Fotó: ShutterStock/Photoschmidt
Hirdetés

Nem kell ezt vagy azt készpénznek venni – szoktuk figyelmeztetni egymást, és ebben a régi szólásban megfordítva az is benne van, hogy ha valamit készpénznek veszünk, az kétségbevonhatatlan. A pénz, a készpénz tehát régóta biztos pontot jelent az ember életében. Ám ahogy sok biztosnak, megingathatatlannak hitt eszmény vagy dolog porlott szinte semmivé az utóbbi évszázadokban, évtizedekben, mostanra a kézzel fogható, erszénybe, tárcába, táskába, fiókba tehető, a másik ember szemébe nézve átadható pénz használata is megkérdőjeleződött.

A készpénzellenesség jelensége már az első bankkártyák és virtuális fizetési módok elterjedésekor felütötte a fejét, holott akkor még csak alternatíváról, kényelmi szempontokról volt szó. A Coviddal azonban ezek a hangok riasztó mértékben felerősödtek. A járvány idején ugyanis a megfelelő óvintézkedések mellett elképesztő túlkapásoknak is tanúi lehettünk – amelyek állítólagos veszélyével riogatva a mainstream média hihetetlen károkat okozott. Ezek egyike volt, hogy a vírus terjedésének veszélye a papírpénzzel is jelentős, éppen ezért a „felelős” szolgáltatók és áruházak világszerte a kártyás és online fizetés felé terelték vásárlóikat. Nota bene: ugyanez a hamis érvelés volt megfigyelhető a hagyományos nyomtatott sajtóval szemben is, mintha az újságpapíron terjedne a koronavírus. Ennek az érvelésnek is tulajdoníthatóan az egész világon jelentősen visszaestek a példányszámok az elmúlt években, sőt számos lap nyomtatott verzióját kellett felszámolni.

Alkotmányos alapjog

A készpénz kérdése tehát egyre égetőbb Európa-szerte. A Svájci Szabad Mozgalom például százezernél több aláírást gyűjtött össze az év elején, ami elegendő népszavazás kiírásához. A referendummal azt szeretnék elérni, hogy a központi bank és a kormány készpénzkezelését szabályozó törvényhez egy olyan záradékot csatoljanak, amely kimondaná, hogy „mindig elegendő mennyiségű” bankjegynek, illetve érmének kell forgalomban maradnia. A csoport elnöke Svájcot a készpénzvédelem európai mintaképének tartja, szerinte ugyanis ehhez hasonló készpénzvédelmi garanciák nem kapnák meg az Európai Unió 27 tagállamának egyöntetű jóváhagyását.

A minap pedig Karl Nehammer osztrák kancellár foglalt állást a készpénzhasználat jogának alkotmányban rögzítése mellett. Ausztriában erősen ragaszkodnak a készpénzhez – vidéki vendéglátóhelyeken ma is sokszor furcsán néznek a turistára, aki bankkártyával vagy okostelefonjával rendezné a számlát. A jobboldali Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) évek óta napirenden tartja a készpénzkérdését, hangsúlyozva, hogy használata alapvető állampolgári jog. Az APA osztrák hírügynökség jelentése szerint a néppárti Nehammer most arról beszélt, hogy a hagyományos fizetőeszköz alkotmányba foglalása nagyon fontos az osztrákoknak, így neki is, ezért felkérte Magnus Brunner pénzügyminisztert, hogy dolgozzon ki javaslatot ehhez.

Fájdalommentes költekezés

Amikor a teljes készpénzmentesség kérdése felvetődik, hajlamosak vagyunk a távoli jövőbe nézni, és vélt vagy valós szándékok disztópikus-diktatórikus megvalósulásáról beszélni. Holott a készpénzhasználat-ellenesség itt és most jelentkezik – ezért szerencsésebb számba venni, hogy itt és most milyen előnyei vannak a készpénznek, és mit veszítenénk, ha kizárólag digitális csatornákra terelődne a pénzforgalom.

Két alapprobléma rögtön kirajzolódik. A fősodrú, progresszív médiában a készpénzmentes fizetési megoldások ajnározása ugyanis alapvetően csak egy társadalmi csoportnak szól: a városlakó, viszonylag jó jövedelmű fiatal és középkorosztályoknak. Arról azonban nem szólnak ezek a cikkek, hogy egy idősebb, világéletében készpénzt használó embernek ugyan miért lenne jó, ha a nyugdíját egyik napról a másikra nem a postás hozná, hanem bankszámlára kapná, vagy hogy az elzártabb vidéki környezetben milyen fölösleges költségekkel járna, ha minden kisboltot vagy kocsmát kötelezően kártyaelfogadó terminállal kellene felszerelni. És akkor az adományozás hagyományos, anonim módjairól nem is beszéltünk még, gondoljunk csak a templomokban kihelyezett perselyekre.

Fontos azt is tudatosítani, hogy korántsem csak a mostani idősekről van szó. Nem lehet legyinteni, mondván „már a nagymamám is mindenhol kártyával fizet”, pláne nem azt mondani, hogy előbb-utóbb úgyis meghalnak a készpénzt használó „boomerek” (az angol kifejezés a II. világháború utáni bébiboom korosztályára utal, amit a szlengben ma mind többször abban a pejoratív értelemben használnak, hogy olyan idősebb ember, aki nem érti a fiatalokat, nem tudja, mi a menő – a szerk.). Ez ugyanis általános, minden korosztályt érintő társadalmi kérdés: sokan vannak, akik egyszerűen ódzkodnak az elektronikus megoldásoktól, az élet minden területének digitalizációjától. Ráadásul a kisgyerekét valószínűleg senki sem a Google Pay és más alkalmazások segítségével szeretné megtanítani a tudatos pénzhasználatra, a mértékletes pénzköltésre, hanem érmékben és bankókban adagolt zsebpénzzel.

A másik szempont köztudomású, noha fogyasztói világunkban talán egyre kevesebbet beszélünk róla. Arra a pszichológiai alapvetésre gondolunk, amelyet Dan Ariely és Jeff Kreisler A (túl)költekezés pszichológiája című művükben úgy fogalmaznak meg, hogy az emberre normális fizetés esetén hat a „fizetés fájdalma”, a hitelkártyás költés azonban „fájdalommentes”. Mindenki érzi, hogy amikor a pénzét számolgatja, majd fizet vele, sokkal komolyabban átgondolja, mire mennyit költ, mint amikor csak egy csipogás jelzi, hogy megtörtént a fizetés. Ez a naponta akár tucatnyi csip-csip pedig tompává, érzéketlenné tesz a pénz, a pénzköltés iránt, és nagy valószínűséggel hozzájárul ahhoz, hogy az emberek nagy része ma képtelen pénzt félretenni és spórolni.

A tranzakciók száma és értéke, valamint az elektronikus tranzakciók aránya az online pénztárgéppel lefedett szektorokban

Hódít a mobiltárca

Bár a pénzintézetek és a progresszív közgazdászok rosszallásukat fejezték ki, a kormány itthon néhány éve lehetővé tette, hogy havi kétszeri alkalommal, legfeljebb 150 ezer forintot mindenféle díj és költség nélkül fel lehet venni a bankautomatákból. Júliustól ez további 40 ezer forinttal bővült, mivel szintén havonta legfeljebb kétszer készpénzhez lehet jutni a boltok pénztárainál is (cash-back). Az idősebbek csaknem fele a hó elején a postást várja, vagyis készpénzben kapja a nyugdíját, ahogy a családtámogatások egy részét (családi pótlék, gyes, gyed stb.) is készpénzben kérik a jogosultak. Elvben a legálisan foglalkoztatottak is kérhetik készpénzben a járandóságukat, de itt szinte kivétel nélkül a bankszámlára utalás működik. Mindezekkel együtt bár hazánkban is évről évre nagy ütemben nő az elektronikus fizetések aránya, alapvetően még mindig a készpénz dominál. Az online pénztárgéppel lefedett szektorokban az elektronikus fizetések aránya 34 százalék volt tavaly, értékben azonban e tranzakciók már meghaladták az ötven százalékot. A Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi stratégiájának fő célja, hogy 2030-ra az elektronikus tranzakciók aránya a teljes gazdaságban legalább hatvan százalék legyen. A jegybank friss jelentése szerint tavaly 27 százalékra emelkedett azoknak az üzleteknek a száma, ahol már többségében elektronikusan zajlik a fizetés. A legújabb trend is erősen hódít, különösen a fiatalok és a nagyvárosban élők körében: 1,7 millióra nőtt a mobiltárcába regisztrált bankkártyák száma, ami lehetővé teszi az okostelefonnal vagy okosórával történő fizetést.

A biztonság illúziója

Mindezek után érdemes két bűvös hívószóra is kitérni, amelyeket a készpénz ellen érvelők amolyan ultima ratióként használnak. Ez pedig a biztonság és a költségek. Előbbi esetében nincs normális ember, aki tagadná, hogy ez valós probléma – amióta világ a világ, ez így van. Bűnözők mindig leselkedtek a másik pénzére, legyen az zsebtolvaj, betörő vagy bankrabló. Csakhogy az élet nem állt meg, és a virtuális pénzre ugyanilyen veszélyek leselkednek, úgy is fogalmazhatunk, hogy a digitális pénzek terjedésével megszaporodtak a digitális csalások. A Business Insider Intelligence jelentése szerint 2019-ben a digitális csalók 31 milliárd dollár kárt okoztak, 2024-re ez az összeg becslésük szerint 47 milliárd dollárra nőhet.

Épp ilyen meghatározhatatlan és összehasonlíthatatlan a költségek kérdése. Mert ahogy liberális közgazdászok előszeretettel mondogatják szociális kérdésekben, hogy „nincs ingyenebéd”, úgy ez a digitális pénzeknél is igaz. Lehet, hogy a készpénz szállításának, tárolásának, őrzésének vannak költségei, csakhogy a digitális pénzekkel kapcsolatban is rengeteg a járulékos kiadás. Amit aztán a szolgáltatók és kereskedők fizetnek meg az újabb és újabb terminálok beszerzésével és fejlesztésével, cseréjével, a magánember pedig az emiatt is dráguló termékekkel, a számlaköltségekkel, az átutalási és tranzakciós díjakkal – gondoljunk csak az elektronikusan vásárolt koncert- és színházjegyekre rakódó pár száz forintokra vagy a mobiltelefonnal fizetett parkolási díjra számolt 115 forintra.

Készpénzpárti tüntetés Frankfurtban
Út a fogyasztói kommunizmus felé
Út a fogyasztói kommunizmus felé
Felgyorsították a digitális világpénz, a CBDC bevezetését, a készpénz megszüntetését. Fricz Tamás szerint ha ez sikerül, búcsút mondhatunk a szabadságnak.

S végül ejtsünk szót természetesen arról is, amit sokan a jövőben látnak megvalósulni a teljes ellenőrzöttség és nyomon követés veszélyével, a személyi szabadság sárba tiprásával. A rossz hírünk az, hogy ez nem a jövő. Gondoljunk csak azokra az agresszív marketingfogásokra, célzott reklámokra, amely az érdeklődésünkre, ízlésünkre optimalizált szolgáltatásokat, termékeket „tolja az arcunkba” a telefonunkon vagy a számítógépünkön – ez bizony ma is a digitális fizetéseink miatt lehet így. De ennél durvább példákat is látunk, Keletről és Nyugatról egyaránt. Kínában már lassan egy évtizede tesztelnek egy úgynevezett szociális kreditrendszert, amely az okostelefonokra és az arcfelismerő kamerarendszerre épül, természetesen az e-fizetéseket is beleértve. A rendszer egyelőre ugyan nem vált kötelezővé, de a lehetőség adott. A nyugati szabad világ egyik fellegvárának tartott Kanadában pedig azt láttuk, hogy amikor a kötelezővé tett Covid-oltások ellen nagy erőkkel tiltakoztak a kamionosok, a vészhelyzeti törvény adta lehetőséggel élve a kormány számos tüntető és őket támogató személy bankszámláját egyszerűen befagyasztotta.

Az MCC Corvinákon lényeglátóan írta tanulmányában Sullivan Ferenc: „Bár Svédországban és Kínában – a modernizáció woke és autoriter modelljeinek laboratóriumaiban – is elismerik a témában megnyilatkozók, hogy a készpénzmentesítésnek lehetnek hátulütői, ezeket rendre az elkerülhetetlen haladás jelentéktelen velejáróiként söprik félre. Így terelik ugyanis el a figyelmet arról, hogy a pénz légmentes virtualizációja az egyén teljes és kikerülhetetlen kiszolgáltatottságát hozza el az állam, a bankóriások és a fintech-monopóliumok felé. A készpénzmentes társadalom valóra válása az orwelli megfigyelő állam irányába tett újabb lépés lenne.”

Korábban írtuk

A nagy fesztiválrablás

A Sziget fesztiválon, illetve a Sziget Zrt. által szervezett többi rendezvényen 2018 óta van jelen a FestiPay rendszer. Lényege, hogy a beléptetéshez használt karszalagba csipet tesznek, amellyel fizeti is tudnak a látogatók a rendezvény területén. Ez azonban nemcsak lehetőséget, hanem kizárólagosságot jelent – a fesztiválozók csak a csipre előre feltöltött összegből tudnak akár csak egy palack vizet vagy egy korsó sört venni. A feltöltés mobilapplikáció­ból vagy online utalással is történhet, ugyanakkor a helyszínen is lehetséges bankkártyáról vagy készpénzzel. Az előbbi esetekben a pénzt feltöltő automatikusan visszakapja ugyan a csipen a fesztivál végén maradó összeget, aki azonban a helyszínen egy feltöltőponton fizetett be pénzt, annak külön el kell intéznie, hogy a marad­vány­összeget visszaszerezze. Miután ezt sokan nem tették meg, 2018-ban 104 millió, 2019-ben 80 millió, tavaly pedig 58 millió forinthoz jutott ily módon a Sziget Zrt. a pénzügyi beszámolók szerint. (Igaz, ez még mindig sokkal kevesebb, mint 2017-ben, amikor a fesztiválkártyák maradványösszegeiből 261 millió forint (!) haszna származott a Szigetnek.)

Tavaly a Festipay a három évtizedes múltra visszatekintő Művészetek Völgyébe is betette a lábát, ahol szintén megszűnt a készpénzes fizetés lehetősége. A rendezvény kis híján botrányba fulladt, mivel több mint hatvan kisiparos írta alá a rendezvény bojkottjára szóló felhívást. Így akartak tiltakozni „a szervezők által bevezetett és a kézművesekre erőltetett, kizárólagos Festipay fizetési rendszer ellen. A Festipay kötelező használata a versenylehetőségeket semmibe vevő bankkártyás rendszert kényszerít a kézművesekre, nem engedélyezi a saját fizetési terminál használatát, ezzel is tovább növelve a költségeket.” A fesztiválok régi trükkje egyébként az is, hogy a terminálokon előre be van állítva az automatikus 15-20 százalékos „borravaló”. A mérték persze változtatható, de a rendszer arra apellál, hogy a fesztiválozók sokszor nem is figyelnek rá, hogy a kártyájukról, csipjükről mennyi pénz megy le egy-egy vásárlásnál.