Tarlós István (Fidesz-KDNP) azt mondta, hogy ezzel egy teljesen kilátástalannak vélt helyzetet oldottak meg. Véleménye szerint a derogáció megadásával semmi akadálya nincs annak, hogy a francia gyártó megkapja a végleges típusengedélyt is. Hangsúlyozta, hogy a 2010 őszi állapotokhoz képest „főnixszerű” mutatványt vittek véghez az Alstommal együtt: módosították, majd újra életbe léptették a szerződést, és kiiktatták belőle azokat a pontokat, amelyek jogi szempontból elfogadhatatlanok voltak.

Kérdésre válaszolva közölte, az Alstom azt ígérte, hogy a műszaki lehetőségekhez képest a legkorábban elkezdi leszállítani a szerelvényeket.

Az Alstom Transport a derogáció megadására hétfői közleményében úgy reagált: kedvezőnek ítélik az NKH döntését, és folytatják a típusengedélyeztetési eljárást az aláírt megállapodásban rögzített ütemezésnek megfelelően, a BKV és az NKH szakembereivel együttműködve.

Az Alstom augusztus 17-én juttatta el két kérelmét (típusengedély és derogációs kérelem a fékrendszerrel kapcsolatban) az NKH-hoz, miután megállapodott a fővárossal a régi szerződés módosításokkal elfogadott újbóli érvénybe léptetéséről. Ennek értelmében az Alstomnak a szerződés újbóli életbelépésétől (augusztus 15.) számított 300 napon belül meg kell szereznie a végleges típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, és 330 napon belül le kell szállítania az első szerelvényt Budapestre.

A gyártó augusztus közepén jelezte, hogy módosítottak a korábban kifogásolt fékrendszeren. Bizonyos részei viszont továbbra is eltérnek a magyar szabályoktól, az Alstom ezért nyújtotta be derogációs kérelmét.

Az Alstom és a BKV 2006-ban kötött szerződést a 2-es és 4-es metró vonalára szállítandó szerelvények gyártására. Ezt tavaly októberben nem teljesítés miatt felbontották, majd miután Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója megállapodott a módosításáról, idén augusztus 15-én hatályba lépett a megváltoztatott szerződés.

A kontraktust a BKV azért mondta fel tavaly október 20-án, mert az Alstom nem tudta határidőre megszerezni a 2-es vonalra szánt szerelvények végleges típusengedélyét, többek között azért, mert a NKH nem látta bizonyítottnak, hogy a francia gyártó fékrendszere azonos biztonsági szintet képvisel, mintha azt a magyar előírások szerint építették volna.

(MTI)