Azonnali cselekvésre van szükség a magyar borászat érdekében
Sürget az idő
Bár a minőség világszínvonalú, nincs olyan emblematikus borunk, amivel Magyarországot azonosítanák a világban. A sokszínűség nem adható el, ehelyett kitörési pontokat kell keresni az egész Kárpát-medencében gondolkodva. Ezen múlik a magyar bor jövője – hangzott el a legjelentősebb szakmai összejövetelnek számító éves Borkonferencián.
A cikk emailben történő elküldéséhez
kattintson ide,
vagy másolja le és küldje el ezt a linket: https://demokrata.hu/magyarorszag/surget-az-ido-651589/
Hirdetés
Az utolsó órában vagyunk, ha nem lépünk, tovább csökken a termőterület, előretör a konkurencia, és egy idő után nem éri majd meg borral foglalkozni, halott közgazdasági modellé válik – kongatta meg a vészharangot az Agrárminisztériummal partnerségben immár 11. alkalommal megszervezett tanácskozáson a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos. Rókusfalvy Pál ugyanakkor leszögezte, hogy szerencsére soha nem látott összeg, évente 3 milliárd forint áll rendelkezésre a 2023–2026 közötti nemzeti bormarketing-stratégia kidolgozására. Cél, hogy eszmei és anyagi értelemben is nőjön a magyar bor elismertsége – ez a gondolat rímelt Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter köszöntőjére, aki szintén ezt hangsúlyozta.
A stratégia kidolgozása csapatmunka lesz nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező szakemberek bevonásával. Kutatás, elemzés, trendfigyelés, digitalizáció – ezek a hívószavak. Kulcskérdés a hatékonyság, ezért folyamatosan mérni fogják a marketing eredményeit.
Szintén alapkérdés Rókusfalvy Pál szerint, hogy mi az a termék, amit el akarunk adni. Nincs ugyanis olyan emblematikus produktum, amivel Magyarországot azonosítanák a világban. Ezen változtatni kell, hiszen a sokszínűséget nem lehet kommunikálni. Kitörési pontokat kell keresni, miközben az egész Kárpát-medencében gondolkodunk. Meg kell találni a regionális szerepünket, együttműködve például a szlovénokkal a számukra is fontos furmint marketingelésében.
– A V4 mintájára létre lehetne hozni a W, azaz Wine 4 szövetséget – vetette fel Rókusfalvy Pál.
Tokaj még mindig nem kapja meg a méltó elismerést, ennek ügyét tehát koncepciózusan be kell építeni a stratégiába – hangoztatta a kormánybiztos a tanácskozáson, ahol az is kiderült, hogy az éves hazai borfogyasztás mindössze 18 liter fejenként. A tokaji borvidék illő pozíciójának kiharcolásához fokozottan kell érvényesíteni az eredetvédelmet, hogy ne lehessen ugyanazt a terméket akár százszoros különbséggel piacra dobni.
– Ne lehessen tokaji aszút 2000 forintért kínálni, mert akkor soha nem tudjuk majd 200 ezerért eladni – húzta alá Rókusfalvy Pál.
Nem mindegy az sem, hogyan csomagoljuk a bort. Kutatásokból tudható, hogy jelentős azon fogyasztók aránya, akik címke, arculat alapján választanak, és egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelmi szempontokat is.
Egyre kevesebb fiatal érdeklődik a bor iránt – figyelmeztetett Rókusfalvy Pál. Ezért fontos az ismeretek szélesítése. De ezt a borászok körében is el kell indítani. Piaci, közgazdasági ismeretekre is szükség van a szakrális, érzelmi összetevők mellett. Üdvözlendő a Tokaj-Hegyalja Egyetem létrejötte. Célul kell kitűzni, hogy a magyar borászok a legfelkészültebbek legyenek a világon.
A magyar bormarketingnek a jövőben minden lehetséges platformon, csatornán jelen kell lennie – vázolta a terveket Rókusfalvy Pál. Hozzátette, fontos, hogy maguk a borok is hozzáférhetők legyenek e felületeken néhány kattintással.