Csák János: pótolhatatlan és páratlan a népfőiskolai hálózat tevékenysége
Pótolhatatlan és páratlan a népfőiskolai hálózat tevékenysége, összpontosuló ereje, amely mögött ott húzódik az a több száz, ezer ember, akikkel kapcsolatban állnak – mondta a kultúráért és innovációért felelős miniszter pénteken a Lakitelek Népfőiskolán tartott szakmai napon.Az elmúlt év nyarán Lakiteleken megalakult Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat alapító szervezeteinek előadásait követően Csák János elmondta: „a magyarok feladata az, hogy megvalósítsák kultúrájuk innovációját, amihez egy innovációs kultúra létrehozásán át vezet az út”. A miniszter szerint a kihívást az jelenti, hogy az őseink által létrehozott kulturális örökséget és fizikai javakat, illetve az elmúlt években a népfőiskolák által felhalmozott tudást, hogyan lehet a legjobban hasznosítani – fogalmazott.
Kiemelte: a hálózat feladata, hogy a rábízott eszközökből a lehető legtöbbet hozza ki. Minden perc és minden forint, amivel nem ezt tesszük, eltűnik a múltban, és nem lehet újra visszahozni – fogalmazott Csák János. A miniszter szerint úgy kell a magyar kultúrába az innovációt behozni, hogy az a legkülönfélébb technikai vívmányokat használó fiatalokat is „bevonzza”. Az eddig kialakult jó gyakorlatok elterjesztésében pedig nagy szerepe van a Nemzeti Művelődési Intézetnek.
A jelenlévőktől a Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat bővítését kérte és azt, hogy a népfőiskolák használják ki a rendelkezésre álló eszközöket, anyagi és emberi erőforrás-lehetőségeket, mert „helyettünk senki nem viszi át a magyar kultúrát a másik partra” – tette hozzá. Pataki András, a Kulturális és Innovációs Minisztérium művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkára köszöntőjében elmondta: „a népfőiskolai mozgalom azt az alapvető funkciót tölti be, amely az ember fogyasztói társadalmi vonatkozásait tudja teljes mértékben és radikálisan megváltoztatni”. Másrészt Kárpát-medencei kisugárzásával a szellemi értékek vonatkozásában is bázis tud lenni – fogalmazott.
Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke, a Népfőiskola Alapítvány kuratóriumának elnöke megnyitójában elmondta: a szakmai napra olyan települések és szervezetek képviselőit hívták meg, ahol nyitottak egy népfőiskola létrehozására. A várományosoknak a találkozó révén lehetőségük nyílik megismerni a népfőiskolai hálózat szerkezetét, működését. A szakmai nap célja továbbá egy gyors helyzetkép felvázolása a kormányzatnak – fogalmazott Lezsák Sándor.
Kárpáti Árpád, a Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat megbízott vezetője elmondta: a népfőiskolák hálózati működése közös szellemi alapon, közös módszertant és erős kommunikációt, közös fellépést tesz lehetővé. Olyan értékalapú erőforrásgazdálkodás, amelyben a népfőiskolák egymást kiegészítve és erősítve megsokszorozzák a hálózat tagjainak lehetőségeit és eredményességét. Závogyán Magdolna, a Nemzeti Művelődési Intézet ügyvezetője, a népfőiskolai hálózat alapító tagja arról beszélt, hogy a kultúrstratégiai intézményként működő szervezet tevékenységének központjában a közösségi művelődés fejlesztése áll annak intézményi, szakemberellátottsági, tevékenységi és forrásteremtési oldalával.
Nyári Gábor, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Levéltár (RETÖRKI) ügyvezető igazgatója, a népfőiskolai hálózat alapító tagja előadásában kiemelte: különösen fontos, hogy a legfrissebb kutatási eredmények minél előbb megjelenjenek az oktatásban, illetve eljussanak a társadalom szélesebb rétegeihez. A RETÖRKI tudományos közösségének véleménye szerint így érhető el, hogy a közösségi emlékezetben elfogadottá váljon az a tézis, amely szerint a rendszerváltás – minden hibája és árnyoldala ellenére – átvezette Magyarországot a kommunista diktatúrából a parlamentáris demokráciába – fogalmazott. A Lakitelek Népfőiskolán zajló szakmai napon részt vett Vitályos Eszter, a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára is.