Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
Hirdetés

– Hogyan, milyen inspirációra alakult meg a zenekar, és kik azok a barótiak, akik az együttes alapítására adták a fejüket?

– Az erdővidéki Barót bár a mai napig eldugott és talán némileg el is feledett kisrégiója Erdélynek, az évszázadok során mindig olyan embereket adott a magyarságnak, akik a nemzet kultúráját, tudományát, műveltségét gyarapították. Az ő nyomdokaikba szerettünk volna lépni a magunk szerény tehetsége szerint a Cseresznyés Szilamér basszusgitáros kezdeményezésére 2002-ben alakult együttesünkkel. A ma is aktív alapítók közé tartozik még Cseresznyés Emília énekesnő, aki amúgy a sérült gyermekek gondozásával foglalkozó baróti Laura Házat működteti.

– Milyen zenei előéletük volt?

– Mindhárman muzsikáltunk már korábban, és benne voltunk a népzene világában is. Bennünket, de a zenekar akkori, szintén alapítóknak mondható tagjait is a zene, a szülőföldünk, a gyökereink iránti elköteleződés vezetett, ezt tükrözi együttesünk neve és stílusa is. Nemcsak a TransylMania régi tagjai, de az újabbak is fontosnak tartják az együtteshez köthető évfordulókat, ünnepeket. Például a tizenötödik és a huszadik születésnapunkat is kétnapos ünnepi koncerttel és színes, családbarát programokkal ünnepeltük meg. És azt is tudni kell rólunk, hogy visszajáró oktatói vagyunk a bikali, illetve az idén már második alkalommal megrendezett baróti zenetábornak is.

A zenekar tagjai

Melkuhn Róbert (furulya, fuvola)
Sárosi Péter (billentyűsök)
Tasi Nóra (ének, vokál)
Cseresznyés Szilamér (basszusgitár, alapító)
Cseresznyés Emília (ének, vokál)
Pakot István (ének, vokál)
Tókos Imre (gitár)
Karácson Zsolt (dobok)
Gáspár Álmos (hegedű)

– Amit a TransylMania játszik, rokonítható a Kormorán zenéjével, bár vannak különbségek is. Adott-e bármiféle példát a Kormorán vagy más együttes önöknek?

– Megalakulásunk esztendejében óévbúcsúztató koncertet adtunk Székelyudvarhelyen, ennek egy részét közvetítette a Duna Televízió. Akkor saját szerzeményeket és Kormorán-dalokat adtunk elő. Valahogy így kerültünk velük kapcsolatba; később közös erdélyi-székelyföldi turnét is tettünk. Természetesen hatott és hat is ránk a zenéjük, pláne hogy az utóbbi időben hegedűsünk, Gáspár Álmos, illetve dobosunk, Karácson Zsolt a Kormoránban is játszik. Emellett sokat segített nekünk vezetőjük, Koltay Gergely, aki első, 2004-ben megjelent lemezünk producere volt. A közös munka révén ismertük meg a profi stúdiózás rejtelmeit, a zenei világ, a zeneipar sajátosságait. Egyébként amikor megalakult a TransylMania, Erdélyben nem volt etno-rockot, folk-rockot játszó együttes. Tudtuk, hogy az anyaországban van már hasonló kezdeményezés, így mi hangsúlyozottan az erdélyi magyar népdalvilág felé fordultunk.

– Sokáig úgy tűnt itthon, hogy Erdélyt elsősorban az autentikus népzene uralja. Ha innen nézzük, nagy újítás a TransylMania zenéje. De hogyan fogadta ezt az erdélyi zenei szcéna?

– A tiszta népzenét játszók körében némi felhördülést váltott ki a muzsikánk. A kezdeti fejcsóválások azonban mára abbamaradtak, a műfaj ismert és elismert lett. Együttesünk ars poeticája már a kezdetekkor elég világos volt, azaz ötvözni akartuk az erdélyi népzenét és a rockot, ehhez pedig főként helyi költők verseit szerettük volna társítani. Szakmai szempontból az is lényeges volt, hogy a népzenei motívumokhoz, dallamokhoz nem nyúlunk hozzá, hanem egy az egyben beleszőjük a muzsikánkba. Ami érdekes lehet még, hogy a népzene páratlan ritmusait használjuk alapként, de oly módon, hogy organikus, egységes egészet alkossanak a rockzene páros ritmusaival.

Fotó: Demokrata/Vogt Gergely
A TransylMania zenekar

– Az örök változatlanságban hisz a zenekar, vagy megenged magának bizonyos kalandokat?

– Ahogy mondtam, már az indulásunkkor is világos volt, hogy mi erdélyi magyar népdalokat dolgozunk fel, magyar verseket zenésítünk meg etno-rock, folk-rock stílusban. Tartottuk is magunkat ehhez, de ahogy telt az idő, némiképp elmozdultunk erről a ponttól, és olykor a dzsessz, illetve a fusion elemeivel is kísérletezünk.

– Milyen az együttes nyugati fogadtatása?

– Érdekes és egzotikus zenének tartják a TransylMania muzsikáját. Akik nem értik a szövegeinket, azok is rá tudnak hangolódni a sajátos dallamainkra, lüktető ritmusvilágunkra. A Balaton-parton is adtunk számos olyan koncertet, ahol a közönséget zömmel nyugati, pontosabban német turisták alkották. Táncoltak végig. Elindultunk az Ismerj meg, Európa elnevezésű koncertkörútra 2017-ben, felléptünk Budapesten, Bécsben, Münchenben, Brüsszelben, Dublinban és Manchesterben is. Tény, hogy alapvetően az adott városnak és környékének a magyarsága jött be a koncertjeinkre, de a nem magyar anyanyelvűek is jól fogadták, élvezték a muzsikánkat.

– Román rajongói is vannak a zenekarnak?

– Nem mondanám őket rajongóknak, de akad hallgatóságunk a románok körében is. Legutóbb Gyulafehérváron koncerteztünk a Valori în tradiții / Érték a hagyományban elnevezésű kétnyelvű eseményen, ahol román honfitársaink is jót buliztak a magyar etno-rock, folk-rock muzsikánkra. Szép példája ez annak, hogy a minőségi zene össze tudja kötni az emberi lelkeket, képes lebontani a szekértáborok határait. A koncertek végén az egyik román zenekar arra kért bennünket, hogy lépjünk fel velük együtt, zenéljünk közösen. Sajnos rossz élményeink is vannak. Például egy román folk-rock együttes a mi nevünket használja, bár mi sokkal régebb óta vagyunk jelen az ottani zenei szcénában. Nem tudtuk elérni, hogy megváltoztassák a nevüket, most is Transylmania Bandként futnak.

– Említette, hogy zenei táborokban is ténykednek, játszanak. Itt csak muzsikáról van szó, vagy egyfajta misszió ez a gyerekek székely-magyar tudatának erősítésére?

– Kiemelkedő jelentőségű számunkra, hogy zenélni taníthassuk fiataljainkat, és hogy a zene révén erősítsük önazonosságukat, szülőföldjük, nemzetük, vallásuk iránti elköteleződésüket. Magyarbikalon a helyi református lelkipásztor, Szabó Mihály érdeme, hogy már évek óta visszajárhatunk, ezzel pedig elültethetjük a környékből összesereglő gyermekekben a zene iránti szeretet csíráit. Hab a tortán, hogy ma már olyan, egykori zenetáboros diákjaink is vannak Bikalról, akik maguk is együttest alapítottak, és fellépnek Erdély-szerte.

Korábban írtuk

– Otthon, a zenekar bölcsőjében mennyire népszerű a tábor?

– Régi vágyunk teljesült tavaly, amikor végre Baróton is megszületett az első erdővidéki zenetábor, amely a helyi református egyházközség papja, Tordai Árpád, illetve az önkormányzat és új vezetője, Benedek-Huszár János polgármester összefogása révén jött létre. Mi sem bizonyítja jobban, hogy már itt is nagyon megérett a helyzet a zenetáboros mozgalom beindítására, mint hogy egyre-másra kezdtek megalakulni a gyerekzenekarok. Merthogy tehetségekből Baróton és környékén sincs hiány! Idén a második százfős tábor szervezésekor már az első pár napban elfogytak az online jelentkezésben meghirdetett helyek! Jó érzés közvetlenül a szülőföldünknek és fiataljainak is adni abból a sok felhalmozott tapasztalatból, amelyet szereztünk. És jó érzés a csillogó gyermekszemekbe nézni egy-egy hosszú próbanap után, látni, hogy van értelme a munkánknak! Ugyanakkor létezik olyan rétege is a székelyföldi magyar fiatalságnak, amely a román manele stílusú zenét hallgatja, és egyre inkább hódít a balkáni meg a lakodalmas muzsika is. De bizakodva mondom, hogy mindig volt, van és lesz egy olyan széles tábor, amely érti, keresi, sőt, tanulja is a minőségi zenét. Ezért nem mindegy, hogy gyermekként milyen stílusokkal ismerkedik meg az ember, és ezért fontos számunkra, hogy oktassunk is.