Hajók és folyók a közlekedésfejlesztésben
A magyar és nemzetközi szakemberek számára szervezett találkozó célja olyan civil fórum létrehozása volt, amely a társadalmi szervezetek és a hatóságok közötti együttműködést erősíti az Európai Duna Régió Stratégia keretén belül.
A helyettes államtitkár rámutatott: a folyamatosan emelkedő üzemanyagárak, a környezeti terhelés egyre növekvő mértéke egyértelműsíti, hogy a jelenlegi közlekedési munkamegosztás hosszú távon nem fenntartható. Az egyéni és közösségi közlekedésben, a személy- és áruszállításban egyaránt teret kell nyerniük az energiahatékony és környezetkímélő megoldásoknak.
A nagyobb tömegű és távolságú teherszállításban a mind terheltebb közutak helyett a vasút mellett a vízi utaknak is erőteljesebb szerepet kell vállalnia. A közösségi közlekedésben pedig érdemes lehet megvizsgálni például a budapesti agglomerációból érkező forgalom részleges folyóra terelésének lehetőségét.
Az eseményen a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) átadta a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság számára az IRIS Europe II uniós projekt részeként beszerzett AIS (automatikus azonosító rendszer) készülékek egyikét. Az eszköz használata a tervek szerint 2011. július 1-jétől kötelező lesz a nagyhajók és kompok számára a folyók magyarországi szakaszain.
Az NKH 145 készüléket ad használatba az év első felében. A fedélzeti eszközzel felszerelt hajó tartózkodási helyét és haladási irányát a budapesti irányítóközpont, a katasztrófavédelem, a határrendészet, a vámhatóság, a vízügyi és környezetvédelmi szervek folyamatosan nyomon követhetik. A rendszer eszköz további adatokat is szolgáltat a járművek üzemeltetőjéről, nyilvántartásba vételének helyéről, a szállított áru mennyiségéről stb.
A Nemzeti Civil Alapprogram támogatásával megvalósult rendezvény szervezője a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület volt.