Fotó: Bánkuti Leticia
Hirdetés

A művészek kedvelt üdülőhelye volt Fonyód a múlt század elején, hiszen páratlan panorámája sokaknak ihletet adott. Szinyei Merse Pál legalább tíz tájképet alkotott a környékről, bár a festőművészt rendre feldühítette az állandóan változó Balaton látványa, „tehetségtelen víznek” nevezte. Először a part közelében próbálkozott, majd a mostani beszélgetésünk színhelyén, a Szaplonczay sétányon. Ami viszont egy festőnek átok, a fotósnak áldás.

– Mindennap más arcát mutatja a Balaton. Ha minden egyes nap ugyanabban az órában kiállsz ugyanarra a pontra, és még ugyanabba az irányba is fotózol, akkor sem fogod ugyanazt a képet kapni, és szerintem ez a csodálatos benne. Azt pedig nem lehet megmondani, melyik a legszebb arca, számomra mindegyik. Ha valaki igazán körbetekint, észreveszi a mindennapi csodát.

Fotó: Bánkuti Letícia

Ez a mindennapi csodakeresés indította el az úton Bánkuti Letíciát is, aki bár fotográfuscsaládból származik, és a gyerekkorát műteremben töltötte, sokáig más irányba tartott az élete.

– Nagyszüleim és dédszüleim is fényképészek voltak itt, Fonyódon. Házuk és műtermük a jelenlegi Főtér közelében található élelmiszerüzletnél állt. Ők készítették a környékbeli lakosoknak az igazolvány-, ballagási, és tablóképeket, vállaltak esküvői fotózást. Gyerekkorom meghatározó élménye, hogy bejártam a sötétkamrába, ahol az akkor még fekete-fehér képeket hívták elő. Én rakhattam fel a vizes képeket a krómlapra, és úgy szárítottuk, vágtuk körbe. Dédpapámnak volt egy Fonyódon szállóigévé vált kérdése: „Szép legyen, vagy hasonlítson?”

Fotó: Bánkuti Letícia

A dédszülő mondata a mai modern világban is megállná a helyét, a különféle applikációkkal és effektusokkal ma már jóval könnyebb elérni a kívánt hatást. Bánkuti Letícia feleleveníti, hogy az okostelefon és Photoshop előtti világban milyen eszközökkel javítottak a képeken.

– Nagymamám a retusálást egy pengével végezte. A hibát lekaparta, eltávolította, majd kifestette, megrajzolta ceruzával, és végeredményképpen csodálatos arcok néztek vissza a képekről. Gyerekként magamba szívhattam a tudást, a műteremben látottak fontos alapot adtak, sokáig mégsem vittem tovább az életemben.

Kaposváron végezett angol szakon a Tanítóképző Főiskolán, saját vállalkozást indított, majd édesanya lett. Fonyódra való visszaköltözése után újabb irányt vett az élete – jelenleg is egy logisztikai cégnél dolgozik értékesítőként –, de még ekkor sem találta meg a fotózás. Vonzotta ugyanakkor a művészi pálya, mert felvételizett rendező-műsorvezető szakra a Színművészeti Főiskolára, de nem sikerült bejutnia, és elengedte ezt a vonalat. Egészen két évvel ezelőttig.

Fotó: Bánkuti Letícia

– Kezdetben sokakhoz hasonlóan hobbiból, telefonnal kezdtem, hogy megörökítsem a páratlan látványt. A következő meghatározó lépés volt, amikor megvettem az első profi gépemet. Bevallom, az első próbálkozások után majdnem elment a kedvem, mert míg a telefon magától mindent beállít, a gépnél ez nem így működik, szóval nem azt kaptam, amit vártam, de aztán beszippantott ez a világ.

Most már teljes felszereléssel jár-kel, gép nélkül egy lépést sem tesz. Képei napi szinten köszönnek vissza a különböző balatoni csoportokban a közösségi médiában, látható a legjelentősebb időjárás-előrejelző oldalon és a televízióban is, sok helyen viharfotósnak is titulálják. Bánkuti Letícia azt mondja, a korábbi hobbi mára a szenvedélye lett.

– Állandóan figyelem a webkamerákat, a túlpartot, az időjárás-előrejelzést. A külső körülmények nem érdekelnek, lehet szél, vihar, havazás, fagy, hideg vagy épp forróság, kimegyek. Előfordult, hogy a szélvihar közepette a part mellett a hullámoktól már tiszta víz voltam, ráfagyott a nadrág is a lábamra, de mégis közelebb mentem, mert csak így lehet átadni az élményt. Sokszor teszek egy kört itt, a Szaplonczay sétányon, mert innen teljesen belátni a tájat, és a legjobban innen lehet megfigyelni az adott napi időjárási körülmények hatását, a felhőzetet, vizet, a túlpartot. Sokszor találom meg innen a megfelelő pontot.

Épületbe meredt múlt

Bánkuti Letícia urbex fotós is: a világszerte egyre elterjedtebb hobbi középpontjában elhagyott, régi épületek felfedezése áll.

– Sok olyan épületben jártam, ahol a berendezés érintetlen maradt évtizedeken át. Megvan a maga varázsa annak, ha egy szobába belépve a penészes fal és réteges por mellett meglátom és érzem az idő múlását. Érdekes belegondolni, kik és milyen körülmények között éltek, milyen okból mentek el. Előfordul, hogy a tányér, a kávéscsésze, az evőeszközök úgy hevernek az asztalon, mintha étkezés közben kellett volna sietősen távozniuk az ott élőknek. Egy-egy épület elvisz a hetvenes évekbe, gyerekkorom világába.

A hely szellemének tisztelete okán amikor az urbex közösség tagjai megosztanak egy képet, a pontos helyszínt nem teszik közzé, mert nem akarják, hogy turistalátványossággá váljon.

A visszajelzést nem lájkokban méri, az igazi élményt az adja, ha név nélkül is, de beazonosítják a képeit. A naplementét tartja a legszebbnek, de télen a fagyban képes hajnalban indulni, hogy elkapja a pirkadatot is. Fonyódi születésű, és a déli parti városban él, ezért egyfajta küldetéstudat is vezérli, hogy megmutassa hazánk egyik felbecsülhetetlen természeti kincsének értékét.

– Sokan nem élnek a Balaton közelségében, a képeimmel szeretném iderepíteni az embereket. Azt gondolom, amikor megosztom őket, a többi fotóstársamhoz hasonlóan egy üzenetet is közvetítek: a Balaton a mi tengerünk, Magyarország egyik csodás természeti környezete, amire rendkívül büszkének kell lennünk.

A közösségi média világában azt is tapasztalhattuk, hogy egy-két fénykép soha nem látott helyszíneket turistaparadicsommá varázsolt. Bánkuti Letícia is abban hisz, hogy a kép ereje felbecsülhetetlen. A visszajelzések alapján is azt tapasztalja, hogy a képei elindítanak egy folyamatot, és olyanok is ellátogatnak Fonyódra, akik korábban nem is hallottak a Balaton-parti kisvárosról, és keresik azokat a partszakaszokat, ahonnan ő is készíti a képeit.

– Augusztusban születtem, nyári gyerek vagyok, de fotózás szempontjából mégsem mondanám a nyarat kedvencemnek. Szeretem a nyári pezsgést, a nyugodt őszt, a szinte kihalt telet és a színes tavaszt. A csendnek is megvan a maga varázsa, és a lüktető ritmusnak is. Télen a Balaton kristálytiszta, a jég elképesztő formákat ölt, és a szürke árnyalatai is lenyűgöznek. A fotózásnál fontos, hogy legyen egy előterem, ne csak a víz és a Badacsony, egy fa, egy madár, egy kagyló szépen bekeretezi a pillanatot.

Jelenleg egy albumon dolgozik, amelyben mind a négy évszak fontos szerepet kap.

Korábban írtuk

– Hiszem, hogy körülvesz minket a csoda, de meg kell látni. Ha észrevettük, meg is tudjuk mutatni. Engem talán az visz előre és az adja meg a boldogságot, ha a képeimmel másoknak örömet szerzek. Azt gondolom, szükségem volt egyfajta érettségre, hogy megtaláljam az utam, el kellett odáig jutnom, amíg rájöttem, feladatom van ezzel az örökséggel, és tovább kell vinnem a családi hagyományt. Itt, Fonyódon lesz egy három korszakos kiállításom is: dédnagyapám, nagyapám és én, amire nagyon készülök, hiszen most már tudom: ez generációkon átívelő szenvedély.