Fotó: ShutterStock
Hirdetés

Augusztus 23-án a német szövetségi kormány jóváhagyta az állampolgársági törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot, amelyet Nancy Faeser SPD-s belügyminiszter terjesztett elő. A Bundestagnak még el kell fogadnia, de ez már csak formalitás: a baloldali jelzőlámpa-koalíciónak többsége van a törvényhozásban.

A német útlevél és a vele együtt járó jogok, elsősorban a szavazati jog innentől bárki számára könnyen hozzáférhető. A törvényjavaslat értelmében a honosítás már öt, de akár három év németországi tartózkodás esetén is lehetségessé válik – a korábbi nyolc év helyett.

Eddig még különleges integrációs teljesítmény esetén is legalább hat évig kellett tartósan és jogszerűen Németországban élni, mielőtt az illető megszerezhette a német állampolgárságot. Követelmény volt továbbá a szóbeli és írásbeli nyelvtudás, valamint a honosítási vizsga. Feltétele volt még az állampolgárságnak a korábbi feladása, kivéve az uniós és a svájci állampolgárokat.

Mindkét feltételen könnyítettek. Nyelv­tudás tekintetében például a vendégmunkásoknak elegendő, ha a mindennapokban meg tudják értetni magukat. Az SPD-s belügyminiszter törvényjavaslata értelmében az új állampolgársági/honosítási törvénynek a korábbival szemben lehetővé kell tennie a kettős, illetve többszörös állampolgárságot. „Sok migráns úgy érzi, hogy Németországhoz tartozik, de nem akarja feladni korábbi állampolgárságát, mert kötődést érez a származási országához” – áll a törvényjavaslatban.

Korábban írtuk

A döntés akár hárommillió ember számára könnyítheti meg a német állampolgárság megszerzését. Ennyi nem uniós polgár (zömében migráns) él már több mint nyolc éve a szövetségi köztársaságban. A külföldi szülőktől született gyermekek pedig a jövőben automatikusan német állampolgárságot kapnak.

A 2015 óta érkezett migránsok innentől szavazati joggal rendelkező német állampolgárok lehetnek. Három év kimagasló integrációs teljesítmény esetén mindazok, akik 2020-ban vagy azelőtt érkeztek. De még öt év átlagos integrációs teljesítmény esetén is, akik 2018-ban vagy előtte jelentek meg Németországban. 2025-ben pedig, amikor szövetségi választás lesz, simán szavazóvá válhatnak a 2020-ban érkezettek is. Az integrációs teljesítmény alatt azt kell érteni, hogy az illető dolgozik és eltartja magát, illetve családját. A szociális segélyen tengődőket ugyanakkor nem lehet honosítani – de vannak kivételek. Például azok a szülők, akik közül csak az egyik dolgozik, illetve akik ugyan teljes munkaidőben dolgoznak, de mégsem elég a jövedelmük ahhoz, hogy eltartsák magukat. A munkaviszony megkövetelése annak fényében, hogy a következő évre tervezett központi költségvetés oroszlánrészét, mintegy kétharmadát a személyi, illetve szociális kiadások és a hitelek kamatai teszik ki, nem meglepő.

De ez még nem minden. A fenti hárommilliónál, vagyis a 2015 óta érkezetteknél az új német állampolgárjelöltek száma jóval magasabb. A Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint csaknem tizenegymillió(!) ember él az országban német állampolgárság nélkül. Konkrétan minden nyolcadik lakos. A legnagyobb a török közösség, amely üdvözli a törvénymódosítást, és a honosítási kérelmek felfutását várja a törvény elfogadásától.

– Nagy tömegekre számítunk a németországi törökök körében, különösen a második generációból – jelentette ki Gökay Sofuoglu, a németországi török közösség szövetségének elnöke.

A honosításnak van egy polkorrekt ideológiai kritériuma is. „A rasszizmussal, antiszemitizmussal vagy idegengyűlölettel vádolt személyeket nem honosítjuk.

– Ha nem osztod az értékeinket, nem válhatsz németté! – hangsúlyozta Nancy Faeser.

A honosítási törvény módosításával megkezdődött az új választók toborzása a migránsok köréből, ám Faeser egyre nagyobb fokozatra kapcsol.

Az október 8-án tartandó hesseni tartományi választás hajrájában az ő vezetésével induló hesseni SPD azt ígéri, hogy szövetségi szinten a Bundestagban és a tartományi kormányokat tömörítő Bundesratban is azért küzd, hogy az önkormányzati választásokon szavazati jogot kapjon mindenki, aki hat hónapnál hosszabb ideje él az országban. A gyakorlatban általában hat hónapnál tovább tart, mire a migránsok határozatlan idejű tartózkodási engedélyt kapnak. A fentiek értelmében tehát már a határozatlan időre szóló tartózkodási engedéllyel sem rendelkező menedékkérők is szavazhatnának…

Faeser emellett megkönnyítené a migránsok hozzátartozóinak bevándorlását is. Nemcsak azokét, akiknek már befogadták a menedékkérelmét, hanem az úgynevezett kiegészítő védelemre szorulókét és a kíséret nélkül érkező kiskorúakét is. Továbbá úgy véli, hogy a havonta befogadható hozzátartozók számának korlátozását is fel kell oldani.

Faeser javaslatait heves tiltakozások kísérik. A brémai migrációkutató intézet professzora, Stefan Luft szerint a szavazati jog egyértelműen állampolgársághoz kötődik. Az EU-polgárokra vonatkozó különleges jogrend kiterjesztése leértékeli, aláássa az integráció, az állampolgárság és a szavazati jog közötti kapcsolatot.

A CDU veszélyes tévútnak tartja a szövetségi belügyminiszter ámokfutását, az AfD pedig egyenesen bűncselekménynek, amiért a politikusnak bíróság előtt kellene felelnie. Ám a jelzőlámpa-koalíciónak többsége van, keresztül tudja vinni az akaratát.

Az SPD a munkaerőhiány kezelésével indokolja az intézkedéseit, ám a valóságban csak a hatalom érdekli a baloldali német kormányt. Elvesztették a választóikat, történelmi mélyponton a támogatottságuk, ezért kellenek az „újnémetek”: a migránsokkal akarnak választást nyerni.