A kormányzati negyed minden települést egymilliárd forinttal terhelne meg

A 2007-es esztendő a kormányzati negyed körüli botrányok éve volt. Miközben a kormány a végsőkig kitart pazarló, megalomán tervei mellett, hétről hétre újabb, a kormánynegyedhez kapcsolódó infrastruktúra-beruházásról hullik le a lepel. Év végére kiderült, összedőlni látszik a kormányzati kártyavár: Demján Sándor cége, a Polus Holding Zrt. kiszállt a projektből, mert nem hajlandó finanszírozni az újabb közlekedési fejlesztési költségeket. Ugyan hosszas huzavona után a Fővárosi Közgyűlés balliberális többsége elfogadta a Fővárosi Szabályozási Kerettervet, ám Ikvai-Szabó Imre szabad demokrata főpolgármester-helyettes a terézvárosi képviselőtestület döntésére hivatkozva visszavonta a kormánynegyed építését lehetővé tevő előterjesztést… Nyilván azért, mert ma már mindenki tudja, a projekt finanszírozhatatlan. Hogy mitől menekültünk meg, annak számoltunk utána az új év első napján.

Vajon mennyibe is kerülne a hat fővárosi kerületet érintő gigantikus építkezés? A Demokrata kiszámolta. Nem volt könynyű, mert kezdetben csak a Podmaniczky utca kiszélesítéséről esett szó. Később már villamos is járt volna a képzeletben négysávosra bővített, a valóságban állandóan beduguló keskeny utcácskán. Azután kiderült, hogy a Vágány utca is túl keskeny, az objektum így teljesen megközelíthetetlen. Tehát ki kell szélesíteni azt is… Néhány hónappal később fény derült egy NATO-biztonsági előírásra, amely kormányzati épület közelében nem engedi meg a vasúti közlekedést. Ekkor már útban volt a Nyugati pályaudvar, olyannyira, hogy azóta a közbeszerzési pályázaton nyertes VÉP Kft. már hozzá is kezdett a vágányok bontásához. Hogy mi lesz a Nyugati pályaudvar sorsa? A kormányzati negyed projekt szóvivője beismerte, az egyik lehetséges megoldás az, ha a főpályaudvar kiköltözik a Rákosrendezőre…

Néhány héttel később egy új bevásárlópláza építése körvonalazódott a kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál. Mit tesz isten, kiderült, a végállomás is megszűnik, mert a földalatti – minő véletlen – éppen a jelenleg senki által nem látogatott, majdani főpályaudvarnak helyet adó Rákosrendezőig fog közlekedni.

Kellenének még alagutak, felüljárók, villamosok, földalatti, metró. Igen, metró is kellene, hiszen a Rákosra száműzött Nyugati pályaudvar napi forgalmát nem bírja el a földalatti, még akkor sem, ha a 3-as villamos útvonalát meghosszabbítják. És persze kellene gyorsvasút is, ami a Ferihegyi repülőtérig közlekedne.

Fokról fokra kiderült – és ennek feltárásában a Demokrata élen járt -, hogy a kormányzati negyed miatt át kell építeni a hat fővárosi kerületet… De mibe kerül mindez? A Demokrata most kiszámolja önnek.

Építészek, vasúti szakemberek, városépítők úgynevezett panelszámaiból, és a már megvalósult hasonló projektek költségeiből indultunk ki, de természetesen kalkuláltuk a már ismert összegeket is. A végeredmény megrázó. Miközben a 37 minisztériumi épület eladásából várhatóan mintegy 107 milliárd forint bevételhez kíván jutni a kincstár, a kormányzati negyed építésének költségei a kapcsolódó beruházásokkal együtt meghaladhatják az ezermilliárd forintot!

Az alábbiakban a kormányzati negyed és a hozzá szükséges beruházások tervezett, illetve becsült költségeit vázoljuk fel.

Csak azokat a városképi beavatkozásokat vettük figyelembe, amelyekről már valamilyen szinten szó esett, azaz elképzelhető, hogy ha megvalósulna, teljes befejezéséig még sok egyéb költség is adódna. Az adott projektek várható költségét emeltük ki. A számok forintban értendők. A teljes költség összesen 1076 milliárd 56 millió forint. A számok magukért beszélnek.

A parlamenti pártok és a főváros is óvatosan kalkulál, az azonban ma már világos, hogy a költség sokkal magasabb lenne, mint az köztudott. A Demokrata elsőnek tárja az olvasó elé az igazságot. De ez még nem a teljes igazság. A teljes igazság az, hogy a tényleges költség az itt leírtak durván háromszorosa lenne. Látva ugyanis az elmúlt évek nagyberuházásainak a normálist három-négyszeresen meghaladó költségeit, s konkrét esetben hivatkozva a lista elején leírt, pontosan számszerűsíthető költségű vágánybontásra, amit 466 millióért végezhet el egy cég, holott a pályázatot a kormány csak 150 millióra írta ki, alapos okunk van azt feltételezni, hogy a kormányzati negyed létrehozásának teljes költsége elérné a háromezer milliárdot.

Magyarországon durván háromezer település van, azaz minden város, falu és tanya egy-egy milliárdot volna köteles erre a gigantikus építkezésre fordítani. Ön, aki e sorokat olvassa, településének lakóival egyetemben miből fogja előteremteni az önre eső részt? Mert ne legyen senkinek sem illúziója, a háromezer milliárdot a durván hárommillió adófizető állampolgárnak kell majd kifizetni. Az fejenként egyébként éppen egymillió forint…

Hernádi Zsuzsa


40 millió

A kormányzati negyed épülete kialakításának terve eredetileg 20 millió, de új tervpályázat kell, mivel a terület egy része nincs állami tulajdonban, és évekig tarthat a tulajdonviszony rendezése.

200 milliárd

Miután a lehetséges kivitelezők közül többen visszaléptek, a kivitelezés várható költségei elérhetik a 180-200 milliárd forintot.

8,5 milliárd

A terület megvásárlása a vasúttól 7,1 milliárd + áfa, azaz 8,52 milliárd forint összegért.

446 millió

A Nyugati pályaudvar sínjeinek bontása, ami 446 millió forintba kerül, holott a kiírás még csak 150 millióról szólt.

2 milliárd

A Nyugati tér átépítése (az összeg tartalmazza a Nyugati téri felüljáró bontását is).

30 milliárd

Új közúti alagút építése kétszer két sávval, a végein szintbeli csomóponttal a Lehel tér és a Podmaniczky utca között (a Ferdinánd híd melletti vonalvezetéssel), a bonyolult helyzet miatt 6 milliárd forint/kilométer áron számolva.

1 milliárd

A kormányzati épületben kialakított belső parkolók kiszolgálását biztosító közforgalmú útszakaszok kiépítése, közvetlen kapcsolattal a Ferdinánd híd melletti új közúti alagúthoz.

2,2 milliárd

A 14-es villamos végállomásának kialakítása és a villamospálya meghosszabbítása a Nyugati térig.

8 milliárd

Új nagy kapacitású villamosok beszerzése (az eddigi tapasztalatok szerint egy Combino árához viszonyítva, és 10 darabbal számolva) 8 milliárd forint.

12 milliárd

A Podmaniczky utca kiszélesítése kétszer két sávosra. A közműhálózat bontása, új közművek fektetése.

500 millió

A végcsomópontok átépítése.

9 milliárd

Ugyanitt közmű- és csatornahálózat átépítése.

350 millió

Közterületi várakozóhelyek megszüntetése és új közterületi várakozóhelyek kialakítása.

900 millió

Gyalogos-aluljárók kialakítása.

1 milliárd

Ugyanitt parkolók kialakítása.

5 milliárd

A Vágány utca átépítése (a Vágány utca kiszélesítése is szükséges a Podmaniczky utca-Dózsa György út-Vágány utca útvonal szűk keresztmetszetének megszüntetése érdekében) kétszer két sávosra.

2 milliárd

Buszsáv létesítése.

500 millió

A közmű- és a csatornahálózat átépítése.

100 millió

Közterületi parkolók megszüntetése.

150 millió

Új parkolók kialakítása.

7,5 milliárd

Kétszer két sávos út építése a Ferdinánd híd helyett épülő alagút és a Bulcsú utca között, csatlakozással a Podmaniczky utcához. 15 milliárd Kétszer két sávos út építése a Dózsa György út és a Ferdinánd híd helyére épülő alagút között a Vágány utca vonalában.

15 milliárd

A Mexikói úti csomópont területrendezése.

80 millió

A vágányok bontása a remíz területén.

6 milliárd

A vasúti töltés alatt közúti csatlakozás kialakítása a Hungária körút-Mexikói út összekapcsolására (3 ilyen csatlakozás kell).

50 milliárd

A millenniumi földalatti meghosszabbítása a Rákosrendezőig. Fúrópajzsos technológiával kell dolgozni, mivel az útvonal az M3-as autópálya bevezető szakasza alatt vezet.

30 milliárd

A 3-as villamos nyomvonalának meghosszabbítása Rákosrendezőn keresztül Angyalföldig, hogy az új főpályaudvar közlekedési kapcsolata javuljon.

65 milliárd

Közúti lehajtók kialakítása az M3-ról a Rákosrendező megközelíthetőségének biztosítására, és kétszer két sávos felüljáró építése Zugló-Rákosrendező és Angyalföld összekapcsolására, lehajtókkal az új fejpályaudvarhoz.

6 milliárd

Parkolók kialakítása a Rákosrendezőn.

150 millió

A vasút és közút szintjeinek eltolása, a sorompók megszüntetése.

180 milliárd

Csak úgy mellékesen derült ki, hogy a Nyugati helyett egy új főpályaudvarra is szükség van, amely az elmúlt száz évben nem épült, így költségét csak becsülni lehet. Amit a szakma szerint meg kell építeni, az egy úgynevezett intermodális csomópont, egy új informatikai rendszer, a közút, vasút, elővárosi vasút találkozása, többszintes fedett csarnok, peronok, biztosítóberendezések, állomásépület (a jelenlegi műemléképületet az öszszeomlás fenyegeti), utasvárók, jegypénztárak, a vasútüzem biztonságát szolgáló létesítmények (kézi váltók, sorompók kiváltása), egyebek. A berlini Hauptbahnhof építési költségeiből indultunk ki, amelyik 180 milliárd forintnak megfelelő pénzbe került.

120 millió

Új kiszolgáló állomás kialakítása (lehetséges helyszín: Istvántelek vasútállomás), szertárak, raktárak építése.

50 milliárd

Új rendező pályaudvar kialakítása, ennek lehetséges helyszíne Rákospalota-Újpest vasútállomás. Itt új vágányok fektetése, gurító kialakítása, az állomás jelenlegi területének a minimum háromszorosára növelése, új munkahelyek kialakítása, informatikai rendszer, a vasútüzem biztonságát szolgáló létesítmények, kamionrakodó, Rákospalota irányából közúti csatlakozás kiépítése, a környező telkek kisajátítása.

200 milliárd

Metróvonal építése a jelenlegi Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar között.

40 milliárd

Metróvonal építése a Rákosrendező és Újpest Városkapu metrómegálló között.

300 millió

Az Újpest Városkapu metrómegálló átépítése (jelenlegi kapacitása alkalmatlan a napi 40 ezres tömeg kiszolgálására).

70 milliárd

Gyorsvasút építése a Ferihegyi repülőtérig (szerepelt a kormányprogramban).

42 milliárd

Kétszer két sávos közúti föld alatti alagút építése a Kormánynegyed és a Déli pályaudvar között, leágazással a Parlamenthez, valamint ugyancsak kétszer két sávos közúti földalatti alagút építése a Kormánynegyed és a Hungária körút között.


„Néhány tíz milliárd”

Pártálláspontok a kormányzati negyed költségéről

Hock Zoltán, az MDF elnökhelyettese

– 40-50 milliárdra teszem a legszükségesebb kiadások költségeit, de ez akár felmehet a másfélszeresére is. A kormányzat és a főváros egymásra tolja a feladatokat. A kormány csak 5 milliárd forintot különített el, ami szerintem nevetséges. A költségvetésben erre a célra egyéb fedezet nincs, a főváros pedig a 4-es metró építése miatt nem tud már további összegeket átcsoportosítani. A tervezett átadás 2009 ősze, de én ezt kizártnak tartom. A beruházást csak úgy volna szabad elindítani, ha minden részlet tisztázódott, a megközelítés, a parkolás, az infrastruktúra tekintetben, de én ilyen kész terveket nem láttam.

Wertán Zsolt VI. kerületi kereszténydemokrata önkormányzati képviselő

– Az infrastrukturális kiadások összege 50 milliárd forint, de ebben nem szerepel a Nyugati pályaudvar áthelyezése. Csak a villamosvonalak villamosvonalak kiépítése közel 20 milliárd forint. A kormányzat által ezekre a célokra szánt összeg ötmilliárd, ami a kiadások alig tíz százaléka.

Fónagy János, a Fidesz budapesti elnöke

– Néhány tízmilliárdra teszem a közvetlen költségeket, de a teljes költség nagymértékben függhet a pályaudvar áthelyezésétől. A kormányzati negyedet egy olyan presztízsberuházásnak tartom, aminek sem a konkrét tervei, sem pedig a fedezete nincs meg. A negyed a kampány része, de amellett nem zárható ki a spekuláció sem. A Kormányzati negyedre szükség van, de kérdés, hogy ennek 2008-ban kell-e épülnie, egy ilyen stagnáló gazdasági helyzetben. Magánvéleményként még annyit, hogy sehol a világon nem találkoztam még jól sikerült új kormányzati negyeddel. A magyar terv szerinti létesítmény kimondottan sivár és lélektelen.

Nyakó István, az MSZP szóvivője

– Az infrastruktúra tekintetében a kiadásokat több milliárdra, esetleg több tíz milliárdra teszem. Az erre elkülönített pénzek több év költségvetését érintik, ezért jelenleg nem tudjuk megmondani, milyen összegek állnak a rendelkezésre. Az építkezés elkezdése nem anyagi és politikai, hanem sokkal inkább szakmai kérdés. Szükséges engedélyek, szakvélemények, pontos tervek megléte után kezdődik a megvalósítás. Véleményem szerint a beruházás az építkezés megkezdésétől számított két éven belül megvalósul. A kormányzati negyed beruházását én semmiképp nem tudom a reformfolyamatoktól különválasztani.

Horn Gábor szóvivő, SZDSZ

A politikus korábban bejelentette, hogy az SZDSZ nem akar részt venni egy újabb elvetélt állami beruházásban, aminek a végén csak egy óriási gödör emlékeztetne a meg nem valósult projektre. Sem elegendő pénz, sem elegendő idő nem áll rendelkezésre az eredeti elképzelés szerinti kivitelezéshez. Ezért a szabad demokraták szóvivője úgy látja, egyre kevesebb az esély arra, hogy fel lehessen számolni a pályaudvar mögötti zárványterületet, noha eredetileg ezért támogatták a tervet. Úgy döntöttek, hogy a következő kormányülésen felvetik a beruházás újragondolását.