Készült az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének megbízásából

Hirdetés

– ez a felirat jelent meg a Közös értékeink című videó végén, melyet a Nyugati Pályán tett közzé, 2021 márciusában.

A reklámnak is beillő anyag egy olyan, erősen egyoldalú, kormányellenes kampány része volt, amelyet amerikai adófizetői pénzekből, az USA helyi követségének megbízásából a Splendidea Communications nevű cég hajtott végre.

A Splendidea közvetett tulajdonosai régi ismerősei a magyar közélet iránt érdeklődőknek. A szálak különböző tulajdonos cégeken keresztül ahhoz a Somogyi Zoltánhoz és Szabados Krisztiánhoz vezetnek, akik az ezredforduló környékén az SZDSZ körül bukkantak fel. Ők később Political Capital nevű cégükkel voltak a Gyurcsány-kormány, illetve annak nemzetbiztonsági szolgálatának tanácsadói súlyos százmilliókért, míg végül az MDF leépülésénél működtek közre. Sőt Somogyi kampányfőnök az MDF emlékezetes bakivideója idején.

Sokat mondó, hogy az egykori Gyurcsány-kormány tanácsadói körét találta meg az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége hirdetési pénzeivel. Erre a fent ismertetett „teljesítmény” nem adhatott alapot, sokkal inkább az állhatott a háttérben, hogy Somogyiék kormányellenes elfogultsága az elmúlt években is egyértelmű volt.

Korábban írtuk

Sőt, a szintén jó tengerentúli kapcsolatokkal rendelkező Kész Zoltánnal Somogyi Márki-Zay Péter kampánya környékén is felbukkant. Együtt működtetik az úgynevezett Polgári Platformot, amely szervezet egyik digitalizációs tanulmányát a baloldali összefogás választási programjába is bevették. Ennek kapcsán maga Somogyi közölte 2021 decemberében, hogy megállapodás született az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje, Márki-Zay Péter és a Polgári Platform (PP) civil szervezet között.

A szociológus a választás előtti napon, 2022. április 2-án egyébként még arról beszélt, hogy „[…] a felmérések dacára az ellenzék képes lehet megnyerni a választást”, sőt, azzal a címmel adott interjút: Az ellenzék képes lehet megnyerni a választást. Végül a Fidesz csaknem húszszázalékos különbséggel győzött, és a Somogyi által közös programalkotással támogatott Márki-Zay kétharmados vereséget szenvedett.

Más területen persze Somogyiék azért sikeresek voltak: rengeteg pénzt kerestek. A Splendidea Communications Kft. 2021-ben 297 millió forintos nettó árbevételt ért el, az adózás előtti eredménye pedig 26 millió forint volt. Egy internetes hirdetésfigyelő oldal szerint a Nyugati Pályán csak a Facebookon több mint 106 millió forintot hirdetett el, ebből a Splendidea több mint 105 millió forintnyi hirdetést intézett.

Figyelemreméltó, hogy a Nyugati Pályán a magyarországi dollármédia fenntartásában szintén közreműködik. Így például a Magyar Hang nevű portálon fizet cikket, de hirdetését a Válasz Online nevű internetes oldalon is elhelyezte az elmúlt napokban. Mindemellett utóbbi oldalon A kínai rablóhitelről címmel úgynevezett támogatott tartalmat is megjelentettek az amerikai nagykövetség pénzéből. A kínai hitel kritizálása azért is érdekes, mert még 2017-ben jelent meg hír arról, hogy Kína lett az Egyesült Államok legnagyobb hitelezője.

Végül, de nem utolsósorban, a Jelen nevű hetilap internetes portálján is megtalálhatóak a Nyugati Pályán fizetett tartalmai. Az oldal főszerkesztője Lakner Zoltán, a Gyurcsány-kormány, illetve az MSZP volt tanácsadója. Ezzel az indulásakor Bajnai Gordon által ajánlott portál is a dollármédiumok sorába került.

Az eredeti cikk Dollármédia: Amerikai pénzből százmilliókért hirdetnek Gyurcsány emberei Magyarországon címmel olvasható az Origó.hu oldalán.