcsosodik ki. Erre a területre tervezi a kormány, hogy 2009-re felépül a negyed. A Nyugati pályaudvar vágányainak jó részére is rátelepül a kormányzati adminisztráció kaszárnyaszerű épülete. Az épület 400 méter hosszú és 30 méter magas főhomlokzata a Podmaniczky utcára néz majd. Ide költözik az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a honvédelmi tárca, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, a külügyi tárca, az Oktatási és Kulturális Minisztérium, az Egészségügyi Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Szociális és Munkaügyi Minisztérium. A tervezett nettó létszám összesen 5700 fő, a kiszolgáló személyzet (takarítók, éttermek, büfések, technikai dolgozók) nélkül.

Ezekkel és az ügyfélforgalommal együtt akár tízezren is tevékenykednek itt naponta.

– A kiválasztott helyszín hatása a városszerkezet alakítására rendkívül pozitív, eltűnhet egy hatalmas, áthatolhatatlan alulhasznosított vasúti terület a város belső övezetében – áll a Kincstári Vagyoni Igazgatóság elemző és összehasonlító tanulmányában, amely a terület megközelíthetőségére vonatkozóan az alábbi megállapítást tartalmazza:

„A terület közösségi közlekedéssel már ma is jól ellátott (3-as metró, 4-es, 6-os villamos), a Belváros és a repülőtér könnyen elérhető (3-as metró), de a további tervezett fejlesztésekkel (…) a legjobban ellátottá válik: 5-ös metró, 47-es és 14-es villamosok összekötése, Ferihegy expresszre vonatkozó egyes fejlesztési tervek, Nyugati-Déli alagút” – olvasható a tanulmány szövegében. Ötös metró… miért, négyes már van?

Vajon miért támad az embernek olyan érzése, hogy a KVI honlapján közzétett tanulmányban egy másik ország másik projektjéről olvas? A kormányzati negyed tervezett főbejárata ugyanis a 3-as metró Nyugati téri megállójától fél óra járásra lesz, feltéve, hogy jól kilép az ember, a 4-es, 6-os villamos megállójától pedig 28 perc gyaloglással érhető el. De ugyancsak gyalogolhat az ember, ha a másik irányban indul el: a Váci út felőli oldala sincs sokkal közelebb. A Belváros harmincöt perces gyalogtúra után további tízperces földalatti utazással, vagy háromszori átszállással közelíthető meg, a repülőtér esetében pedig talán az a legjobb, ha taxit hív az ember…

Ami a további fejlesztéseket illeti, a fentiek közül jó, ha a villamos-összeköttetés megvalósul. De az útvonala még nem tisztázott. És az sem, hogy milyen forrásból valósulhat meg. Az uniós fejlesztési pénzek jelentős részét ugyanis felemészti a négyes metró, amelynek jelenleg 386 milliárdos költségvetése ma is bizonytalan. Mégis az ötösről vizionál az idézett tanulmány. Ötös metró? Honnan hová? Alagút a Déli pályaudvar és a Nyugati között?

Persze lehet álmokat szőni aluljárók, felüljárók, alagutak, gyorsvasutak, drótkötélpályák, hajózható csatornarendszerek és antigraviplánok (értsd: repülő szőnyegek) széles arzenáljáról… A dolog azonban úgy áll, hogy a kormányzati negyed kiszemelt területe jelen pillanatban csaknem megközelíthetetlen. Ezt a nyomasztó helyzetet az irodaház megépülése után tovább rontja majd az a hivatásforgalom, amely naponta kétszer, reggel és késő délután egyszerre terhelődik a fent felsorolt utakra. Tízezer embernek kell megérkeznie reggel és elmennie délután. Sokan közülük autóval közlekednének. Hányan szeretnének a környék majdnem permanens forgalmi dugójában részt venni? Ezren? Kétezren? Ötezren? És a többiek? Ők félórás gyaloglás után vajon mennyit kell várjanak, hogy felférjenek a sokadik Combinóra?

Beleznay Éva, Budapest megbízott főépítésze optimista.

– Én úgy vélem, a környező infrastruktúra és a megvalósuló fejlesztések képesek lesznek arra, hogy a kormányzati negyed működését biztosítsák – mondta a Demokratának a főépítész asszony, aki a tervpályázat bíráló bizottságának is a tagja volt.

Hogy hány parkolót tervezett az objektumhoz a tervpályázat győztese, a Janesch Péter-Kengo Kuma-kettős, azt a főépítész asszony sajnos nem tudta megmondani. Azt tanácsolta, hogy a számadatok tekintetében Görözdi György kormánybiztoshoz, a Kormányzati Negyed projektfelelőséhez forduljunk.

Megtettük. Végül Láng Balázs, a projekt szóvivője tájékoztatta a Demokratát.

– Kettőezeregyszáz dolgozói és 400 VIP-parkoló szerepelt a pályázati kiírásban. Szeretnénk mindenképpen elérni, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést – mondta lapunknak a projekt szóvivője.

Láng Balázs ugyanakkor egyetértett azzal, hogy a terület jelenleg tömegközlekedéssel is nehezen közelíthető meg.

– A közlekedés fejlesztése a kormányzati negyed környékén valóban megoldásra vár. Azonban nem a kormányzati negyed a felelős a budapesti közlekedés állapotáért. A kormányzati negyedre szánt 142,5 milliárd forint nem arra van, hogy megoldjuk belőle a főváros gondjait – szögezte le a szóvivő.

Ez magyarul azt jelenti, hogy amennyiben a kormány szeretne eljutni új otthonába, további milliárdokat kell elköltenie a környék (gyakorlatilag egész Észak-Pest) közlekedésének radikális javítására. Mellesleg Láng Balázs is a legkritikusabb pontnak a Podmaniczky utcát tartja, ahol az irodakomplexum főbejárata lesz.

– Ki kell szélesíteni a Podmaniczky utcát – ismerte el a szóvivő.

De vajon melyik irányba? Az utca egyik oldalán lakóházak sorakoznak. Néhány közülük műemlék. Itt található egyebek mellett a MÁV Rendelőintézet is. A lakóházak, illetve egészségügyi létesítmények terhére bővülne a Podmaniczky utca? Vagy a projekt irányába, a vasúti sínek rovására?

Ezt Láng Balázs sem tudta megmondani.

– Ez még a jövő – közölte a szóvivő.

Amit jó lenne látni. Mert így az az ember érzése, hogy a kormányzat egy olyan pályázatot írt ki, aminek nem látja a következményeit. Vagy nem mond igazat, és eltitkolja a közlekedés szükséges átalakításának feltehetően horribilis költségeit, mert akkor kiderülne, hogy ez az ingatlanbiznisz valójában iszonyú rossz üzlet az állam számára.

A vasúti sínek eltűnése miatt aggódik Vitézy Dávid is. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke a Demokratának elmondta, egyesületük semmi olyan megoldást nem támogat, amely a vasúti közlekedés rovására képzeli el a terület fejlesztését.

– Nem lehet a semmiben végződő trolivonalakkal sem kiszolgálni a megnövekvő hivatásforgalmat – mondta a VEKE elnöke. Vitézy Dávid szerint az aquincumi Duna-híd hiánya egyre erőteljesebben érezteti hatását, mivel az északi irányból a fővárosba érkező forgalom szempontjából erre a hídra nagy szükség lenne, ám a híd terveit és uniós forrását elmosta a négyes metró. Vitézy Dávid szerint elengedhetetlenül szükséges a 47-es, 49-es, jelenleg a Deák téren végződő villamos és a Lehel téri 14-es villamos összekapcsolása. Ami két irányban történhet. Az egyik elgondolás szerint a villamos a Lehel térről a Váci úton haladva, a Nyugati tér érintésével jutna el a Bajcsy Zsilinszky útra és így érné el a Deák teret, vagy a Podmaniczky utcán át jutna el a Deák térig. Az első esetben le kellene bontani a felüljárót a Nyugatinál, a második esetben pedig ki kellene szélesíteni a Podmaniczky utcát.

És íme néhány kérdés: merre, hogyan, miből?

A villamospályák összekapcsolását egyébként az V. kerületi önkormányzat is szorgalmazza. Cselovszki Zoltán, a településfejlesztési osztály vezetője úgy véli, a Nyugati téri felüljáró felett eljárt az idő. Nem illik a modern városfejlesztési koncepcióba, hiszen a Nyugati tér hangulatos városi belső térré kellene hogy váljon. Jelenleg inkább csak tranzitútvonal. Cselovszki Zoltán nem híve annak, hogy a hatalmas autósforgalom a város levegőjét szennyezze. Igaza van Cselovszky Zoltánnak. A pesti Váci úton szinte egész nap fel és alá hömpölygő autóáradnak meg kellene mondani, hogy maradjon otthon, mert a kormány és a belvárosi önkormányzat hangulatos városi belső térre vágyik. De vajon kinek lesz bátorsága ezt megmondani?

Fónagy János, a Fidesz budapesti elnöke, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere úgy véli, a Kormányzati Negyed olyan presztízsberuházás, amely ismételten rámutat arra, hogy sem a kormánynak, sem a fővárosnak nincs közlekedési koncepciója.

– Amíg nem tisztázták a négy nagy pályaudvar közlekedési és társadalmi helyét, szerepét, addig nem lett volna szabad egy előnytelen pénzügyi lízingkonstrukció kedvéért meggondolatlan döntéseket hozni – mondta a Demokratának Fónagy János.

A politikus úgy véli, később már nehéz és roppant költséges lesz helyrehozni mindazt, amit most elrontanak. Az elfogadott terv kényszerpályára állítja a városfejlesztőket. Ez pedig a jelek szerint igen sokba fog kerülni. Jóval többe, mint a beharangozott 142 milliárd. De ez ma még nem sajtótéma. Majd az építkezések megkezdését követően fogja a szolgamédia lassan, komótosan csepegtetni. És a nép akarni fogja az ötös metrót, az alagutat, az új villamost, a hangulatos városi belső tereket, meg mindent.

Hernádi Zsuzsa