Underground karácsony
A karácsony előtti héten „Fuck The X-mass party II” címmel rendezvényt tartottak Budapesten a Kultiplex Művelődési Házban. A IX. kerületi Fidesz-frakció közleményt adott ki, amelyben követelték a szórakozóhely azonnali bezárását. A rendezvényen jelen lévő fiatalok megdöbbenve és felháborodva utasították vissza azt, hogy több politikus belpolitikai ügyként kezelte a dolgot. A Kultiplexet tavasszal lebontják, igaz, nem az események következményeként.
A ferencvárosi Fidesz szerint, ami a Kultiplexben történt, az a karácsony ünnepének a meggyalázása, ezért a hely azonnali bezáratását követelik. Bácskai János, a IX. kerületi Fidesz helyi elnöke közleményében arra hívta fel figyelmet: „nem kell különösebb angolnyelvtudás ahhoz, hogy megállapítsuk, a legmeghittebb keresztény ünnepünket, a szeretet ünnepét gyalázták meg”, és ezzel a „trágár stílussal eddig sosem látotthallott kontextusba helyezték a keresztény kultúrkör ünnepvárását”. A Fidesz tiltakozik a „keresztény gondolkodású embereket” sértő „primitív gondolatok és tettek ellen”. Felhívták a figyelmet arra, hogy a Kultiplex egyre nagyobb problémát okoz a környékbelieknek. A rendezvények rendszeresen „éjszakai randalírozásokba, botrányokba torkollnak, a rendőrséget szinte minden hétvégén ki kell hívni az utcai rendbontások miatt”. A ferencvárosi fideszesek közleménye emlékeztetett arra is, hogy négy évvel ezelőtt egy Barangó nevű műsorvezető a keresztények kiirtásáról szóló vágyait ecsetelte a Tilos Rádión karácsony szentestéjén.
A Kultiplex
A ferencvárosi képviselő-testület tavaly májusban jóváhagyta, hogy eladják az Üllői út egyik nagy foghíjtelkét, s azt a vevő beépítheti. Hogy a kerületben ne csökkenjen a zöld terület, döntés született, hogy lebontják a Kultiplex épületét, amelyet előtte megvásárolnak a tulajdonosától, a Budapest Film Zrt.-től. A mellette lévő Markusovszky tér így megnövekedő területén egy nagyobb park létesülhet. A környék házai közül egyedül a Kultiplexet lehet lebontani, hiszen az többszörösen toldott, rossz állapotban van. Az épületet a Budapest Filmtől a Kultiplex Kft. bérli, melynek többségi tulajdonosa a Sziget, kisebbségi tulajdonosai között pedig ott van a Tilos Rádió, amelynek stúdiója az épületben található. A Kultiplex Kft.-nek a Budapest Filmmel kötött szerződése kötelezi a bérlőket bizonyos tevékenységek folytatására, így például mozi fenntartására. A Kultiplexben december 31-én tartották az utolsó mozielőadást. A mozivetítések látogatottsága 2007 első negyedévében a budapesti Art Mozi-hálózat látogatottságának mindössze 1,2 százalékát tette ki. Az intézmény kiürítését november 15-ei határidőben jelölték meg, ez ügyben azonban még semmi nem történt.
Lapunk megkérdezte a rendezvényen jelen lévő fiatalok véleményét, megkértük, meséljenek a zenéről, a szubkultúráról, a karácsonyról.
Ákos szerint a buli elnevezésében csak egy szójátékról van szó.
– Az „X-Mass”-t két s-sel írták, angolul tömeget jelent. Azt a tömeget, amely karácsonykor ellepi a bevásárlóközpontokat, és bóvlikat vásárol. Az elnevezésnek annyi köze lehet az ott elhangzott zenékhez, hogy legalább olyan durvák, mint maga az elnevezés – mondja Ákos. – A deathmetal szubkultúra tagjai szeretik a brutális zenéket, de ugyanolyan életszerető, vidám, bulizni vágyó fiatalokból állnak, mint a legtöbb szubkultúra. Hívő keresztényt, buddhistát, ateistát, akárkit rabul ejthet ez a zene. Szerintem nincs belpolitikai ügy, csak pár nagyokos politikus jól félreértelmezte, és most feltűnési viszketegségtől vezérelve politikai előnyt próbál kovácsolni. Csak nehogy kárt okozzanak az üres fecsegéssel a szervezőknek, akik lehetővé tették nekünk, hogy ingyenes legyen a buli – magyarázza a húsz – éves fiú, akit arról is kérdeztünk, mit jelent számára a karácsony.
– Nagyon szeretem a karácsonyt, imádom a szépen kivilágított várost, az ünnepi ételeket. Az egésznek nosztalgikus, ártatlan, gyermeki varázsa van. Viszont a keresztény mitológiában betöltött szerepére nem igazán gondolok ilyenkor.
Epidemic egy fiatal lány, aki csak internetes nevének közléséhez járult hozzá. (Epidemic magyarul járványt jelent.)
– Az elnevezést a szervezők adták, gőzöm sincs, miért. Gondolom, kreatívnak tartották. Amúgy sem a buli nevét néztem, hanem, hogy milyen zenekarok fognak fellépni. Nem hinném, hogy feltétlenül bele kell magyarázni egy buliba a politikát vagy a vallást. Egyébként is szabad országban élünk. Engem rohadtul nem érdekel a politika, és a metálosok többsége is így van ezzel – magyarázza a fiatal lány, aki szerint a karácsony „egy ünnep, amit az ember családdal együtt vagy megünnepel, vagy nem”.
A lány pentagrammot hord a nyakában, és bevallása szerint LaVey törvényeit követve él. Anton Szandor LaVey alapította a 60-as években a Sátán Egyházát, amely azóta is működik Amerikában. Az Egyesült Államok hivatalosan önálló vallásként ismeri el a sátánizmust. LaVey írta a Sátáni Bibliát, amelyben kifejti, hogy az ember csupán egy az állatok közül, aki az „istentől való lelki és szellemi fejlődése” révén valamennyi élőlény közül a legveszélyesebbé vált. Egyik alapelve szerint „Sátán a bűnöknek nevezett dolgokat hirdeti, mert ezek vezetnek a testi, szellemi vagy érzelmi kielégüléshez”. A sátánisták az egót, az egyént tekintik istennek. A sátánizmus lényege az egyén fontossága, a létezés és az élet tisztelete a felsőbb hatalmak helyett. Fontos megemlíteni, hogy a sátánizmus nem egyenlő az ördögimádattal, amely az erőszakos kínzásoktól, az emberi áldozatoktól sem riad vissza.
A megbotránkoztatás a cél
A Fuck The X-mass partyn fellépő öt zenekar (Wolverine Blues Brothers, Age of Agony, Malediction, Gholgoth, Radikális Amputáció) műfajilag a gore metál tárgykörébe tartozik. A gore metál a metálzene egyik műfaja. A death metál és a brutal death metál hatásaként alakult ki. Szövegvilágát a patológiai, orvostudományi jellegű problémák, fertőzések jellemzik. A szokásos témák: belezések, amputációk, kínzások. Ádámot a gore metál szubkultúra kialakulásáról kérdeztük.
– A keményvonalas metálzene, a black, a death és a grind a populáris zenék ellen jött létre, így az emellé kiépült szubkultúra is erről szól. Összeáll egy csapat proli, akik ebben a másfél milliós városban kirekesztve érzik magukat. Olyan exhibicionisták, hogy különféle komplexusok miatt rendhagyó módon akarják megmutatni magukat. Ebből kiépül egy közösség. Az évek során ehhez egy társadalomellenes hang is adódik, majd ebben a közösségben egyre több olyan zenész is megjelenik, akik ezt a rendhagyó zenei stílust új irányokba tudják vezetni. Olyan elemek kerülnek a zenébe, amivel még tovább tudják növelni a szakadékot a kommersz zenék és a death vagy black metál között, majd létrejön a gore metál, amely csak a tömeg megbotránkoztatására épít. Nem is a zene a lényeg, senki se élvezi komolyan azt az értelmetlen hőbörgést – magyarázza a fiatal srác, aki szerint a megrendezett bulit nem szabad karácsonygyalázó akciónak tekinteni.
– Sok száz, az átlagostól jócskán eltérő gondolkodású fiatal összeverődik, akik akkor élvezik leginkább ezt az ünnepet, ha rendhagyó módon bulizhatnak egyet. A város másik felében meztelen lányok vonaglanak rudak körül, zseléfejű gyerekek százezer forintot vernek el. Ez a társaság mélyen taszítónak találja mindezt, és egy olyan esemény kicsúfolásával próbálja megbotránkoztatni a városban élő másfél millió embertársát, amely univerzálisan mindenkié lenne. Ameddig ez a másfél millió ember így felháborodik ezen, az ilyen partiknak van jövőjük. Az európai kultúrában Baudelaire óta él egy olyan vonal, amely a polgárok álszent, képmutató, taszító világát ott pukkasztja, ahol tudja: írtak már verset a Sátánhoz, kigúnyolták már a Himnuszt, ezeket az embereket az utókor mégis tiszteli. A mai média által irányított, politikaorientált, ideológiákat elferdítő, az értékeket a sárba döngölő világban vannak olyanok, akik a dekadencia jegyében az értékek groteszk mértékben való kigúnyolásával, a közélet felforgatásával hívják fel a figyelmet arra, hogy valami itt nagyon nincs rendben – foglalja össze Ádám a polgárpukkasztás lényegét.
Szalai Andrea 24 éves, szociális munkásnak tanul. Szerinte a politikusok jobban tennék, ha „nem kontárkodnának bele olyanba, amihez a világon semmi közük.” Kérdésünkre kifejti, az alapvető probléma az, hogy a karácsony elüzletiesedett, hiányzik a szeretet az emberekből.
– Vegyél fel hitelt, mert különben nem szereted a gyerekedet! Vásárolj, vásárolj, vásárolj! Miről is szólna eredetileg a karácsony? Volt valaha valami ürge, aki megszületett. Ez az ürge lett a keresztény világ megváltója, annak, aki hisz benne. Nem mindenki hisz benne, én sem. De tiszteletben tartom ezeknek az embereknek a hitét. A szeretet, mint eszmény is hiányzik az életünkből. A házasságok fele válással végződik, az állami gondozott gyerekek száma sem csökken. Akik családban élnek, azokat pedig hitelajánlatokkal vakítják el. Az emberek nyűgnek tekintik a karácsonyt, nem ünnepnek. A médiumok előveszik a megható történeteket, az emberek könnyeznek egy kicsit, aztán másnap reggel ugyanúgy belerúgnak a hajléktalanba. Semmi sem változik. Mutass egyetlen embert, aki azt mondja: „imádom a karácsonyt, énekelünk, finom illat száll a levegőben, és olyan jó, hogy végre együtt tudunk lenni a hétköznapok hajszája után”. Ez lenne a lényeg. De ez nincs. Van, aki ez ellen nem lázad, van, aki igen. Van, aki próbálja ünneppé tenni az ünnepet, van, aki ellentámadásba kezd, hogy micsoda botrányos elnevezés a Fuck The X-mass. Semmi más nem történt, csak néhányan jól érezték magukat. Nem kell az ilyesmit komolyan venni, még véletlenül sem. Aki ezt teszi, az meg is érdemli – magyarázza a fiatal lány, aki bevallja, a Radikális Amputáció fellépése tényleg botrányos volt, bár ő azt már nem várta meg.
Tavasszal lebontják
A Youtube nevű oldalon bárki megtekintheti a Radikális Amputáció fellépését. Az ötperces felvételen az együttes férfi énekese Mikulás-ruhába öltözve, gumicsizmában és piros tangában vonaglik a színpadon a Mennyből az angyal dallamaira. Az előadás fénypontja, amikor behoznak a színpadra egy bilit, az énekes egy széken guggol, miközben a bilit a hátsó fele alá tartják. Az együttes frontembere mintegy fél percen át erőlködik, a hangulat a tetőfokára hág, mégsem kerül széklet a bilibe.
– Biztos székrekedése van – hallatszik egy hang a közönségből.
Az együttes egyik számának címe: „Edd a meleg szart.” Idézzük a négysoros dalszöveget: „Ha keményet szarsz, gondolj az anyádra, hogy az isten f…ba szart a g…i világra. Ha keményet szarsz, gondolj az apádra, hogy a büdös p…ba csalt a meleg szarára.”
Tavaly Szenteste előtt egy nappal, december 23-án is tartottak egy Fuck The Xmass partyt, ahol még nem volt ingyen a belépőjegy, 999 forintba került. Az nyilván véletlen, hogy a LaVey által alapított sátánizmusban a Sátán száma a 9-es, amely egyben az „ego” száma is. (A kilencet bármilyen számmal megszorozva az eredményül kapott szám jegyeinek összege kilenc lesz.)
Az ld50.hu oldalon olvashatunk hozzászólásokat, hogyan készülődtek a bulira a szórakozni vágyók. Senki nem kérdezte meg, hogy miért az a buli elnevezése, ami. Ellenben valaki felvetette, miért nem inkább „fuck Mary vagy fuck Jesus” a rendezvény neve. Talán idén már úgy fogják hívni. Akkor azonban már nem a Kultiplexben fogják megrendezni, ugyanis a helyiséget tavasszal elkezdhetik lebontani. Ezt Martos Dániel, a fenti közlemény egyik aláírója, IX. kerületi Fidesz-KDNP-s önkormányzati képviselő mondta el a Demokratának. A képviselő emlékeztetett arra, a Kultiplex az előző ciklusban még kapott állami támogatást, de az ott székelő Tilos Rádió soha. Ezért volt megdöbbentő Hardy Róbert, SZDSZ-MSZP-s alpolgármester bejelentése, hogy az önkormányzatnak segítenie kell a Tilos Rádiónak új helyet találni.
Megkerestük a buli egyik szervezőjét is, aki örült nekünk. Kis türelmet kért tőlünk, mert „elég kényes lett a helyzet”, és a főszervező tudta nélkül nem szeretne nyilatkozni. Pár nap múlva küldött levelében elnézést kért, de a főszervező nem járul hozzá az interjúhoz. Átküldött egy közleményt, amely a Népszabadságban jelent meg. Dirner László, a művelődési házat üzemeltető cég vezetője kijelentette, hogy az X-Mass szó nem a karácsonyt jelenti, annak közismert rövidítése az X-Mas. Ez egy szójáték, az angol karácsony és tömeg szavak összevonásával. A szervezők ezzel legszentebb ünnepünk tömeges elüzletiesedésére utaltak, és a rendezvény elnevezésekor ezt a jelenséget kívánták elutasítani. Hozzátette, hogy az említett rendezvényen – amelyet nem az üzemeltető szervezett – nem hangzott el olyan kifejezés, amely bárki faji, vallási, nemzeti, nemzetiségi, nemi, politikai vagy egyéb hovatartozását sértené. Az üzemeltető ennek ellenére elnézést kér azoktól, akiket mégis sértett volna bármilyen módon a rendezvény.
Az ügyvezető arra is felhívta a figyelmet: a Kultiplex a város egyik legbékésebb szórakozóhelye, az éjszakai randalírozásokról szóló állítások valótlanok.
Hát jó. Nézzük meg a „Christmas” (Xmas) szó eredetét, amelynek jelentéséről már sok szó esett. A görög „Christos” és a latin „missa” (mise) szavakból eredetileg a „Christ’s mass” kifejezés alakult ki, amely „Krisztus miséjét” jelentette. Ebből lett a „Christmas” szó. Az X betű (görögül: chi) az Újszövetség korai változatában a Krisztus szó első betűje volt. A római ábécé a görög ábécéből vette át az X betűt. Az 1500-as években használták először az X-et a Krisztus szó rövidítésére. A „mass” két s-sel tehát nemcsak tömeget, hanem misét is jelent. Bár nem voltunk ott a Kultiplexben, a fiatalok elmondása alapján megállapítható, a rendezvényen egyetlen szó nem esett arról, amit egyébként a történelmi egyházak vezetői is hangsúlyoznak, hogy a karácsony elveszítette eredeti, szakrális jellegét. Ilyen üzenetet a fellépő együttesek dalszövegében sem lehet találni. Elgondolkodhatunk azon, hitelesen hangzik-e felháborodott védekezés olyanoktól, akiknek szavait és tetteit a megbotránkoztatás, a sértegetés, és nem a jobbító szándék vezérli?
Lass Gábor