Fotó: MTI/EPA-ANSA/Marco Costantino
Hirdetés

A német Mission Lifeline nem kormányzati szervezet (NGO) hajója kedd reggel kötött ki az olasz csizma orrán, Szicíliával szemközt található Reggio Calabriában.

Elsőként nők szálltak le, csecsemőikkel a kezükben, majd a nagyobb gyerekek. A hajón 89-en utaztak, köztük 55 felnőtt. Leszállhatott a Rise Above legénysége is. A hajó azért kapott kikötési engedélyt, mivel a migránsokat úgynevezett kutatási és mentési tengeri övezetben (SAR) vették fedélzetre – közölte a római belügyminisztérium.

Ugyanez nem vonatkozik a másik három NGO-hajóra, melyek nemzetközi vizeken vették fel a velük érkezett embereket.

Utóbbiak között van a német felségjelzésű Humanity 1, amely a szicíliai Cataniában kötött ki: a hajóról leszállhattak a nők, gyerekek és az egészségügyi ellátásra szorulók, de 35 embert nem engedtek partra lépni, és a legénység sem kapott kiszállási engedélyt. A hatóságok azonnali távozásra szólították fel az NGO-hajót, amely azonban nem akarja elhagyni a cataniai kikötőt. A hatóságok 55 ezer eurós (22,1 millió forint) bírságot vethetnek ki a hajóra. A Humanity 1 fedélzetén 99, felnőtt kíséret nélküli gyerek és fiatalkorú érkezett.

Korábban írtuk

Szintén a cataniai kikötőben van az Orvosok Határok Nélkül (MSF) szervezet által működtetett Geo Barents hajó, melyen a nők, gyerekek és betegek leszállása után még 215-en vannak, ők nem hagyhatják el a hajót. Az ott maradottak – többségében férfiak – hétfőn tüntetést rögtönöztek, hárman a tengerbe ugrottak, majd a mólón töltötték az éjszakát. A hatóságok egészségügyi ellátást biztosítanak a hajón tartózkodóknak.

Továbbra sem kapott kikötési engedélyt az Ocean Viking, amely a szicíliai Pozzallo magasságában várakozik. A francia SOS Méditerranée szervezet hajóján 234 migráns van, köztük 55-en tizennyolc éven aluliak. Az NGO szóvivője, Francesco Creazzo „elkeseredettnek” nevezte a hajón uralkodó hangulatot, hangsúlyozva, hogy a migránsok húsz napja vannak már a tengeren.

Ezzel egy időben az utóbbi 24 órában további csaknem ötszázan érkeztek a szicíliai partokra, az olasz parti őrség nyújtott nekik segítséget.

A Salvamento Maritimo Humanitario baszk szervezet közösségi oldalán bejelentette, hogy az Aita Mari nevű hajója egyenlőre nem indul el, amíg „nem tisztázott”, hogy kiköthetnek-e az olasz partokon.

„Ezen az úton előre! Olaszország nem lesz az emberkereskedők cinkosa. Végre valaki elkezdte megérteni?” – reagált Matteo Salvini kormányfő-helyettes, kikötőkért felelős miniszter.

Politikai és jogi vita tárgya, hogy a kikötőket nem automatikusan nyitják meg az érkező migránsok előtt. Matteo Piantedosi belügyminiszter legutolsó nyilatkozata szerint az emberieséggel egy időben a törvényeket is tiszteletben kell tartatni. Az Il Giornale című jobboldali napilap felmérése szerint az olaszok 63 százaléka támogatja a korábbi baloldali kormányokhoz képest „szigorúbb” migrációs politikát.

„Olaszország befogadó” – hangoztatta Sergio Mattarella államfő a Migrantes egyházi alapítványnak kedden küldött üzenetében.

Giovanni Maria Flick egykori igazságügyi miniszter a La Repubblica napilapnak azt mondta, a jelenlegi jobboldali kormány rendelkezése az NGO-hajók olasz vizekről való kitiltásáról „ellentmond a nemzetközi tengeri jognak és az olasz alkotmánynak is”.

A tengeri jog szakértőjeként ismert Giuseppe Loffreda az Il Messaggero című napilapnak úgy nyilatkozott, az NGO-hajók által nemzetközi vizeken fedélzetre vett emberek „nem hajótöröttek, hanem migránsok”. Hozzátette: a nemzetközi konvenciók értelmében akkor minősülnének befogadásra jogosultaknak, ha az országokhoz tartozó SAR-övezetekben nyújtanának nekik mentést. Megjegyezte, hogy az NGO-hajók a fedélzetre vett emberek „ellátására és befogadására” kialakított vízi járművek.