A szocialisták ismét kijátszották a demokráciát

Ha a Leader-alapelvek megsértésével, a demokrácia arculcsapásával történő jogszerűtlen eljárást jogszerűnek ismeri el a programot működtető rendszer, igazunkért a végsőkig elmegyünk, ha kell, az Európai Bizottsághoz fordulunk – jelentette ki Oláh Jenő, a jelenleg futó bihari Leader plusz program koordinátora azon a Berettyóújfaluban megrendezett tanácskozáson, aminek a tétje kétmilliárd forint uniós támogatás elnyeréséhez szükséges Helyi Vidékfejlesztési Közösség létrehozása volt.

– Mi az a Leader plusz program?

– Ez egy olyan új típusú vidékfejlesztési program, ami a régi EU-tagállamokban a kilencvenes évek elejétől működik. A lényege az, hogy az adott vidéki térségben élő emberek, miután maguk ismerik legjobban a helyzetüket, lehetőségeiket és korlátaikat, maguk dolgozhassák ki a fejlesztés számukra legkedvezőbb stratégiáit. Erre építve az önkormányzatok, vállalkozások és civil szervezetek bevonásával Leader-csoportok alakulnak meg, amelyek fejlesztési terveket, hozzájuk kapcsolódó pályázati jogcímeket dolgoznak ki a kétmilliárdos keretösszeg felhasználására. Fontos szempont a pártpolitikai érdekek kizárása, a településpolitikai szempontok háttérbe szorítása, és a térségpolitikai érdekek előtérbe helyezése. Most értünk el odáig, hogy újjá kell szervezni és ahol eddig nem léteztek, meg kell alakítani a helyi vidékfejlesztési közösségeket. Ezeket szeptember 20-ig kell regisztráltatnunk, a kistérségekben működő Helyi Vidékfejlesztési Irodáknál.

– Ha ugyanabban a térségben több ilyen közösség jön létre, mi alapján dől el, hogy melyik nyeri el a pénzt?

– A vidékfejlesztési közösségeknek kell bizonyítaniuk, hogy a lehető legszélesebb körű összefogásra épülnek, hogy a későbbiekben potens, jól működő Leader-akciócsoportként működhetnek. Ha több hasonló célú közösség jön létre, akkor egy FVM-rendelet alapján egyeztető tárgyalásokat kell lefolytatni. Ha ez eredményes, a közösségek egyesülnek, ha nem, az irányító hatóság választja ki közülük azt, amelyik akciócsoportként indulhat a kétmilliárdért folyó versenyben. Az országos viszonylatban is sikeresnek nevezhető Leader-csoport, az Összefogás Biharért szervezői, illetve résztvevőinek többsége ezen alapokra építve, és a Sárréttel összefogva kívánta újraszervezni önmagát. A Helyi Vidékfejlesztési Irodában történt tárgyalások alapján azonban kiderült, hogy létezik egy másik kezdeményezés is, amelyik nem hajlandó elfogadni az elképzelésünket. Ez a másik kezdeményezés Gyula Ferencné szocialista országgyűlési képviselőhöz köthető. Ő a már létező helyett egy teljesen új csoporttal kíván indulni az új programban.

– Miért nem egyeztek meg?

– Gyula Ferencné világossá tette, hogy számára az az egyetlen elfogadható kompromisszum, ha az alapító tagok kilencven százalékát ő nevezi meg, a többit adhatnák az egyéb szervezetek, akár a mi delegáltjaink is. Mivel ez teljes mértékben ellenkezik a széles körű társadalmi összefogás és a demokrácia alapelveivel, elfogadhatatlannak tartjuk. Ezért jött létre két külön kezdeményezés. Mindezek után Gyula Ferencné valahogy mégis elérte azt, hogy minden polgármester neki adja le a csatlakozási nyilatkozatát.

– Vészjósló előjelek…

– Ráadásul csak előző este jutott a tudomásunkra, hogy másnap alakuló ülést fognak tartani. Mivel egy szervezet csak egy közösségnek lehet a tagja, az erőfölénnyel szemben lényegében nem maradt más választásunk, mint hogy a mi kezdeményezésünk tagjai is belépjenek az ő csoportjukba. Az idő rövidsége miatt telefonon szóltunk mindenkinek, hogy legyen ott a megalakulásnál alapító tagként.

– Számít, hogy valaki alapító tag?

– Igen. Az idézett FVM-rendelet egyik bekezdése alapján az alapító tagok negyedének írásbeli ajánlásával, illetve többségi támogatással csatlakozhatnak csak újabb tagok a Leader-csoporthoz.

– Mi történt az alakuló ülésen?

– A szervezők szeptember tizenegyedikén este hat órára hívták össze az érdekelteket. Még a csatlakozási nyilatkozatot leadó polgármesterek jelentős részét is csak előző estétől értesítették telefonon, amikor a tudomásukra jutott, hogy mi is elmegyünk, de őket is csak azért, hogy ne tőlünk értesüljenek az alakuló ülés tényéről. Ám egy sokkal szűkebb, Gyula Ferencnéhez erősen kötődő csoportnak időben jelezték, hogy az alakuló ülés valójában két órával korábban lesz megtartva. Fél ötre, amikorra az elsőnek befutó szervezeteink a helyszínre érkeztek, már megalakult a Leader-csoport. Ezzel a módszerrel alkalmassá tehető a rendszer arra, hogy egy szűk érdekcsoport akaratát vigye véghez. Ez pedig oda vezethet, hogy a kétmilliárd forint támogatás közvetve, a végrehajtásra elkülöníthető húsz százalék, azaz 400 millió forint pedig közvetlenül kampánycélok megvalósítására fordítható az eredeti cél palástja mögé bújtatva.

– Most mit tesznek?

– Ez a csoport illegitim módon alakult meg. El akarjuk érni, hogy ezt azok is belássák, akiket az előzetes csatlakozó nyilatkozatukkal ilyen módon csőbe húztak, és hogy ők is belépjenek egy nyilvánosan megrendezett alakuló üléssel létrejövő, korrekt vidékfejlesztési közösségbe. Bízunk abban, hogy ez sikerül, hiszen itt nem a jobb- és a baloldal harcáról, hanem egy szűk csoport érdekeinek az érvényesítéséről, illetve ennek megakadályozásáról van szó.

Dalmi Sándor