Lázár János: Kötelesség a vasút és a Volán fejlesztése
A vasút és a Volán fejlesztése kötelesség, mert ha normális vasúti és közúti közlekedést biztosítunk az embereknek, akkor nem fognak elköltözni a szülőhelyükről, hanem az ingázást választják, amely megfizethető, komfortos, olcsó és elérhető – mondta az építési és közlekedési miniszter Kaposváron csütörtökön.Lázár János a Volánbusz Zrt. Somogy vármegye helyközi közlekedésében részt vevő 22 új, Credobus Econell 12 típusú, dízelüzemű autóbusz átadásakor rámutatott: a tapasztalatok szerint ha valakinek naponta egy órát kell ingáznia, akkor a családjával előbb-utóbb beköltözik egy nagyobb városba, központba, pedig „az érdekünk az”, hogy a kistelepülések ne néptelenedjenek el. Ehhez biztosítani kell az eljutást a járásközpontokba, városokba – tette hozzá.
A miniszter elmondta: újjászervezik a magyarországi tömegközlekedést, de ez komoly kihívás, mert 4,5 millió ember kel útra naponta és igyekszik egy nagyobb településre, hogy ott dolgozzon, tanuljon, vagy valamilyen szolgáltatást vegyen igénybe.
Hangoztatta, ezért is tartotta fontosnak, hogy a tömegközlekedés olcsó legyen 2023-tól. Eddig 3 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek, nő a vasúton, vagy a Volán járatain munkába igyekvők aránya.
A miniszter elmondta: újjászervezik a magyarországi tömegközlekedést, de ez komoly kihívás, mert 4,5 millió ember kel útra naponta és igyekszik egy nagyobb településre, hogy ott dolgozzon, tanuljon, vagy valamilyen szolgáltatást vegyen igénybe.
Hangsúlyozta, hogy a következő 10 évben újjáépítik a vasúti rendszert, a vasúti infrastruktúrát, a beruházások a járműállományt is érintik.
A vasút támogatására, a közlekedés biztosítására elengedhetetlenül szükség van a Volánra, különösen az olyan aprófalvas vármegyékben, mint Somogy, ezért a Volán fejlesztése sem maradhat el – tette hozzá.
Utalt rá, hogy a Volán 17 ezer emberrel és mintegy 6 ezer járművel látja el feladatát, a társaság 2018 óta 2200 új buszt vásárolt, idén 500 új busz áll forgalomba, a terv jövőre 600, 2025 és 2030 között 3 ezer új beszerzése, amivel lecserélik a teljes flottát.
„A célunk a MÁV-val és a Volánnal, hogy az emberek életét könnyebbé, a tömegközlekedést komfortosabbá, az iskolába, munkába járást elviselhető teherré tegyük” – közölte.
Lázár János beszélt arról is, hogy megrendelték a Kaposvár és Szigetvár közötti út négysávosra bővítésének terveit, a beruházás a következő évtized legnagyobb közútfejlesztése lesz a vármegyében.
Emellett országos program indul az állam kezelésében lévő 30 ezer kilométernyi alsóbbrendű út felújítására, a kormány a javaslatot várhatóan még idén megtárgyalja és támogatásáról biztosítja – fűzte hozzá.
Lázár János beszédében kitért arra is, hogy lezárult a Modern városok program, és jelentősen hozzájárult Magyarország gazdasági növekedéséhez az a 2500 milliárd forint forrás amelyhez az elmúlt 8 évben 23 megyei jogú város jutott.
Kaposvárról azt mondta, látható, hogy milyen fejlődésen ment keresztül a város a programnak köszönhetően. Jelentősen nőttek az iparűzésiadó-bevételei, mindenkinek van munkája, aki dolgozni akar, uszoda, közösségi közlekedési központ épült, megújult a színház és gyorsforgalmi út köti össze a várost az M7-es autópályával.
„Megnyitottuk a lehetőséget a gazdasági fejlődés előtt, meggyőződésem, hogy egy 2024-es bölcs választás, amely nem lehet más, mint Szita Károly munkájának a folytatása, megalapozhatja, hogy minőségi szintugrásra kerüljön sor a munkahelyek és a fizetések vonatkozásában” – jegyezte meg.
Úgy vélte, Kaposvár előtt ezzel az infrastrukturális alappal az a feladat áll, hogy belépjen az elitklubba, ahova Debrecen, Győr és Székesfehérvár tartozik.
Lázár János szavai szerint ugyanakkor nemcsak a somogyi vármegyeszékhely, hanem Somogy is figyelmet érdemel.
Somogy déli része, ahogy Dél-Baranya, Dél-Bács, Békés, Csongrád, vagy Hajdú-Bihar keleti része az ország tartaléka, ahol még van növekedési, fejlődési, fejlesztési lehetőség – hangoztatta.
Szita Károly (Fidesz-KDNP), Kaposvár polgármestere azt mondta, Kaposvár Trianon utáni történelmében az elmúlt évtized volt a legeredményesebb évtized, és ebben óriási szerepe volt a Modern városok programnak, amelynek köszönhetően a somogyi vármegyeszékhely 199 milliárd forintból 10 beruházást valósított meg.
A településvezető a helyközi buszközlekedés fontosságára utalva elmondta, hogy a 60 ezer lakosú Kaposváron a munkanapok jelentős részében mintegy 120 ezer ember van, a vármegyeszékhelyen dolgozók 56 százaléka, valamint az általános és középiskolások jelentős része is a város környékéről érkezik, így nem mindegy, milyen az utazás minősége.
Az eseményen kiosztott sajtóanyagban szerepel, hogy a Volánbusz a 2018 óta tartó járműfiatalítási programjában a somogyi buszainak több mint harmadát lecserélve 80 busszal frissítette flottáját.
A 22 új autóbusz másfél milliárd forintba került, a járművek Kaposvár, Siófok, Nagyatád, Marcali és Barcs vonzáskörzetében állnak forgalomba.