A Bizottság vizsgálatot követel a főigazgató ingyenes repülőjegyei miatt
Az Európai Bizottság (EB) vizsgálatot követel, amiért vezető közlekedési tisztviselője ingyenes repülőutakat fogadott el a katari kormánytól – írta a Magyar Nemzet kedden.A Magyar Nemzet idézte a brüsszeli Politico című lapot, amely a birtokába jutott adatok alapján azt írta, Henrik Hololei, az EB közlekedési osztályának főigazgatója kilenc alkalommal repült ingyen business osztályon a Qatar Airways légitársasággal 2015 és 2021 között. Az ingyenes utak közül hat az európai légtér Katar előtti megnyitására vonatkozó megállapodás összeállítása közben történt, ebből négyet a dohai kormány vagy egy Katarhoz kötődő csoport fizetett – írták.
Hozzátették: Henrik Hololei nem volt hajlandó kommentálni az uniós ügyekkel foglalkozó hírportál értesüléseit, a bizottság szóvivője azonban megvédte a bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatójának döntését, amiért elfogadta a Qatar Airways ingyenes repülőútjait. „Minden részletezett küldetést (.) engedélyeztek és a vonatkozó szabályoknak megfelelően hajtották végre” – idézték a szóvivőt, aki szerint az esetleges összeférhetetlenséget „gondosan mérlegelték és kizárták”.
A Magyar Nemzet emlékeztetett rá: december elején a belga rendőrség korrupció vádjával letartóztatott több embert, köztük Eva Kailit, az Európai Parlament akkori alelnökét. A gyanú szerint ugyanis a csoport tagjai külföldi országok érdekeit képviselték a testületben, köztük Katarét és Marokkóét, amiért több száz ezer eurót kaptak. A brüsszeli korrupciós botrány kirobbanása után az arab országgal a legtöbb folyamatban lévő szerződést felfüggesztették, hogy a nyomozás felderíthesse, hány ember érintett az ügyben és mekkora befolyása volt Katarnak – írta a lap.
Megjegyezték: az EU és Katar közötti légügyi egyezményt – amelyet az Európai Bizottság vett védelmébe – nem függesztették fel.
A Magyar Nemzet azt írta, a bizottság által közérdekű adatigénylésre a Politicónak megküldött adatok „tartalmazzák a Qatar Airways vezető uniós tisztviselőinek a közlekedési osztályon dolgozó összes járatát 2015. január 1. és 2022. január 1. között, amely időkeret magában foglalja az európai légtér Katar előtti megnyitásáról szóló tárgyalásokat is”. A bizottság 2016 júniusában kapott megbízást az ügylet kidolgozására, és 2021 októberében írta alá a végleges megállapodást – jegyezték meg.
A lap szerint 2017 januárjában, „vagyis néhány hónappal azután, hogy Hololei csapata a bizottságnál megkezdte a Katarral kötendő légi közlekedési megállapodás kidolgozását”, Hololei elfogadta az állami tulajdonú Qatar Airways ingyenes business osztályú repülőútjait Brüsszelből Dohába és vissza, az utazást a katari kormány fizette.
Mint írták, „a légi közlekedési megállapodás a katari székhelyű légitársaságok, köztük a Qatar Airways számára biztosít leszállási jogot a legtöbb uniós célállomáson, így a légi fuvarozó számára jövedelmező hozzáférést kínál a 450 millió fogyasztót számláló piachoz”. Cserébe az uniós légitársaságok kölcsönös jogokat kaptak egy kevesebb mint hárommillió fős piacra, ám a dohai repülőtéri csomópont stratégiailag fontos bázist jelent Európa és Ázsia nagyvárosai között – írták.
A Magyar Nemzet közölte azt is: a bizottság szóvivője azzal érvel, hogy Hololei katari látogatása nem része az EU-Katar légi közlekedési tárgyalásoknak, hozzátéve, hogy a bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatója „soha nem volt része” a megállapodásról tárgyaló csoportnak.
Hololei ugyanis a tárgyalásokon dolgozó osztályt vezette, és következetesen népszerűsítette a Katarral való együttműködést a nyilvánosság előtt. 2019 februárjában méltatta például a Katar és az EU közötti „őszinte elköteleződést és nyílt párbeszédet”, 2019 júniusában pedig találkozott Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti katari közlekedési miniszterrel, amikor a páros megvitatta „a katari-európai kapcsolatok javításának eszközeit a polgári légi közlekedés és szállítás területén.” – írta a lap.
Hozzátették: a légiközlekedési megállapodás kidolgozása közben Hololei ingyenesen utazott a Qatar Airways társasággal az Arab Légifuvarozók Szervezete (AACO) által szervezett találkozóra is, amelyen a Qatar Airways vezérigazgatója szerepel a végrehajtó bizottságában.
A Magyar Nemzet azt írta, a Politico szerint „Hololei ingyenes útjainak napvilágra kerülése új vizsgálat alá helyezi a bizottságot azzal kapcsolatban, hogy az EU politikai igazgatói hogyan kezelték a katari kormány lobbitevékenységét”. Idézték Vicky Cann-t, a vállalati lobbizásnak az EU politikai döntéshozatalára gyakorolt hatását vizsgáló Corporate Europe Observatory nevű civil szervezet munkatársát, aki szerint Hololei utazási programja „felfedi, hogy a Katargate nem korlátozódik az Európai Parlamentre, és azt is, hogy nem elég szilárdak az EU etikai szabályai, a jelenlegi szabályok betartatása pedig túlságosan gyenge”. Idézték a Transparency International munkatársát is: Nicholas Aiossa kijelentette, hogy Hololei ingyenes repülőútjainak nyilvánosságra hozatala „független vizsgálatot kell hogy eredményezzen az Európai Bizottságnak a Katarhoz fűződő kapcsolataiban”.
A Magyar Nemzet emlékeztetett rá: a tárgyalások során a légi közlekedési megállapodást súlyos bírálatok érték, különösen az európai hosszú távú légitársaságok és a szakszervezetek részéről, akik azzal érveltek, hogy az aláásta a versenyt.